خیری جمال الدین یکی از وزیران دولت مالزی اعلام کرد « محی الدین یاسین » نخست وزیر این کشور امروز (دوشنبه)پس از ملاقات رسمی با پادشاه، استعفای خود را تقدیم کرد.

به گزارش روزنامه « استریت تایمز » سنگاپور، « خیری جمال الدین » پس از حضور در آخرین جلسه دولت که صبح امروز برگزار شد در صفحه شخصی خود در شبکه های اجتماعی با اعلام خبر استعفای دولت مالزی پس از ملاقات رسمی امروز « محی الدین یاسین » نخست وزیر این کشور با پادشاه، برای کشور آینده ای درخشان آرزو کرد. 

بر اساس این گزارش، استعفای کابینه مالزی پس از ماه ها کشمکش و بحران سیاسی صورت گرفت که منجر به از دست رفتن اکثریت کرسی های حزب حاکم در پارلمان شده بود.

منازعات در بین اعضای دولت ائتلافی مالزی موجب تضعیف جایگاه محی الدین شده است. اگر پادشاه مالزی با این استعفا موافقت کند، ۱۷ ماه نخست وزیری پرتنش محی الدین پایان خواهد یافت. این استعفا می تواند تلاش های مالزی برای احیای رشد و رونق اقتصادی در بحبوحه شیوع ویروس کرونا را با چالش های جدی روبرو کند.

پس از اعلام این خبر ارزش رینگیت پول ملی مالزی به پایین ترین سطح خود در یک سال اخیر رسید و شاخص سهام نیز سقوط کرد.

هنوز به درستی مشخص نیست که چه کسی مسئول تشکیل دولت بعدی مالزی خواهد بود. هیچ یک از گزینه های موجود برای تشکیل دولت بعدی مالزی، دارای اکثریت کرسی های پارلمانی نیست و معلوم نیست آیا انتخابات سراسری این کشور در بحبوحه شیوع ویروس کرونا برگزار می شود یا نه.

نرخ ابتلا و فوت بر اثر ابتلا به ویروس کرونا در مالزی یکی از بالاترین آمارها در جنوب شرق آسیا است.

محی الدین که هفته ها در برابر فشارها برای کناره گیری از قدرت مقاومت کرده است، به اعضای حزبش اطلاع داده بود که روز دوشنبه استعفایش را به پادشاه تقدیم خواهد کرد.