شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#طالبان

تلاش روزنامه‌نگاران زن برای نجات از طالبان

زنان فعال در رسانه های کابل در تلاش برای از بین بردن آثار و رد پای خود در رسانه ها هستند تا از انتقام طالبان در امان بمانند.

تلاش روزنامه‌نگاران زن برای نجات از طالبان
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

پایگاه خبری رستانیوز نوشت: گاردین در گزارشی در گفت وگو با تنی چند از این زنان روزنامه نگار که با تغییر اسامی آنها، منتشر شده، آورده است، وقتی اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان بدون اعلام قبلی از کشور گریخت، هرگونه امیدواری که برای زنان این کشور باقی مانده بود را نیز با خود برد.
«عایشه» که به عنوان مجری برجسته اخبار و گفتگوهای سیاسی در افغانستان شناخته شده، درباره به قدرت رسیدن طالبان و شرایط کنونی اش می گوید: «سال ها من به عنوان روزنامه نگار کار می کردم ... برای بلند کردن صدای افغان ها و به ویژه زنان افغان اما اکنون هویت ما در حال نابودی است و هیچ کاری نکردیم که شایسته این شرایط باشیم. در ۲۴ ساعت گذشته زندگی ما تغییر کرده و در خانه های خود محبوس شده ایم و مرگ ما را هر لحظه تهدید می کند و سکوت سرشار از ترس حضور طالبان را حس می کنیم.»

این روزنامه نگار افغان که تا همین چند روز پیش در کابل به فعالیت رسانه ای خود می پرداخت، حالا در شهری که سکوت و ترس همه جای آن را فرا گرفته در تلاش برای از بین بردن هویت و آثارش است تا به دست نیروهای طالبان نیفتد. 

عایشه یکی از ده ها زن افغان است که طی هفته های گذشته با گاردین ارتباط برقرار کرده و اطلاعاتی از کشورش را برای به اشتراک گذاشتن با جهان ثبت کرده است. اکنون آنها می ترسند که این گزارش ها چیزی باشد که به قیمت آینده آنها تمام شود. 

آنها به طور مداوم از سوی طالبان و سرکردگانشان تهدید به مرگ می شوند.

فریبا یکی دیگر از روزنامه نگاران افغان از طریق ارتباط تلفنی خش دار، لحظه ای را به خاطر آورد که شنید طالبان وارد دروازه های شهر کابل شده اند: من بیرون از خانه بودم که برادرم با من تماس گرفت و گفت همین الان به خانه بروم و این خیلی ترسناک بود. نمی توانید تصویر افراد و چشم ها و چهره ها و حالات آنها را تصور کنید. 

او که خود گزارش هایی مبنی بر ضرب و شتم زنان و دختران، ازدواج اجباری و تجاوز به زنان تهیه کرده بود حالا می ترسد که به زودی سرنوشت خود او نیز چنین رقم بخورد. 

زیبا که برای یکی از بزرگترین شبکه های رسانه ای افغانستان کار می کند نیز معتقد است طالبان هیچ رحمی به او، همسر و فرزندانش نشان نخواهد داد. او می گوید به همراه سایر روزنامه نگاران، دیوانه وار در تلاش بودند تا اسناد هویت و کار خود را به سفارتخانه ها بفرستند قبل از این که دیگر اثری از وجود آنها به صورت فیزیکی و مجازی نباشد. 

اوضاع در افغانستان باعث شده است که اتحادیه روزنامه نگاران استرالیایی خواستار حمایت از همکاران افغان شود. همچنین اتحادیه رسانه، سرگرمی و هنر نیز در بیانیه ای اعلام کرد که در کنار روزنامه نگاران در افغانستان است که به دلیل کار مورد هدف قرار گرفته اند و از دولت استرالیا نیز خواسته تا کارمندان رسانه های افغانستان از طریق اعطای ویزای بشردوستانه کمک کند.

منبع:‌ ایسنا