شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#دولت#سازمان ملل#شورای امنیت

تشکیل دولت فراگیر؛ تاکید نشست ویژه شورای امنیت سازمان ملل برای افغانستان


تشکیل دولت فراگیر؛ تاکید نشست ویژه شورای امنیت سازمان ملل برای افغانستان

اعضای شورای امنیت سازمان ملل در نشست فوق‌العاده‌ای ضمن تاکید بر حفظ حقوق بشر توسط طالبان، خواستار ایجاد دولت فراگیر در افغانستان شدند.

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، نشست فوق‌العاده شورای امنیت سازمان ملل بر رعایت حقوق بشر و آزادی‌های فردی توسط طالبان، جلوگیری از تبدیل افغانستان به پناهگاه امن برای تروریسم و لزوم ایجاد دولت فراگیر در افغانستان تاکید کرد.

«آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل از طالبان و همه طرف‌ها خواست تا به حقوق بشر بین‌المللی و حقوق و آزادی‌های فردی مردم افغانستان احترام بگذارند و اظهارداشت: ضروری است که از حقوق زنان و دختران افغان که به سختی به دست آمده، محافظت شود.

وی همچنین از شورای امنیت و جامع جهانی خواست تا در کنار هم باشند و از همه ابزارها برای سرکوب تهدید تروریست جهانی در افغانستان و تضمین رعایت حقوق اولیه بشری استفاده کنند.

گوترش اطمینان داد که حضور سازمان ملل در افغانستان با شرایط امنیتی این کشور وفق خواهد یافت، ما نمی‌توانیم و نباید افغانستان را رها کنیم.

دبیرکل سازمان ملل همچنین خواستار ایجاد یک کریدور بشردوستانه برای خروج افرادی شد که در معرض حملات انتقامجویانه طالبان هستند و از همسایگان افغانستان نیز خواست تا مرزهای خود را باز کنند تا ارائه کمک‌های بشردوستانه و همچنین خروج افغان‌هایی را که در حال فرار هستند، تسهیل کنند.

«غلام محمد اسحاق‌زی» نماینده افغانستان در سازمان ملل نیز در این نشست بر ایجاد یک دولت انتقالی فراگیر تاکید کرد که از همه نمایندگی کند و شامل همه گروه‌های قومی و نمایندگان زنان شود.

وی افزود که سازمان ملل و شورای امنیت باید تصریح کنند: سازمان ملل دولتی که از طریق زور تصاحب شود و یا اینکه فراگیر نباشد و از مردم نمایندگی افغانستان نکند را برسمیت نخواهد شناخت.

دیگر اعضای شورای امنیت نیز در این جلسه خواستار توقف فوری درگیری‌ها و ایجاد دولت جدید، متحد و فراگیر از طریق مذاکرات شدند و بر آغاز هرچه زودتر مذاکرات برای حل بحران و دستیابی به راه‌حل مسالمت‌آمیز تاکید شد.

انتهای پیام/.