شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا#طالبان#افغانستان

آسوشیتدپرس: آمریکا از سرعت پیشروی طالبان غافلگیر شد


آسوشیتدپرس: آمریکا از سرعت پیشروی طالبان غافلگیر شد

خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشته آمریکا از سرعت پیشروی گروه طالبان در افغانستان غافلگیر شده است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، یک رسانه آمریکایی گزارش داده دولت «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا از سرعت پیشروی گروه طالبان در افغانستان غافلگیر شده تا اکنون در برابر موجی از انتقادات از سوی سیاستمداران حزب جمهوری‌خواه قرار بگیرد. 

خبرگزاری یورونیوز در گزارشی در این خصوص می‌گوید سرعت به دست گرفتن کنترل کشور از سوی طالبان موجی از انتقادات جمهوری‌خواهان را به سوی جو بایدنِ دموکرات روانه کرده است.

این در حالیست که «دونالد ترامپ» جمهوریخواه بود که برای نخستین بار ایده گفتگو با گروه تروریستی طالبان را اجرایی کرد و مایک پمپئو وزیر خارجه وی با ملا برادر رئیس دفتر سیاسی ستیزه‌جویان ملاقات کرد.

با این حال بسیاری از ناظران بر این باورند انتظار نداشته‌اند جو بایدن هم همان مسیر دونالد ترامپ را ادامه دهد. ضمن اینکه بایدن در هفته‌های اخیر بارها ابراز اطمینان کرده بود که طالبان نمی‌توانند کنترل کشور را به دست بگیرند. این موضوع سبب شده حملات بسیار شدیدی به ویژه از سوی جمهوری‌خواهان روانه جو بایدن و دولت دموکرات شود.

تمام این تحولات موجب شده تا چهره‌های برجسته دولت آمریکا اذعان کنند که سرعت فروپاشی نیروهای امنیتی افغان، آن‌ها را غافلگیر کرده است. آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا با اشاره به نقش ارتش افغانستان در این تحولات گفت: «ما دیدیم که آن نیرویی که وظیفه دفاع را برعهده داشت نتوانست از کشور دفاع کند و تحولات سریع‌تر از حد انتظار رخ داده است.»

جو بایدن چهارمین رئیس جمهوری ایالات متحده است که با چالش‌های افغانستان دست و پنجه نرم می‌کند. او پیشتر تاکید کرده که طولانی‌ترین جنگ آمریکا را به جانشین خود واگذار نخواهد کرد. اما در عین حال در شرایط کنونی او به احتمال زیاد باید توضیح دهد چگونه امنیت افغانستان به این سرعت از بین رفته است، به ویژه که او و اعضای دولتش بارها اصرار داشته‌اند که این اتفاق نمی‌افتد و افغانستان به دست نیروهای طالبان نخواهد افتاد.

جو بایدن هفته گذشته علنا ابراز امیدواری کرده بود که نیروهای افغان بتوانند اراده خود را برای دفاع از کشور تقویت کنند. این در حالیست که گزارش‌ها حاکی از ان است مقام‌های دولتی به صورت خصوص هشدار داده‌اند که ارتش افغانستان در حال فروپاشی است و همین مسئله بایدن را مجبور کرد که روز پنجشنبه به هزاران سرباز آمریکایی دستور دهد برنامه‌های تخلیه از افغانستان را سرعت ببخشند.

انتهای پیام/