شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#دارای#منابع#جمهوری آذربایجان
گفت‌وگو|

عضویت ایران در پیمان شانگهای به عنوان یک کشور دارای موقعیت ژئوپلیتیکی بسیار مهم است

سفیر پیشین کشورمان در جمهوری آذربایجان گفت: برای شانگهای بسیار مهم است که یک کشور مهمی مانند ایران که هم به لحاظ ژئوپلتیکی در موقعیت بسیار ویژه‌ای قرار دارد و پل ارتباطی شرق و غرب و شمال و جنوب است و همچنین دارای منابع غنی و ثروت مانند نفت، گاز و معادن است، بتواند با این کشور ارتباط برقرار کرده و همکاری کند.

محسن پاک‌آئین در گفت‌وگو با میزان، با اشاره به احتمال عضویت دائم ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای، گفت: سازمان شانگهای یک سازمانی است که با هدف ایجاد ترتیبات امنیتی بین اعضا و تامین امنیت اعضا و منطقه تشکیل شده و هشت کشور عضو آن هستند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل اضافه کرد: برای اینکه کشور جدیدی باز و دائمی این سازمان به شود باید اجماع بین هشت عضو اجماع حاصل شود و تمام اعضا به کشوری که وارد شانگهای شود رأی مثبت بدهند.

وی با بیان اینکه ایران در حال حاضر به عنوان ناظر در این سازمان فعالیت می‌کند و علاقه‌مند است که عضو دائم شود، اضافه کرد: در وهله اول ایران باید سعی کند از مسیر دوجانبه کشور‌های عضو سازمان شانگهای را متقاعد کند که حضور ایران در این سازمان می‌تواند به نفع آن باشد. همچنین در اجلاس حضور پیدا کند و تقاضای عضویت خود را مطرح کنند که این اقدام هم انجام شده است.

سفیر پیشین کشورمان در جمهوری آذربایجان بیان داشت: به نظر می‌رسد با توجه به صحبت‌هایی که برخی از مسئولین کرده‌اند، موانع اصلی برای عضویت ایران در این سازمان فراهم شده و در اجلاس بعدی نظر مساعدی نسبت به این امر وجود خواهد داشت. البته این به این معنی نیست که حتماً ممکن است عضویت ایران را در جلسه بعد بپذیرند. ولی در مجموع نظرات مساعد است و ممکن است به عضویت دائمی ایران منجر شود.

این کارشناس مسائل بین‌الملل اضافه کرد: اگر ایران عضو دائم شود، هم به لحاظ امنیتی به عنوان یک کشور ثبات‌ساز و کشوری که واقعا تاثیر گذار است در امنیت منطقه و معتقد به امنیت جهانی است، می‌تواند در کنار بقیه اعضا، برای تامین امنیت منطقه و حوزه شانگهای حضور موثر داشته باشد.

پاک‌آئین خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه امروز امنیت، ارتباط نزدیکی با توسعه اقتصادی دارد، خود به خود حضور ایران در شانگ‌های می‌تواند ایران را به کشور‌های دیگری که در حوزه اوراسیا قرار دارند و دارای وضعیت اقتصادی خوبی هستند، پیوند دهد و همکاری‌های اقتصادی ایران را با این منطقه تقویت کند.

وی در ادامه گفت: از طرف دیگر برای شانگهای هم بسیار مهم است که یک کشور مهمی مانند ایران که هم به لحاظ ژئوپلتیکی در موقعیت بسیار ویژه‌ای قرار دارد و پل ارتباطی شرق و غرب و شمال و جنوب است و همچنین دارای منابع غنی و ثروت مانند نفت، گاز و معادن است، بتواند با این کشور ارتباط برقرار کرده و همکاری کند.

سفیر پیشین کشورمان در جمهوری آذربایجان در پایان اظهار داشت: به اعتقاد من حضور ایران در شانگهای به نفع هر دو طرف است؛ یعنی هم شانگ‌های از حضور ایران بهره می‌برد و هم ما میتوانیم از حضور در شانگ‌های استفاده کنیم.

 

 

انتهای پیام/