شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایستگاه

مشکل "استارلاینر" فاش شد

مشکل "استارلاینر" فاش شد

مهندسان شرکت "بوئینگ" نقصی که موجب تعویق پرتاب کپسول "استارلاینر"(Starliner) و اتصال آن به ایستگاه فضایی بین المللی شده است، فاش کردند.

به گزارش ایسنا و به نقل از آی‌ای، "بوئینگ" امیدوار بود "استارلاینر" را در تاریخ ۳ اوت در تلاش برای رسیدن و اتصال با ایستگاه فضایی بین المللی(ISS) به فضا پرتاب کند، اما وجود مشکلی جدی موجب به تعویق افتادن این پرتاب و حتی پایین آوردن آن از موشک "اطلس V" برای بررسی دقیق مشکل شد.

کپسول "استارلاینر" شرکت "بوئینگ" در روزهای عمر خود شاهد لغوهای بسیاری بوده است. اخیراً نیز این شرکت امیدوار بود آن را در تاریخ سوم اوت به ایستگاه فضایی بین‌المللی برساند، اما این ماموریت به دلیل نقص فنی لغو شد. اکنون مهندسان این شرکت فاش کرده‌اند که احتمالا علت اصلی لغو این ماموریت را مشخص دریافته‌اند.

"جان ولمر" معاون رئیس و مدیر برنامه‌های خدمه تجاری شرکت "بوئینگ" در جریان یک کنفرانس تلفنی ناسا اظهار داشت که وقت بازگشت موشک به کارخانه فرا رسیده بود. اکنون این کپسول بیش از یک هفته است که در مقر شرکت در حال استراحت است.

مهندسان در تلاش هستند تا ۱۳ سوپاپ اکسید کننده را که در زمان شمارش معکوس برای پرتاب باز نشده‌اند، تعمیر کنند. آنها تا ۱۰ اوت موفق شدند ۷ سوپاپ گیر کرده و تا ۱۳ اوت ۹ سوپاپ را تعمیر کنند.

"ولمر" در ادامه این گفتگوی تلفنی توضیح داد که متخصصان برای انجام این پرتاب هر کاری که از دستشان برمی‌آمد، انجام دادند و "بوئینگ" در نهایت تصمیم گرفت این ماموریت را لغو کند و "استارلاینر" را به کارخانه بازگرداند تا مهندسان بتوانند به بررسی نقص‌های این کپسول بپردازند.

"ولمر" افزود: به احتمال زیاد علت اصلی این مشکل این است که رطوبت به نحوی وارد قسمت خشک دریچه‌های اکسیداسیون شده است. این اتفاق می‌تواند اسید نیتریک تولید کند که باعث می‌شود هر ۱۳ دریچه دچار گرفتگی شوند.

"ولمر" پاشش آب حاصل از وقوع یک طوفان شدید یک روز قبل از پرتاب را به عنوان منبع این رطوبت رد کرد. وی همچنین افزود که مشخص نیست که اکنون آیا نیاز به طراحی مجدد است یا انجام اقدامات پیشگیرانه کافی است.

وی گفت: ما از مهر و موم‌های تفلونی استفاده می‌کنیم که می‌تواند در برابر "نیتروژن تتروکسید(NTO) که یک اکسید کننده بسیار خورنده است، مقاومت کند. ما می‌دانیم که نفوذ در این مهر و موم اتفاق افتاده است. به همین دلیل است که مهندسان اکنون باید بگردند تا ببینند آیا رطوبت در هنگام مونتاژ وارد شده است یا علت دیگری مسئول گیر کردن سوپاپ‌ها است.

انتهای پیام