شهر خبر

احتمال تشکیل دولت لبنان طی روز‌های آینده


احتمال تشکیل دولت لبنان طی روز‌های آینده

منابع لبنانی گزارش دادند که با توجه به توافق صورت گرفته میان رئیس جمهور و نخست‌وزیر مکلف احتمال تشکیل دولت تا پایان هفته جاری وجود دارد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از روزنامه الجمهوریه، منابع آگاه از فضای تشکیل دولت در لبنان گزارش دادند که دیدار روز گذشته «میشل عون» رئیس جمهوری این کشور با «نجیب میقاتی» نخست وزیر مکلف با تهیه دو لیست از نام وزرا به پایان رسید. البته هنوز درباره پست‌های حاکمیتی همچون وزارت کشور وزارت دفاع تصمیم نهایی گرفته نشده است.

به گفته این منابع بر اساس توافق صورت گرفته میان رئیس جمهور و نخست وزیر مکلف قرار شد که وزارت امور اجتماعی سهم تیم رئیس جمهور باشد و وزارت آموزش و پرورش در اختیار حزب سوسیالیست ترقی خواه قرار بگیرد.

بر این اساس همچنین وزارت ارتباطات به جریان «المرده» و وزارت کار به حزب الله واگذار شد. البته جریان المرده هنوز پاسخ نداده و حزب الله در مقابل به دست آوردن وزارت کار انتخاب متصدی پست وزارت بهداشت را به نجیب میقاتی سپرد.

منابع در ادامه افزودند البته هنوز توافقی درباره تعیین «یوسف خلیل» به عنوان وزیر دارایی صورت نگرفته و ابهاماتی در این زمینه وجود دارد.

از طرف دیگر یک منبع رسمی آگاه از رایزنی‌های مربوط به تشکیل دولت گزارش داد که بر اساس شواهد موجود تشکیل دولت نباید تا پایان این هفته به تاخیر بیفتد و شاید حتی طی دو روز آینده کابینه تشکیل شود؛ به ویژه این که میشل عون و نجیب میقاتی برای تشکیل سریع دولت کاملاً جدی بوده و توافق‌های لازم را در این زمینه انجام داده‌اند.

این منبع در عین حال تصریح کرد که اما هنوز همه مشکلات حل نشده و یک سری امور وجود دارد که تکلیف آنها باید طی 48 ساعت آینده مشخص شود. اما اگر طرفین مربوطه قصد واقعی برای تشکیل دولت داشته باشند این فرصت دو روزه برای حل چالش‌های پیش رو کافی است و اگر قرار باشد پرونده تشکیل دولت بیشتر از این طولانی شود امیدی به حل بحران‌ها نخواهد بود.

از طرف دیگر حزب الله و جنبش امل در تلاش برای ایجاد راهی جهت حل سریع پرونده تشکیل دولت به ریاست نجیب میقاتی هستند و سعی می‌کنند تا اختلافات در خصوص اسامی وزرا و پست‌های حاکمیتی و غیرحاکمیتی را حل کنند.

محافل لبنانی همچنین در یک زمینه دیگر به مانورهای جریان 14 مارس از جمله «سمیر جعجع» رئیس حزب نیروهای لبنانی و «سعد حریری» رئیس جریان المستقبل که به دنبال انفجار تانکر سوخت در منطقه «عکار» در شمال لبنان شروع به اتهام‌زنی علیه تیم رئیس جمهور کردند پرداخته و گزارش دادند که این فشارهای جریان 14 مارس نمی‌تواند خواسته‌های آنها را برای برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی محقق کند.

در همین زمینه حزب الله درخواست سمیر جعجع و سعد حریری برای استعفای میشل عون بعد از استعفای حریری از ماموریت تشکیل دولت که در واقع یک تسویه حساب سیاسی از جانب حریری علیه رئیس جمهور به شمار می‌رود را یک بازی سیاسی دانسته و معتقدند که رئیس جمهور هرگز چنین چیزی را نمی‌پذیرد. این تصمیم به معنای خودکشی و تسلیم کردن کشور به یک تیم دیگر بدون هیچ گونه دستاورد سیاسی بوده و در عین حال به معنای عمیق کردن بحرانهای کشور است.

منابع حزب‌الله اعلام کردند که به ویژه با توجه به فاجعه‌ای که در منطقه عکار رخ داد و پیامدهای امنیتی و سیاسی و اقتصادی و اجتماعی پس از آن؛ آن هم در شرایطی که تصمیم حذف یارانه‌های سوخت مطرح شده در حال حاضر مهم‌ترین اولویت تشکیل دولت و فراهم آوردن همه امکانات برای به نتیجه رسیدن این پرونده طی هفته جاری است.

این منابع افزودند، حذف یارانه سوخت و بالا رفتن بی رویه قیمت‌ها و بحران دارو به معنای یک انفجار بزرگ در کشور است مگر اینکه یک دولت واقعی وجود داشته باشد تا تصمیمات فوری برای مقابله با این چالش‌ها اتخاذ کند. البته نجات کشور به صورت یکباره و فوری غیرممکن است اما باید فروپاشی در یک نقطه متوقف شده و حل بحران‌ها آغاز گردد.

انتهای پیام/