شهر خبر

نقشه‌برداری از مغز میمون رزوس با وضوح بالا

نقشه‌برداری از مغز میمون رزوس با وضوح بالا

محققان چینی در مطالعه اخیرشان روشی با ظرفیت بالا برای نقشه برداری از کل مغز میمون رزوس در وضوح میکرومتر توسعه داده‌اند.

به گزارش ایسنا و به نقل از چاینا دیلی، "بای گواچیانگ"(Bi Guoqiang) استاد دانشگاه علم و فناوری چین(USTC) و موسسه فناوری پیشرفته شنژن(SIAT) آکادمی علوم چین گفت: در حال حاضر این واضح‌ترین نما از ساختار سه‌بعدی مغز میمون رزوس است و این کار گامی مهم برای درک بیشتر مغز انسان به شمار می‌رود.

فیبر عصبی حامل اطلاعاتی است که اساس همه فعالیت‌های فکری و آگاهی مغز است. معمولا قطر فیبر عصبی کمتر از یک میکرومتر است اما در برخی موارد طول آن می‌تواند دهها سانتی‌متر باشد.

بزرگ بودن مغز و روش‌های میکروسکوپی با ظرفیت تقریبا پایین موجود مانع از نقشه‌برداری در مقیاس متوسط از اتصال کل مغز که قادر به ردیابی این فیبرها در نخستی سانان است، می‌شود اما محققان طی این مطالعه یک روش تصویربرداری فلورسانس سه بعدی با ظرفیت و ضوح بالا به نام "VISoR" ایجاد کردند که قادر به انجام عملیات تصویربرداری کامل از مغز یک میمون رزوس در ۱۰۰ ساعت است.

آنها همچنین یک کانال ارتباطی به نام SMART برای آماده سازی نمونه، بررسی، تصویربرداری نوری و همچنین بازسازی نیمه خودکار تصویر و ردیابی تجزیه و تحلیل سه‌بعدی هر فیبر مغز میمون ایجاد کردند.

محققان امیدوارند روش تصویربرداری جدید بتواند مطالعه مغز نخستی سانان را تسهیل کند و در علوم زندگی و پزشکی که نیاز به تصویربرداری سه‌بعدی سریع و در مقیاس بزرگ وجود دارد کاربرد گسترده‌ای داشته باشد.

انتهای پیام