شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#دولت#افغانستان#طالبان#کارگردان#همزمان

واکنش کارگردان زن افغان به سقوط دولت افغانستان و تسلط طالبان | فهم من در درک این وضعیت کاملا فلج شده است

صحرا کریمی کارگردان افغان همزمان با سقوط دولت افغانستان و تسلط نیروهای طالبان، در صفحه توییتر خود به وقایع اخیر کشورش واکنش نشان داد و خطاب به جامعه سینمایی جهان از آن‌ها خواست برای حفاظت از مردمش به او بپیوندند.

صحرا کریمی

به گزارش همشهری آنلاین، کریمی، کارگردان «حوا، مریم، عایشه» در صفحه توییترش نوشت: با قلبی شکسته و امیدی عمیق برای شما می‌نویسم تا در محافظت از مردم نازنینم، به ویژه فیلمسازان در مقابل طالبان به من بپیوندید. مردم ما را قتل عام کرده‌اند، کودکان بسیاری را ربوده‌اند، دختران را به عنوان همسر به مردانشان داده‌اند...یک بحران حقوق بشری است با این حال، دنیا سکوت کرده… (طالبان) هنر را ممنوع خواهد کرد. من و دیگر فیلمسازان ممکن است هدف بعدی آن‌ها باشیم.

او پس از اینکه اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان این کشور را ترک کرد، به زبان فارسی نوشت: تمام راه‌های رفتن به طرف دنیا و آمدن دنیا به طرف ما بسته است. دنیایی که روز پیشرفت و ترقی می‌کند؛ و مایی که هر ثانیه هر روز به عقب بر می‌گردیم تا ثابت کنیم هنوز مخلصانه وفاداریم به بربریت، عقب‌ماندگی و درجازدن. و ملتی که قدر داشتن‌هایش را نداند، خداوند از او همه چیز را می‌گیرد.

و ادامه داد: می‌خواهم هر روز فریاد زنم: های لعنت به روزگار که دنیا و خودی و بیگانه از هر طرف خنجر می‌زنند؛ که آواره‌گری، بی‌خانمانی و دربه‌دری سرنوشت ماست.

کشتند، بردند، خوردند و فروختند. ماندیم، تنها، بی‌پناه، بی‌امید، بی‌نوید. کابل، تابستان ۱۴۰۰، فصل فروریختن‌ها….

او در توییتی دیگر نوشت: تمام شعور مغزی و فکری‌ام را یکجا می‌کنم که چرا به اینجا رسیدیم! فهم من در درک این وضعیت کاملن فلج شده است. و اینکه دنیا چه راحت پا پس کشید اندوهش نیش‌دار است؛ نیش‌اش به مغز چشم آدمی اصابت می‌کند و برای همیشه کور می‌کند هر دیده حقیقت طالب و جستجوگر را.