شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#کرونا
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا:

قله موج پنجم کرونا در کشور تا چه زمانی طول می کشد؟

قله موج پنجم کرونا در کشور تا چه زمانی طول می کشد؟

در استان تهران ۱۶ شهرستان در وضعیت قرمز قرار دارد اما انتهای موج بیماری، با سرعت کم همراه شده که نشان دهنده این است که احتمالا به سمتی می رویم که یک هفته تا ۱۰ روز آینده به شرط رعایت پروتکل ها، به قله موج برسیم و روند نزولی طی شود.

 به گزارش بهداشت نیوز، دکتر علیرضا رییسی در مراسمی برای معرفی رصدخانه سلامت وزارت بهداشت، اظهار داشت: در رصدخانه سلامت به صورت لحظه ای وضعیت بیماری کرونا را پایش و رصد می کنیم که بخش های مختلفی دارد. در رصدخانه سلامت، نقشه رنگبندی شهرستانها بر اساس میزان ابتلا، بروز و شیوع بیماری کووید۱۹ در سطح شهرستان، استان و کشور مشخص می شود.
وی افزود: مشخص نیست قله موج پنجم کرونا در کشور تا چه زمانی است که جای نگرانی دارد و هر موقع به وضعیت کاهش سرعت ابتلا برسیم می توانیم بگوییم که به قله موج پنجم رسیده ایم.

به عنوان نمونه در استان تهران ۱۶ شهرستان در وضعیت قرمز قرار دارد اما انتهای موج بیماری، با سرعت کم همراه شده که نشان دهنده این است که احتمالا به سمتی می رویم که یک هفته تا ۱۰ روز آینده به شرط رعایت پروتکل ها، به قله موج برسیم و روند نزولی طی شود.


معاون بهداشت وزارت بهداشت یادآور شد: در استان سیستان و بلوچستان ۹ شهرستان در وضعیت زرد، ۷ شهرستان در وضعیت نارنجی و ۶ شهرستان در وضعیت قرمز قرار دارند و در این استان به قله موج بیماری رسیده ایم البته این اولین موج جدی بیماری در استان سیستان و بلوچستان بوده و الان خوشبختانه روند نمودار بیماری در این استان، نزولی می شود.  


سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا خاطرنشان کرد: در استان هرمزگان ۱۳ شهرستان در وضعیت قرمز و ۲ شهرستان در وضعیت نارنجی قرار دارند. در استان هرمزگان علیرغم اینکه الگوی بیماری مشابه سیستان و بلوچستان داشت و شاید زودتر از سیستان و بلوچستان، موج بیماری در هرمزگان آغاز شد اما همچنان به قله موج بیماری نرسیده ایم و تحلیل های مختلفی در این زمینه وجود دارد که یکی از دلایل اصلی آن، حجم مسافرت ها و ورود گردشگران به ویژه به جزایر هرمزگان است.


دکتر رییسی گفت: یکی از موضوعاتی که همواره در رصدخانه سلامت وزارت بهداشت به طور جدی پیگیری می کنیم، پایش رعایت پروتکل های بهداشتی در سراسر کشور است. در حال حاضر متاسفانه رعایت پروتکل های بهداشتی در سطح کشور حدود ۳۷.۴ درصد است.


وی تاکید کرد: اگر رعایت پروتکل های بهداشتی به کمتر از ۸۰ درصد برسد یعنی در معرض خطر هستیم. درصد رعایت پروتکل های بهداشتی در استانهای مختلف متفاوت است بگونه ای که در تهران، ۴۴ درصد، سیستان و بلوچستان ۲۷ درصد، هرمزگان ۳۵ درصد، البرز ۴۴ درصد و خوزستان ۴۲ درصد است.


معاون وزیر بهداشت اظهار داشت: همه اقدامات مربوط به طرح شهید حاج قاسم سلیمانی در رصدخانه سلامت وزارت بهداشت به تفکیک هر استان، ثبت و پایش می شود. از نیمه دوم فروردین تا کنون حدود ۴ میلیون و ۷۱۲ هزار تست پی سی آر و ۴ میلیون و ۱۰۰ هزار تست رپید در این طرح انجام شده و ۹ میلیون و ۶۴۱ هزار مورد رهگیری اطرافیان بیماران شناسایی شده، انجام شده است.


دکتر رییسی خاطرنشان کرد: اجرای طرح شهید سلیمانی به هیچ عنوان تعطیل نشده و این طرح به معنی فعالیت حوزه بهداشت است و این اقدامات با مشارکت بسیج و سایر سازمانها انجام می شود. زمانی که حدود یک هزار و ۲۰۰ بیمار کووید۱۹ در روز بستری می شوند، بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار بیمار به سطح یک خدمات مراجعه می کنند و این حجم زیاد مراجعات در سطح یک و در حوزه بهداشت، پالایش می شود تا اینکه به هزار و ۲۰۰ مورد بستری در روز می رسیم.


وی گفت: سامانه وزارت بهداشت لحظه به لحظه آمار واکسیناسیون را ثبت می کند. جمعیت هدف برای تزریق واکسن کرونا، ۶۱ میلیون و ۱۹۰ هزار نفر است. تا کنون ۲۴.۴ از جمعیت هدف، حداقل یک دُز واکسن کرونا را دریافت کرده اند.


سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا ادامه داد: در حال حاضر موجودی واکسن کرونا در کشور بیش از ۵ میلیون دُز است که با توجه به مصرف سه میلیون و نیم دُز واکسن در یک هفته گذشته، این مقدار واکسن موجود برای ۱۰ روز آینده کافی است که البته این شاخص در دانشگاه های علوم پزشکی، متفاوت است.


معاون بهداشت وزارت بهداشت یادآور شد: خوشبختانه ۸۱ درصد از جمعیت بالای ۸۵ سال، ۷۵ درصد از جمعیت بالای ۸۰ سال، ۷۶ درصد از جمعیت بالای ۷۵ سال، ۸۹ درصد از جمعیت بالای ۷۰ سال و ۹۳ درصد از جمعیت بالای ۶۵ سال، واکسینه شده اند. در سامانه ما، نیازمندی به دُز دوم واکسن به تفکیک هر واکسن مشخص است به عنوان نمونه در حال حاضر به ۷ میلیون دُز واکسن سینوفارم یا دو میلیون و ۲۲۰ هزار دُز  برای دُز دوم نیاز داریم.


دکتر رییسی گفت: تا کنون ۶۷ درصد از واکسن های تزریق شده در کشور از نوع سینوفارم، ۶.۵ درصد مربوط به واکسن برکت، ۱۹.۶ درصد مربوط به واکسن استرازنکا بوده است و آمار تزریق واکسن به تفکیک جنسیت و هر سنی برای هر استان و دانشگاه علوم پزشکی وجود دارد.


وی افزود: به عنوان نمونه در استان آذربایجان شرقی، جمعیت هدف برای واکسن کرونا حدود دو میلیون و ۷۰۰ هزار نفر است که تا کنون به حدود یک میلیون نفر واکسن تزریق شده که معادل حدود ۳۰ درصد گروه هدف است و برای هر استان، موجودی واکسن به دقت قابل مشاهده است که موجودی واکسن در آذربایجان شرقی، برای ۲ روز کفاف می دهد و به همین دلیل فردا برای این استان، واکسن ارسال می کنیم. در این استان درصد بسیار قابل قبولی از افراد در گروه های سنی فراخوانده شده، واکسینه شده اند.


معاون وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: مثلا در اصفهان، از سه میلیون و ۶۰۰ هزار نفر جمعیت گروه هدف، یک میلیون و ۲۵۰ هزار نفر معادل حدود ۲۵ درصد واکسینه شده اند و موجودی واکسن در این استان برای ۵ روز است. در استان البرز ۲۲ درصد از جمعیت دو میلیون و ۲۰۰ هزار نفری گروه هدف، واکسن تزریق کرده اند و برای ۱۲ روز، ذخیره واکسن کرونا وجود دارد.


دکتر رییسی تاکید کرد: یکی از شاخص هایی که تعریف کرده ایم این است که هر دانشگاه اگر به ازای یک میلیون نفر جمعیت هدف تحت پوشش آن، ۷ هزار نفر را واکسینه کند، قابل قبول است.

جمعیت هدف تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی تهران برای تزریق حدود دو میلیون و ۳۰۰ هزار نفر است که تا کنون ۲۳ درصد از این جمعیت هدف واکسینه شده اند. میزان موجودی واکسن در این دانشگاه، برای ۲۱ روز پاسخگو است که دو دلیل دارد یا اینکه به تازگی واکسن به آنها تعلق گرفته یا اینکه سرعت واکسیناسیون در این دانشگاه پایین است که البته دیروز ۲۱ هزار دُز واکسن در این دانشگاه تزریق شده که قابل قبول است.  


وی گفت: استان مازندران رتبه اول واکسیناسیون را در کشور دارد و ۳۵.۵ درصد از جمعیت گروه هدف یعنی دو میلیون و ۲۰۰ هزار نفری خود را واکسینه کرده است. روز گذشته در این استان ۴۰ هزار دُز واکسن تزریق شده که فراتر از خوب است و میزان موجودی واکسن در این استان برای ۴ روز است.  


سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا خاطرنشان کرد: امروز جلسه ای با معاون اول رییس جمهور داشتیم و مقرر شد که تا ۲ شهریور ماه حدود ۸ میلیون دُز واکسن قطعی و تا پایان شهریور ماه حدود ۲۴ میلیون دُز واکسن کرونا به طور قطعی به دست ما می رسد بنابراین از الان تا پایان شهریور، بیش از ۳۰ میلیون دُز واکسن، به وزارت بهداشت تحویل داده می شود و برای این تعداد واکسن، همه اقدامات از جمله تامین ارز و مکاتبات انجام شده است البته این تعداد واکسن، مربوط به تامین از منابع خارجی و واردات است.


 معاون وزیر بهداشت تصریح کرد: در مهر و آبان ماه، ۳۰ میلیون دُز دیگر واردات واکسن کرونا به کشور قطعی است و تلاش ما این است که این ۳۰ میلیون دُز را زودتر وارد کنیم و به سمت نیمه اول مهر بکشانیم البته بیشترین آمار تزریق روزانه واکسن بیش از ۶۴۰ هزار دُز بود و هیچ محدودیتی برای تزریق واکسن نداریم بلکه تامین واکسن مهمتر است.

دکتر رییسی یادآور شد: قطعا قادریم تا پایان آبان ماه، حداقل ۶۵ تا ۶۶ درصد از کل جمعیت گروه هدف را واکسینه کنیم یعنی حداقل یک دُز واکسن را دریافت می کنند و تولید داخلی هم از مهرماه به بعد به بیشتر از ۱۰ میلیون دُز در ماه می رسد. بنابراین به مردم اطمینان می دهیم که قادر خواهیم بود که نهایتا با یک رویکرد بدبینانه تا اسفندماه برای کل جمعیت گروه هدف، حداقل دُز اول واکسن را تزریق کنیم.


وی گفت: برنامه ای برای واکسیناسیون جمعیت کمتر از ۱۸ سال داریم که بتوانیم برای دانش آموزان تزریق کنیم. دو کشور می توانند این واکسن ها را تامین کنند یکی چین و دیگری کوبا که اگر بتوانیم حداقل ۶ تا ۷ میلیون واکسن را تامین کنیم، می توانیم دانش آموزان دارای بیماری های زمینه ای یا آنهایی که بیشتر در معرض خطر هستند را واکسینه کنیم و با این کار و البته واکسیناسیون معلمان، والدین، رانندگان سرویس های مدارس می توانیم به بازگشایی ایمن و سالم مدارس، امیدوار باشیم.