شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#روسیه#کارکنان#ارتش

روسیه بخشی از کارکنان سفارت خود را از افغانستان خارج می‌کند/ سقوط سریع کابل برای مسکو غیرمنتظره بود


روسیه بخشی از کارکنان سفارت خود را از افغانستان خارج می‌کند/ سقوط سریع کابل برای مسکو غیرمنتظره بود

یک مقام وزارت خارجه روسیه با اشاره به اینکه تصرف کابل توسط طالبان برای مسکو غیرمنتظره بود و انتظار آمادگی بیشتری از سوی ارتش افغانستان می‌رفت،گفت: اکنون نیروهای طالبان تأمین امنیت خارجی سفارت روسیه را در دست خود گرفته‌اند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «تاس»، "ضمیر کابلوف" مدیر بخش دوم آسیایی وزارت امور خارجه روسیه نماینده ویژه "ولادیمیر پوتین" در امور افغانستان امروز (دوشنبه) در مصاحبه با رادیو «اخا ماسکوا» اعلام کرد که بخشی از کارکنان سفارت روسیه در کابل به تعطیلات اعزام شده یا تخلیه خواهند شد.  

وی توضیح داد: «ما یک سفارت نسبتاً بزرگی در کشور افغانستان داریم و حدود 100 نفر در سفارت روسیه مشغول به کار هستند. با توجه به شرایط کنونی و سقوط کابل بدست نیروهای طالبان، بخشی از همکاران ما از این کشور تخلیه شده یا فعلاً به تعطیلات اعزام خواهند شد تا فعلاً افراد زیادی در سفارت حضور نداشته باشند.»

این مقام وزارت خارجه همچنین اعلام کرد که نیروهای جنبش طالبان (که فعالیت آنها در روسیه ممنوع است) از هم اکنون حفاظت از بخش خارجی سفارت روسیه در کابل را برعهده گرفته‌ و در بیرون سفارت مستقر شده‌اند.  به گفته وی، نمایندگان طالبان فردا (سه‌شنبه) قرار است با سفیر روسیه (دیمیتری ژیرنوف) دیدار کرده و جزییات بیشتر اوضاع در دورنمای درازمدت‌تر را بررسی کنند.

ارتش آموزش دیده توسط آمریکا با نخستین شلیک سلاح خود را زمین گذاشت

کابلوف در عین حال اعلام کرد که تصرف پایتخت افغانستان توسط نیروهای جنبش طالبان یک خبر غیرمنتظره برای طرف روسی بود و در مسکو میزان آمادگی رزمی نیروهای دولتی افغانستان خوش‌بینانه‌تر از این تصور می‌شد.

وی در پاسخ به سئوالی در این باره توضیح داد: «بله، برای ما این مسئله تا حدی غیرمنتظره بود. ما چنین درک می‌کردیم که ارتش افغانستان، در هر وضعیتی، تا حدودی در مقابل نیروهای طالبان مقاومت خواهد کرد. ولی ظاهراً چنین تصوری بیش از اندازه خوش‌بینانه بود. ظاهراً با وجودیکه نیروهای دولتی افغانستان توسط آمریکایی‌ها و نیروهای مسلح ناتو آموزش دیده‌اند، با اولین شلیک از سوی نیروهای طالبان، سلاح خود را زمین گذاشتند.»

نماینده ویژه رئیس جمهوری روسیه یادآور شد که رسانه‌های گروهی آمریکایی اکنون سعی می کنند تا وضعیت کنونی را با خروج نیروهای اتحاد جماهیر شوروی از افغانستان مقایسه کنند که گویا در آن زمان هم رژیم سقوط کرد، در حالی‌که چنین چیزی صحت ندارد. قدرت حاکم بر افغانستان در آن زمان سه سال دیگر بر سر قدرت بود، در حالی که رژیم ایجاد شده توسط آنها حتی قبل از خارج شدن نظامیان آمریکایی سقوط کرد و این دو مسئله تفاوت بسیار زیادی و اساسی دارد.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا سقوط سریع کابل برای جامعه اطلاعاتی سایر کشورهای جهان هم غیرمنتظره بود، گفت: «همینطور است، هرچند سرویس‌های اطلاعاتی آمریکایی خجالت می‌کشند که با چنین نظریه‌ای موافقت کنند.»  

ضمیر کابلوف با اشاره به اینکه وضعیت شهر کابل با ورود نیروهای طالبان به آن، نسبتاً آرام است، افزود: «هرچند تعجب آور است، ولی اوضاع کابل نسبتاً آرام است. اکثر نیروهای طالبان آرام و مسالمت آمیز وارد شهر شدند. رهبران طالبان به نیروهای خود هشدار داده بودند که هنگام تصرف شهر حق ندارند به مردم عادی آسیب برسانند، اجازه ندارند وارد خانه‌های مردم شوند و نظم و ترتیب باید رعایت شود. علاوه بر این، یک روز قبل از ورود به شهر، رهبران طالبان تأمین امنیت پایتخت را به وزارت دفاع افغانستان سپرده بودند.»

هنوز درخواستی برای خارج کردن شهروندان روس به مقامات نرسیده است

به گفته این دیپلمات بلندپایه روس، تا این لحظه هنوز درخواستی از طرف شهروندان روس ساکن افغانستان برای تخلیه آنها به دست مقامات این کشور نرسیده است.

وی ادامه داد: «بحث شهروند روس تبعه افغانستان با دیپلمات‌های روسی فرق دارد. صحبت بر سر چند صدتن از شهروندان ماست که تعدادی از آنها در آستانه این تحولات خاک افغانستان را ترک کرده‌اند. ولی به غیر از آن، در حال حاضر هیچ درخواستی برای تخلیه فوری شهروندان دارای گذرنامه روسی به سفارت روسیه نرسیده است. من به اتباع روسی ساکن افغانستان توصیه می‌کنم که آرامش خود را حفظ کرده، سعی کنند بدون دلیل ضروری از خانه‌های خود خارج نشوند تا وضعیت  این کشور روشن شود.»

این مقام وزارت خارجه روسیه توضیح داد: «وضع مقررات ویژه منع آمد و شد در  پایتخت افغانستان، در واقع اقدامی مثبت ارزیابی می‌شود.  این مسئله کمک می‌کند تا اوضاع کابل بهتر کنترل شود و امکان آسیب‌های وارده از سوی گروه‌های مسلح غیرطالبان و غارتگران کاهش یابد.»  

مسکو بر اساس مسئولیت پذیری طالبان درباره به رسمیت شناختن آنها تصمیم خواهد گرفت

کابلوف همچنین اعلام کرد که دولت فدراسیون روسیه تصمیم گیری در خصوص به رسمیت شناختن رژیم طالبان در افغانستان را به برخورد آنها و مسئولیت پذیری آنها در اداره امور کشور منوط کرده است.

وی ادامه داد: «ما قصد نداریم در این رابطه هیچ عجله‌ای بخرج بدهیم. به رسمیت شناختن یا عدم آن بستگی به رفتارهای حکومت جدید در افغانستان خواهد داشت. ما با دقت زیاد اوضاع را زیر نظر داشته و چگونگی مسئولیت پذیری رهبران طالبان در اداره امور این کشور در آینده را بررسی خواهیم کرد و سپس رهبران روسیه نتیجه گیری لازم در این رابطه را انجام خواهند داد.»

طالبان تاکنون نیازی به خرید سلاح از خارج از افغانستان نداشته است

نماینده ویژه ولادیمیر پوتین در پاسخ به سئوال دیگری یادآور شد که جنبش طالبان در طول سال‌های جنگ خود با نیروهای دولتی افغانستان، سلاح‌های مورد نیاز خود را از انبارهای ارتش و پلیس این کشور خریداری می‌کرد و در جریان اقدامات نظامی هم مهمات و سلاح‌هایی بدست می‌آورد و تقریباً می‌توان گفت که آنها خرید سلاح از خارج از افغانستان نداشتند.  

وی گفت: «طی سال‌های اخیر هیچکس سلاحی به طالبان نفروخته بود، برای اینکه اصلاً ضرورتی برای این کار وجود نداشت. آنها با موفقیت با خرید غیرقانونی تسلیحات از انبارهای ارتش و پلیس، با نیروهای دولتی می‌جنگیدند. ضمن اینکه تاکنون برخی بنیادهای اسلامی که بیشتر آنها در کشورهای عربی منطقه خلیج فارس قرار دارند، از جنبش طالبان حمایت مالی می‌کردند. در واقع آنها حامیان ثروتمندی دارند، هرچند جزییات این حمایت مشخص نیست.»

انتهای پیام/