شهر خبر

توسعه یک حسگر نظارتی برای بیماران مبتلا به صرع

توسعه یک حسگر نظارتی برای بیماران مبتلا به صرع

محققان "دانشگاه فنلاند شرقی" موفق به توسعه یک الکترومیوگرافی سطحی پوشیدنی و یک سیستم شتاب سنجی سه بعدی شده‌اند که می‌توانند فرکانس و شدت تکان‌های میوکلونیک(حرکات ناگهانی عضلات که در بیماران مبتلا به صرع میوکلونیک پیشرونده رخ می‌دهد) را اندازه‌گیری کنند.

به گزارش ایسنا و به نقل از مدگجت، حرکت سریع عضلانی(muscle jerks) علاوه بر ناخوشایند بودن همچنین می‌تواند باعث تصادف و زمین خوردن شود. محققان امیدوارند حسگرهای جدید بتوانند به آنها در درک بهتر صرع پیشرونده میوکلونیک کمک کند و در نهایت به توسعه درمان‌های جدیدی بیانجامد که بیماران توسط آنها قادر به ردیابی پیشرفت بیماری خود باشند.

حرکت سریع میوکلونیک را می‌توان با حرکت تحریک کرد که این کار نیز می‌تواند مثبت یا منفی باشد. میوکلونوس/انقباض عضلانی مثبت معمولاً به انقباض خود به خودی ماهیچه و میوکلونوس منفی به اختلال در فعال شدن ماهیچه منجر می‌شود. این علائم نه تنها غیرقابل پیش بینی و ناخوشایند هستند بلکه می‌توانند باعث سقوط و تصادف شوند و این به معنای آن است که ممکن است خطری برای بیمار ایجاد کنند.

درک چگونگی و زمان بروز این علائم کمک شایانی به محققان در درک بهتر وضعیت و ایجاد درمان‌های جدید می‌کند. با این حال روش‌های موجود هم معایبی دارند. برای مثال فرایند اندازه‌گیری و ارزیابی شدت حرکات عضلانی میوکلونیک که توسط یک پزشک متخصص انجام می‌شود، نه تنها زمان بر است بلکه تنها جزئیاتی مربوط به وضعیت بیمار در یک زمان کوتاه ارائه می‌دهد. اما این دستگاه جدید با هدف ارائه اطلاعات در مورد حرکات میوکلونیک ساخته شده و به نظر می‌رسد استفاده از آن در خانه برای نظارت بر این حرکات مناسب است. این دستگاه شامل الکترومیوگرافی سطحی پوشیدنی و حسگرهای شتاب‌سنجی سه بعدی است که بر روی بازو فرد قرار می‌گیرند و داده‌هایی در مورد فرکانس و شدت حرکت ارائه می‌دهند. تاکنون محققان این فناوری را روی داوطلبانی که هر کدام به مدت ۴۸ ساعت از حسگرها استفاده کرده بودند، آزمایش کرده‌اند و شاهد نتایج خوبی نیز بوده‌اند.

انتهای پیام