شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#فوتبال#تاریخ#تاریخ فوتبال

در ستایش گرد مولر؛ یکی از برترین گلزنان تاریخ فوتبال/ خداحافظ بمب‌افکن فراموشکار

گرد مولر پس از چند سال دست و پنجه نرم کردن با آلزایمر درگذشت؛ اما با وجود این که خودش همه‌چیز را فراموش کرده بود، در تاریخ فوتبال فراموش‌شدنی نیست.

گرد مولر
خبرورزشی -

شمار بسیار کمی از فوتبالیست‌ها در تاریخ بوده‌اند و هستند که می‌توانند فکر کنند آمارها و ارقامی که از گرد مولر، اسطوره فوتبال آلمان و بایرن‌مونیخ به جا مانده، را برای خودشان ثبت کنند.

به بهانه درگذشت «بمب‌افکن» بایرن و آلمان پس از مدتی دست و پنجه نرم کردن با آلزایمر، مروری بر این آمارها و افتخارات گرد مولر خواهیم داشت.

برازنده لقب اسطوره

۱۲۵۱ گل در ۹۹۸ بازی برای بایرن‌مونیخ و ۶۸ گل در ۶۲ بازی برای آلمان؛ حتی قبل از یادآوری این رکوردها، گرد مولر یک حرفه‌ای بی‌نظیر بود و شایسته است «اسطوره» نامیده شود. در حالی که روبرت لواندوفسکی ستاره لهستانی فعلی بایرن برخی رکوردهای مولر را شکسته، اما دسترسی به رکورد گلزنی گرد در بوندس‌لیگای آلمان که با ۳۶۵ گل زده در ۴۲۷ بازی بین سال‌های ۱۹۶۴ تا ۱۹۷۹ ثبت شد، برای او غیرممکن به نظر می‌رسد. با این حال، با اعداد و ارقام هم به‌سختی می‌توان انصاف را در مورد بزرگیِ مولر رعایت کرد.

هانسی فلیک سرمربی پیشین بایرن‌مونیخ و فعلی تیم ملی آلمان می‌گوید: «وقتی من بزرگ شدم، او شگفت‌انگیزترین فوتبالیست اطراف بود. او آنقدر به طور طبیعی گلزن بود که دیگر همانندش را پیدا نمی‌کنید. خب، لِوی وجود دارد، اما او بت دوران کودکی من بود.»

گرد مولر

غریزی‌ترین گلزن تاریخ

غریزه گلزنی مولر بی‌نظیر بود، این را ۴ رقمی شدن گل‌هایش نشان می‌دهد و راهی هم برای جلوگیری از او وجود نداشت. او می‌توانست توپ را با پای راست، پای چپ، سر و هر قسمت دیگر از آناتومی بدنش وارد دروازه کند. او بین سپتامبر ۱۹۶۹ تا مارس ۱۹۷۰ موفق شد در ۱۶ بازی متوالی گل بزند.

اولی هوینس در گفت‌وگو با «مونشنر مرکور» درباره مقایسه لواندوفسکی و مولر گفت: «روبرت قطعاً مهاجم بزرگی است، اما او مانند گرد با سابق‌پا، سینه یا زانو گل نمی‌زند. گرد اهمیتی نمی‌داد که چگونه توپ را وارد دروازه می‌کند، فقط باید از روشی برای جلو بردن آن استفاده می‌کرد. روبرت پشت به دروازه گل می‌زند، اما گرد برخی اوقات فقط یک اینچ با توپ فاصله داشت و ضربه می‌زد.»

گرد مولر

به لطف همه آن گل‌ها، مولر در سال ۱۹۷۰ توپ‌طلا را برد، ۲ مرتبه بهترین بازیکن سال آلمان شد و ۷ مرتبه عنوان بهترین گلزن بوندس‌لیگای آلمان را به خودش اختصاص داد. هم‌تیمی‌هایش بی‌شک بابت این که کمک بزرگی در قهرمانی جام‌جهانی، جام ملت‌های اروپا، ۴ قهرمانی بوندس‌لیگای آلمان، ۴ قهرمانی جام‌حذفی آلمان، ۳ قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا و یک قهرمانی جام‌درجام اروپا، به تیمش کرده از او ممنون هستند. البته فراموش نکنید که سال ۱۹۷۶ بایرن با مولر جام بین‌قاره‌ای را هم برد.

گرد مولر

گرد مولر

گل، گل، گل

دوران حرفه‌ای مولر با ۲ گل شروع شد که یکی از رکوردهایش همین است؛ زدن بیش از یک گل در ۸۷ بازی. گرد وقتی ۱۹ ساله بود در آگوست ۱۹۶۵ آن گل‌ها را زد و در مجموع در ۱۸ تورنمنت مختلف آقای‌گل شده است. آخرین گل او در بوندس‌لیگا که در ۳۲ بازی موفق شد هت‌تریک کند یا بیش از ۳ گل بزند، ۱۸ نوامبر ۱۹۷۸ وقتی به مصاف کایزرسلاترین رفته بود، در ۳۳ سالگی به ثمر رسید. اتفاق بد در آخرین فصل حضورش در بوندس‌لیگا این بود که گل‌هایش از عدد ۹ فراتر نرفت، در حالی که در ۱۳ فصل قبل از آن تعداد گل‌هایش دورقمی بود.

آمریکا و آکادمی بایرن

مردی که در بهترین فصولش ۴۰، ۳۸ و ۳۶ گل به ثمر رساند، برای سال‌های پایانی فوتبالش راهی آمریکا شد. مولر بعد از شکستن تمامی رکوردها در بوندس‌لیگا در لیگ فوتبال آمریکا که آن زمان NASL نام داشت برای تیم فورت لادردیل بازی کرد و در ۸۰ بازی ۴۰ گل زد. آگوست ۱۹۸۱ گرد وقتی که ۳۶ ساله بود به دوران فوتبالش خاتمه داد و همراه خانواده‌اش در فلوریدا ماند. بعد از ۳ سال دیگر در ایالت سان‌شاینِ ایالات متحده، به آلمان برگشت و در بایرن‌مونیخ به‌عنوان مربی تیم دوم دانش خودش را به مهاجمان منتقل کرد.

گرد مولر

مطمئناً گرد مولر در سال‌های بسیاری که در بخش آموزشی زابنر اشتراسه فعالیت می‌کرد، به مهاجمان بسیاری کمک کرد تا توانایی‌های‌شان را بهبود ببخشند. آن‌ها هم می‌دانستند یک اسطوره و افسانه آموزش‌شان می‌دهد.

گرد مولر