شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#قیمت#دلار#افزایش قیمت

سیگنال مهم سقوط کابل به بازار دلار / افزایش قیمت در راه است؟

دلار امروز دوشنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۰ در صرافی‌های بانکی ۲۵ هزار و ۹۲۱ تومان معامله شد که قیمت آن به‌دلیل تعطیلی بانک‌ها نسبت به روز گذشته تغییر نداشت اما در بازار آزاد شاهد افزایش قیمت دلار هستیم که گفته می‌شود تحت تاثیر وقایع افغانستان و سقوط کابل است.

اقتصاد سیگنال مهم سقوط کابل به بازار دلار / افزایش قیمت در راه است؟

امروز قیمت خرید و فروش دلار از سوی صرافی ملی به ترتیب ۲۵ هزار و  ۴۰۸ تومان و ۲۵ هزار و  ۹۲۱ تومان اعلام شد که قیمت خرید و فروش آن نسبت به روز گذشته ثابت مانده است.

همچنین، قیمت خرید یورو ۲۹ هزار و ۹۰۴ تومان و قیمت فروش آن ۳۰ هزار و ۵۰۸ تومان اعلام شد که قیمت خرید و فروش آن نسبت به روز گذشته تغییری نداشته است.

اما بازار آزاد امروز شاهد افزایش قیمت دلار بود و  هر دلار در حدود قیمتی ۲۶ هزار و  ۹۰۰ تومان معامله شد.

برخی کارشناسان تحولات افغانستان را عامل اثرگذار بر افزایش قیمت دلار در ایران می دانند. گفته می شود با پیشروی طالبان در افغانستان، بازار ارز ایران تحت تاثیر قرار گرفت. بر اساس خبرهای منتشر شده در این باره، پس از خروج اشرف غنی، رئیس‌جمهوری افغانستان از این کشور و تسلط طالبان بر کابل بلافاصله قیمت دلار را در بازار ایران تحت تاثیر قرار گرفت. به طوری که این موضوع به سرعت قیمت معاملات پشت خطی دلار را در بازار ایران بالا برد و در آستانه ۲۷ هزار تومان قرار داد و در مدت چند ساعت  قیمت دلار  ۶۰۰ تومان صعود کرد.

فعالان بازار ارز از بسته شدن کانال نقل و انتقال ارز در بازار هرات ابراز نگرانی می‌کنند.

هرچند که محمد پیرملازهی، کارشناس افغانستان گفته است که طالبان برای صرافی‌های هرات مزاحمتی ایجاد نکرده‌اند اما از مهاجرت بخشی از این صرافی‌ها به سمت مشهد خبر داده و گفته است که مشخص نیست طالبان چه رویکردی برای مراودات مالی خود در نظر بگیرد؟

در عین حال افغانستان یک بازار ۲.۹ میلیارد دلاری برای ایران و همچنین یکی از مراجع اصلی تامین اسکناس دلار برای ایران به شمار می رود. از نظر معامله گران نیز تصرف افغانستان و شهرهای مرزی این کشور با ایران به معنای اختلال در صادرات به این کشور است. از این رو با پیشروی طالبان در افغانستان قمیت دلار در ایران نیز صعودی بود.  

پیش بینی ها درباره ورود دلار از طرف مهاجران به ایران و  یا خروج دلار از ایران به سمت افغانستان -به دلیل افزایش تقاضا در این کشور برای تبدیل دارایی های شهروندان کشور همسایه به دلار- نیز بازار ارز ایران را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

حال باید منتظر ماند و دید بعد از پایان تعطیلات نرخ رسمی دلار در کشور از سوی سیاست گذار قیمتی چقدر تعیین خواهد شد؟

منبع: تجارت نیوز