شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا#افغانستان

کابل سقوط مرد؛ آمریکا تحقیر شد/ افغانستان بار دیگر تروریست می‌زاید!

کدخبر: 433777
اقتصاد نیوز : روز گذشته کابل در یک چشم به هم زدن سقوط کرد و موجب حیرت رسانه ها و جهان شد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرآنلاین، سقوط کابل از روز گذشته تا کنون تیتر یک رسانه های خبری جهان شده است هرکدام با عناوین مطلوب خود به این مهم پرداخته و عمده انها در تحلیل ها و در مصاحبه با کارشناسان بر این باور هستند که سقوط کابل تحقیر و شکست امریکا بود و همچنین این کشور بار دیگر مامن پرورش تروریست می شود. در ادامه بازتابی از وضعیت افغانستان را به زبان رسانه ها و سیاستمداران می خوانیم:

سازمان ملل درباره تحولات افغانستان ابراز نگرانی کرد

"استفان دو جاریک " سخنگوی دبیر کل سازمان ملل روز پنجشنبه به وقت محلی افزود سازمان ملل  ضرورت دستیابی طرف های درگیر در این کشور به توافق سیاسی تاکید دارد.
سخنگوی سازمان ملل متحد تصریح کرد که این سازمان وضعیت امنیتی افغانستان را ارزیابی می‌کند.

وی به گزارش آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد درباره تاثیر این درگیری بر زنان و دختران و ابراز نگرانی آن اشاره کرد و گفت بر اساس این گزارش زنان و کودکان حدود ۸۰ درصد از افرادی را تشکیل می دهند که از ماه مه مجبور به فرار از خانه و کاشانه خود شده اند.

آژانس های سازمان ملل درباره وقوع فاجعه انسانی در افغانستان هشدار داده اند زیرا پیشروی طالبان در سراسر این کشور سبب شده است ده ها هزار تن از شهروندان افغان در بحبوحه گرسنگی، خانه های خود را ترک کنند.

سخنگوی دبیر کل سازمان ملل درباره حضور نیروهای سازمان ملل در افغانستان گفت که تخلیه یا خروج کارکنان سازمان ملل از افغانستان در دستور کار نیست.
دوجاریک  اظهار داشت که  تعدادی از کارمندان سازمان ملل متحد از شهرهای دیگر افغانستان به کابل منتقل شده‌اند، اما این سازمان قصد ندارد هیچ‌کدام از کارمندانش را از این کشور خارج کند.

رزماری دی کارلو معاون دبیرکل سازمان ملل نیز از وضعیت افغانستان ابراز نگرانی عمیق کرد و گفت که غیرنظامیان بیشترین خشونت را متحمل می شوند.وی با تاکید بر اینکه  صلح و توسعه پایدار از طریق نظامی به دست نخواهد آمد، تصریح کرد سازمان ملل  آماده کمک برای به نتیجه رسیدن مذاکرات است.

 نخست‌وزیر پیشین ایتالیا: بایدن مرتکب اشتباهی تاریخی در افغانستان شد

 «ماتئو رنزی» نخست‌وزیر پیشین ایتالیا گفت که معتقد است «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا اشتباهی تاریخی را در افغانستان مرتکب شد.

به گزارش خبرگزاری «تاس»، وی در مصاحبه با روزنامه ایتالیایی «ریپابلیکا» که روز یکشنبه منتشر شد، گفت این اشتباهی تاریخی است. من برای او (جو بایدن) احترام قائل هستم، اما سیاست‌هایش را قبول ندارم. او راه دونالد ترامپ را دنبال کرده است. ترامپ آرزوی توافق با طالبان داشت. توافق با آن‌ها غیر قابل تصور است.

وی افزود «باید یک ائتلاف بین‌المللی وجود داشته باشد که اشتباهات چند سال گذشته را در نظر بگیرد و سرزمین را به آدم‌کشان واگذار نکند.»

رنزی در ادامه گفت: خطر خاصی وجود دارد و آن این که تندروها بازگردند. ایتالیا، کشوری که کمک‌های زیادی به هرات کرده است (ولایتی که نیروهای ایتالیایی ماموریت ناتو در آن مستقر بود) فرصتی برای گرفتن پرونده تروریسم بین‌المللی در دستان خود دارد.

به نظر وی، این موضوع باید در دستور کار گروه ۲۰ که ایتالیا ریاست آن را برعهده دارد، قرار بگیرد. وی در این خصوص گفت: دو ماه دیگر، رم میزبان اجلاس گروه ۲۰ خواهد بود. علاوه بر همه‌گیری، اکولوژی و بازسازی اقتصادی، باید موضوع مبارزه با تروریسم بین‌المللی را هم مطرح کنیم.

روایت رسانه های اروپا و آمریکا

رسانه های مطرح انگلیسی زبان اروپایی و آمریکایی در 24 ساعت اخیر با تمرکز بر تحولات جاری در افغانستان، ورود طالبان به کابل و خروج سراسیمه اتباع و دیپلمات های خارجی و نیز برخی شخصیت ها و مقامات افغان را در صدر اخبار خود قرار دادند.

به گزارش ایرنا، خبرگزاری رویترز به نقل از مقام وزارت کشور افغانستان نوشت: شورشیان طالبان روز یکشنبه همزمان با تخلیه نیروهای سفارت آمریکا با بالگرد، وارد کابل شدند

این رسانه به نقل از مقام افغان نوشت: طالبان از همه طرف در حال ورود به پایتخت است اما از ارائه جزییات بیشتری خوددداری کرد.

مقامات آمریکایی گفته اند نیروهای بیشتری برای تخلیه دیپلمات ها به دنبال پیشروی های بیشتر این گروه  اسلام گرا به سمت پایتخت اعزام شده است.

مقام طالبان به رویترز گفته است که این گروه به دنبال هیچ گونه تلفاتی نیست اما هنوز آتش بسی اعلام نکرده است.

رویترزنوشت: هنوز وضعیت اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان مشخص نیست. وی روزیکشنبه گفت در حال رایزنی و مشورت بارهبران محلی و شرکای بین المللی درباره وضعیت کنونی کشورش است.

این رسانه افزود: با خروج نیروهای تحت امر امریکا از افغانستان در ماه گذشته، طالبان فعالیت خود را گسترش داد. به نظر می رسد دفاع نظامی نیروهای افغان دچار فروپاشی شده است.

طالبان در بیانیه ای اعلام کرده که دستاوردهای سریع این گروه نشان می دهد که بین مردم افغان محبوبیت داد و به افغان ها و خارجی ها اطمینان داد که امنیت آنها حفظ خواهد شد.

رویترز افزود: صدها نفر از مردم افغان در چادرها و در فضای باز شهرها همچون کنار جاده ها یا پارک ها می خوابند. یکی از شهروندان افغان گفته است می توان ترس را در صورت این افراد دید.

بی بی سی نوشت: درگیری در افغانستان؛ کابل با فرار رئیس جمهور به دست طالبان افتاد و رهبران ارشد طالبان کاخ ریاست جمهوری را تصرف کردند.

این رسانه با اشاره به پیروزی ادعایی طالبان نوشت این دستاورد طالبان به حضور 20 ساله نیروهای ائتلافی در این کشور پایان داد. بی بی سی نوشت: کابل دستخوش ناآرامی و آشوب شده است و اتباع افغان و خارجی ها تلاش می کنند از کشور فرار کنند.

این رسانه به نقل از شاهدان عینی  در فرودگاه بین المللی پایتخت افغانستان کارکنان بی بی سی میزهای خود را ترک کرده اند و مردم به سمت فرودگاه ها متواری هستند.

این رسانه انگلیسی زبان خاطرنشان کرد: بیش از 60 کشور از جمله آمریکا و انگلیس بیانیه مشترکی را صادر کرده اند که بیان می کند مردم افغان مستحق برخورداری از ایمنی،  امنیت و عزت هستند و باید فورا نظم و امنیت مردم  برقرار شود. این کشورها از طالبان خواستند به افرادی که مایل هستند اجازه دهد کشور را ترک کرده و جاده ها، فرودگاه ها و مناطق مرزی را باز نگه دارد.

بی بی سی نوشت: در ورودی شهر صف های طولانی در مقابل بانک ها تشکیل شده است زیرا مردم به دنبال خارج کردن نقدینگی خود هستند.

فرزانه کوچه نماینده مجلس افغانستان به بی بی سی گفت مردم نمی داننند چه کار کنند برخی از آنها درمنازل خود مخفی شده ند.

سخنگوی طالبان به بی بی سی گفته است مردم کابل نباید نگران باشند و اموال و زندگی آنها در امنیت است.

بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس گفته است اولویت این است که  اتباع انگلیسی و آنهایی که در تلاش 20 تلاش های بیست ساله انگلیس در افغانستان کمک کرده اند هر چه سریع تر ازاین کشور خارج شوند.

تارنمای شبکه فرانس 24 هم در گزارشی لحظه به لحظه از رویدادهای 24 ساعت اخیر افغانستان، اقدام آمریکایی ها را برای تامین امنیت کابل با هدف فراهم کردن امکان خروج اتباع خارجی و برخی مقامات و شخصیت های افغان از کشور به عنوان تیتر گزارش خود برجسته کرد.

این رسانه فرانسوی با انتشار تصاویری از اوضاع فرودگاه کابل در شب گذشته که نشان دهند حضور جمع زیادی از مردم و شخصیت ها در فرودگاه بود، نوشت بسیاری از مردم به خاطر ترس از شرایط کنونی کابل و افغانستان، برای خارج شدن از کشور به فرودگاه امده اند.

شبکه سی ان ان نیز در گزارشی های مختلفی ضمن اشاره به جدید ترین تحولات افغانستان در تارنمای خود به سقوط دولت کابل اشاره کرد و عنوان داشت که طالبان کنترل کاخ ریاست جمهوری افغانستان را بدست گرفت.

تارنمای سی ان ان خبر اول خود با عنوان "سقوط دولت افغانستان" به رویدادهای اخیر این کشور پرداخت و با انتشار عکس ها و ویدیوهایی سعی کرد تا آخرین وضعیت کابل را از این طریق برای مخاطبانش به تصویر بکشد.

این شبکه آمریکایی در خبرهای دیگر به فرار اشرف غنی رئیس‌جمهوری افغانستان از این کشور و همچنین اشتباهات محاسباتی دولت بایدن در مورد افغانستان اشاره کرد.
 سی ان ان همچنین اعلام کرد که جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا قرار است ظرف روزهای آینده در مورد تحولات افغانستان سخنرانی کند.

این شبکه امریکای همچنین اشاره کرد که از روز گذشته، پرواز بالگردهای غول پیکر شینوک در حدفاصل سفارت امریکا تا فرودگاه کابل برای ساعت ها در جریان بود تا کارکنان سفارت و دیپلمات های آمریکا را به فرودگاه کابل منتقل کند واز آنجا افغانستان را ترک کنند.

سی ان ان در بخشی دیگر از گزارش خود نوشت که سقوط دولت افغانستان، در واقع ضربه این دیگر به چهره آمریکا در خارج از این کشور است و حالا دولت بایدن باید تلاش کند حواشی این رویداد برای دولت خود را کنترل کند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز ضمن پوشش دادن اخبار جدید در مورد تحولات افغانستان عنوان داشت که همزمان با ورود نیروهای طالبان به کابل، دولت افغانستان نیز سقوط کرده است.
این خبرگزاری در خبر دیگری به درخواست کشورهای جهان برای مهیا شدن مسیرهای امن خروج شهروندان خارجی و افغان از افغانستان اشاره کرد.
این خبرگزاری همچنین عنوان داشت که عربستان اعلام کرده سفارتخانه اش را در کابل تخلیه کرده و همچنین یک مقام ارشد نظامی آمریکا نیز گفته است که واشنگتن باید منتظر افزایش تهدیدها از سوی افغانسنان تحت هدایت طالبان باشد.اعزام یک هزار نیروی آمریکایی دیگر به افغانستان پس از سقوط دولت افغانستان نیز از جمله دیگر خبرهای مهم خبرگزاری آسوشیتدپرس بود.

روایت رسانه‌های آسیایی

یه گزارش ایرنا به نقل از پایگاه خبری «آسیا تایمز» از رسانه های خبری منطقه شرق آسیا، با خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، روسیه در حال نفوذ خود در این کشور است.  

بر پایه این گزارش خبری، روسیه می کوشد نفوذ خود را در آسیایی مرکزی گسترش دهد تا از پیشروی نیروهای طالبان در این منطقه جلوگیری کند.پیش تر نیز وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرده است که مسکو طالبان را به عنوان مقام های قانونی افغانستان به رسمیت نمی شناسد.روسیه همچنین پایگاه نظامی خود در تاجیکستان را که بزرگترین پایگاه این کشور در خارج است را تقویت کرد.

پایگاه خبری آسیا نیوز نیز در گزارشی نوشته است به دنبال افزایش ناآرامی ها در افغانستان؛ «جاسیندا آردن» نخست وزیر نیوزیلند، در یک کنفرانس مطبوعاتی در ولینگتون خواستار خروج اتباع این کشور از افغانستان شده است.

آردن همچنین خواستار خروج دست کم ۳۷ تن از کارکنان محلی افغان از افغانستان شده است که با سفارت نیوزیلند همکاری می کردند.

روزنامه «استریت تایمز» سنگاپور نیز در گزارشی به مساله خروج رئیس جمهور این کشور از افغانستان و تصرف ارگ ریاست جمهوری توسط طالبان اشاره کرده است.

این رسانه همچنین نوشته است «محمد نعیم»، یک سخنگوی دفتر سیاسی طالبان به الجزیره گفته است که «جنگ در پایان یافته» است.

سی ان ان: افغانستان؛ ضربه مهلک دیگری به تصویر آمریکا در جهان وارد کرد

شبکه خبری سی ان ان در بازتاب تصرف کابل توسط طالبان نوشت: اوضاع کنونی در افغانستان بار دیگر به تصویر آمریکا در جهان ضربه مهلکی وارد کرد و تردیدهایی را درباره جایگاه واشنگتن نزد هم پیمانانش برانگیخت.

شبکه خبری آمریکایی سی ان ان گزارش داد: چالش بایدن اکنون باید این باشد که از روایت ها درباره شکست دولتش جلوگیری کند. رئیس جمهوری همین حالا هم به دلیل این که بسیاری از محافظه کاران از دریافت واکسیناسیون مجانی و نجات بخش  خودداری کرده اند، با شیوع دوباره همه گیری در کشورش مواجه است. به رغم پیروزی بایدن در بودجه زیرساخت ها و اشتغال زایی، جمهوریخواهان به افزایش تورم و تعداد فزاینده مهاجران بدون مدرک در مرزهای اشاره و آن را بحرانی در دوران ریاست جمهوری بایدن قلمداد می کنند.

با این همه، با توجه به تردید مردم  آمریکا درباره هزینه و تبعات جنگ های بعد از یازده سپتامبر، قضاوت درباره بحران کنونی و تاثیر آن بر دولت بایدن زودهنگام است.

اما در سطح بین المللی، خروج افتضاح آمریکا از افغانستان تردیدهایی را درباره پایداری و استقامت واشنگتن به عنوان یک متحد ایجاد کرده است.

اولین بحران سیاست خارجی بایدن به دنبال دوران ریاست جمهوری بی ثبات کننده دونالد ترامپ رئیس جمهور سلف وی، خروج نیروهایش از افغانستان بوده است. بایدن اوایل تابستان در اولین سفر به اروپا اعلام کرد «آمریکا دوباره به جایگاه اصلی خود باز گشته است».

سی ان ان خاطرنشان کرد: مواضع دولت بایدن در حمایت از دموکراسی در خارج از مرزهای این کشور با تصمیم وی برای ترک دولت دموکراتیک شکننده در افغانستان تضعیف خواهد شد.

تارنمای آمریکایی هیل در این زمینه نوشت: سقوط افغانستان در پی خروج آمریکا فاجعه ای است که می تواند عواقب تلخی برای اعتبار واشنگتن در صحنه جهانی به ویژه در مقابل روسیه و چین داشته باشد.