«علیرضا سلیمی»، عضو هیئت رییسه مجلس، در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا در رابطه با روند بررسی صلاحیت وزرا در صحن علنی مجلس و حضور رییس جمهور در جلسه رای اعتماد گفت: بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی در صحن علنی مجلس براساس حروف الفبا و طبق آئین نامه داخلی مجلس در ماده 202 و 203 و 204 و 205 انجام می گیرد. براساس ماده 204 آقای رئیس جمهور در روز شنبه ابتدا برنامه دولت را قرائت خواهد کرد. پس از صحبت های آقای رئیس جمهور، مجلس برنامه ترکیب هیات وزرا را به رای می گذارد و 5 نماینده موافق و 5 نماینده مخالف هر کدام 50 دقیقه راجع به کلیات کابینه اظهارات و نظرات خود را بیان می کنند و در ادامه رئیس جمهور پس از صحبت های اولیه به سوالات مخالفان پاسخ می دهد که مجموعا دو ساعت و نیم به طول می انجامد و بعد مجلس کلیات را به رای می گذارد. 

او در ادامه گفت: پس از طی این مراحل مجلس تک تک وزرای پیشنهادی را مورد بررسی قرار می دهد و به ترتیب حروف الفبا عمل خواهد شد، برای هر وزیر دو موافق و دو مخالف هر کدام 15 دقیقه صحبت می کنند و پس از اظهارات موافقین و مخالفین، وزیر پیشنهادی 30 دقیقه وقت دفاع دارد و سپس شمارش و رای گیری صورت می گیرد.

نماینده مردم محلات در توضیحی از روند بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی در کمیسیون های مجلس مطرح کرد: با توجه به سازوکاری که رئیس مجلس پیش بینی کرد براساس آن همه وزرای پیشنهادی می بایست در همه کمیسیون ها حضور پیدا کنند و برنامه های خود را ارائه دهند. در طول 24 ساعت برنامه زمان بندی کمیسیون ها روشن است، 270 ساعت جلسه برای کمیسیون ها پیش بینی شده است که همه جلسات در خود مجلس است. وزرا کمیسیون به کمیسیون با نمایندگان جلسه می گذارند و گفت و گو کرده و برنامه های خود را اعلام می کنند. نمایندگان سوالاتی که در مورد برنامه و سوابق آنها دارند را مطرح می کنند و پاسخ ها را می شنوند این روش برای مجلس سابقه نداشته است.

او بیان کرد: جلسات مجلس با وزرای پیشنهادی از صبح تا شب پیوسته است و هر کمیسیونی با یک وزیری جلسه دارد و بسیار جدی است و پویایی در مجلس موج می زند و نمایندگان بصورت جدی و خیلی با نشاط پیگیر مسائل هستند و بسیار دقیق و کارشناسی کار را دنبال می کنند، چون برنامه ها وارد سامانه شده است. تقریبا همه نمایندگان با برنامه های پیشنهادی وزرا و برنامه های تفصیلی آشنا هستند این برنامه ها با اسناد بالادستی انطباق دارد و در مجلس مورد توجه واقع می شود.

عضو هیات رییسه در پایان افزود: تا پایان روز سه شنبه جلسات کمیسیون ها ادامه دارد، جلسات هیات رئیسه و روسای کمیسیون ها از 6 صبح تا پاسی از شب ادامه دارد. لازم نیست که این جلسات بیرون از مجلس گرفته شود. 7