شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#طالبان

هشدار جدی پنتاگون درباره افغانستان/ وقتش بشود طالبان را به رسمیت می‌شناسیم

کدخبر: 433738
اقتصاد نیوز : در آخرین تحولات افغانستان، وزار خارجه آمریکا در یک بیانیه خواهان خروج امن افغان ها شد و ژنرال میلی نیز درباره خطرات قدرت گرفتن طالبان هشدار داد همچنین گزارشها از درگیری های در فرودگاه کابل خبر می دهد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرآنلاین، در آخرین تحولات افغانستان پس از نشستن طالبان در صندلی ارگ، وزارت خارجه امریکا با صدور بیانیه ای اعلام کرد که خواهان خروج امن مردم افغان و خارجی ها شده اند.

بیش از ۶۰ کشور از جمله ایالات متحده و کشورهای اروپایی گفته‌اند که شهروندان خارجی و افغان‌هایی که می‌خواهند افغانستان را ترک کنند، باید فرصتی برای انجام این کار با خیال آسوده داشته باشند.

به گزارش اسپوتنیک، در بیانیه مشترک از سوی وزارت خارجه آمریکا آمده است: با توجه به وخامت اوضاع در افغانستان ما از تمامی طرف‌های درگیر در این کشور می‌خواهیم تا خروج اتباع خارجی و افغان‌هایی را که می‌خواهند از افغانستان خارج شوند تسهیل کرده و به این تصمیم، احترام بگذارند.

در ادامه این بیانیه همچنین آمده است: افرادی که در راس قدرت هستند و اختیار افغانستان را در دست دارند، مسئول حفظ جان و اموال خارجی‌ها و شهروندان افغان هستند که می‌خواهند از این کشور خارج شوند. آن دسته از افرادی که اکنون مسئول امور در افغانستان هستند باید امنیت و نظم اجتماعی را هر چه سریعتر در کشور برقرار کنند.

در ادامه بیانیه مشترک وزارت خارجه آمریکا همچنین آمده است: باید به افغان‌ها و اتباع خارجی که تمایل دارند از افغانستان خارج شوند، اجازه خروج داده شود. جاده‌ها،‌ فرودگاه‌ها و ‌گیت‌های مرزی باید همچنان باز بمانند و آرامش برقرار باشد. افغان‌ها مستحق زندگی در محیطی امن، ایمن و با شرافت هستند. ما در جامعه بین‌الملل به آنها کمک می‌کنیم.

هشدار ژنرال‌ ارشد آمریکایی نسبت به احیای گروه‌های تروریستی با بازگشت طالبان

در همین حال ژنرال ارشد ارتش آمریکا هشدار داد که فروپاشی دولت افغانستان و بازگشت حاکمیت طالبان ممکن است تهدید احتمالی گروه‌های تروریستی در حال احیا در این کشور را تسریع کند.

به گزارش ایسنا، پایگاه خبری آکسیوس گزارش داد، ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا این هشدارها را در گفتگوی تلفنی روز یکشنبه با رهبران کنگره درخصوص بحران افغانستان میان مقام‌های ارشد دولت بایدن و یک گروه دو حزبی از کنگره مطرح کرد.

این نظامی عالی‌رتبه آمریکایی گفته است ارزیابی‌های پیشین مبنی بر اینکه گروه‌های تروریستی ممکن است دوباره ظرف دو سال ظهور کنند احتمالا تغییر کند و جدول زمانی آن جلوتر آید.

ژنرال میلی در پاسخ به سناتور جمهوری خواه لیندسی گراهام مبنی بر اینکه آیا ظهور دوباره طالبان منجر به بازنگری در این ارزیابی خطر میشود، گفت: بله، به نظر من جدول زمانی دو ساله کوتاه‌تر خواهد شد.

ارزیابی خطر کنونی ماه ژوئن اعلام شد و لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا به سناتورهای کشورش گفت که او احتمال اینکه گروه‌های تروریستی راهی برای بازگشت به افغانستان پیدا کنند "متوسط" میداند. لوید آستین در آن زمان گفت: من احتمال آن را متوسط ارزیابی میکنم. احتمالا آنها به دو سال زمان نیاز داشته باشند تا قابلیت خودشان را توسعه دهند.

این مساله که آیا بازگشت ناگهانی طالبان به قدرت ممکن است منجر شود که افغانستان بار دیگر به عنوان سکوی گروه‌های تروریستی برای حمله به آمریکا تبدیل شود، جزو گفتمان این روزهای بحران کنونی در واشنگتن است. این حضور اردوگاه‌های القاعده در افغانستان در زمان حملات تروریستی یازده سپتامبر بود که موجب جنگ ۲۰ سال پیش آمریکا در افغانستان شد.

کمتر از یک هفته پس از یک ارزیابی نظامی که پیش بینی کرد کابل احتمالا ظرف سی روز به دست طالبان می‌افتد، جهان روز یکشنبه شاهد تصاویر بهت آور حضور شبه نظامیان آن در دفتر رئیس جمهوری افغانستان و جمعیت زیادی از افغان‌ها و خارجی‌ها بود که تلاش میکردند برای فرار از این کشور سوار هواپیماها شوند.

یک مقام مطلع گفت با توجه به تحولات کنونی، مقام‌ها گمان می کنند که گروه‌های تروریستی نظیر القاعده ممکن است سریعتر از انتظار رشد کنند.

مقام‌های دولت بایدن در تماس روز یکشنبه با سناتورها که ژنرال میلی، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا و لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا در میان آنها بودند، گفتند نهادهای اطلاعاتی آمریکا در حال ایجاد یک جدول زمانی جدید بر پایه تهدیدهای در حال ظهور هستند.

مقام‌های اطلاعاتی کنونی و سابق آمریکا روز یکشنبه از خود مقابل انتقاداتی مبنی بر ناکامی این آژانس‌ها در پیش بینی سرعت سقوط کابل دفاع کردند.

یک مقام اطلاعاتی ارشد با بیان اینکه تصرف سریع به دست طالبان همواره یک احتمال بود، گفت: طالبان در پیشروی خود با مقاومت اندکی رو به رو شد. ما همیشه واقع بین بودیم که این احتمال وجود دارد و شرایط تاکتیکی میدانی اغلب به سرعت شکل می‌گیرد.

اما جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا در کنفرانس مطبوعاتی خود به چنین نتیجه‌ای اشاره نکرد و گفت "این احتمال که طالبان بر هر چیزی تسلط یافت و صاحب کل این کشور شود، کاملا بعید است."

درخواست قطر برای آتش بس دائم و انتقال مسالمت آمیز قدرت

وزارت خارجه قطر در نخستین واکنش خود به تحولات افغانستان، خواستار برقراری آتش بس دائمی و انتقال مسالمت آمیز قدرت در این کشور شد.

به گزارش  روسیا الیوم، این وزارتخانه یکشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد، خواهان یک حل و فصل سیاسی جامع است که شامل همه طرف‌های افغان شود و به امنیت و ثبات در کشور منجر شود.

وزارت خارجه قطر اعلام کرد، از نزدیک تحولات افغانستان را پیگیری می کند.

شورای امنیت درباره اوضاع افغانستان نشست برگزار می‌کند/گوترش خواهان خویشتنداری طرف‌ها شد

شورای امنیت سازمان ملل متحد قرار است روز دوشنبه ساعت ۱۰ صبح به وقت نیویورک برای بررسی اوضاع افغانستان تشکیل جلسه بدهد.

پس از تحولات اخیر در افغانستان ، شورای امنیت سازمان ملل متحد اعلام کرد که امروز دوشنبه یک جلسه اضطراری درباره وضعیت این کشور برگزار می‌کند.

روز یکشنبه منابع دیپلماتیک سازمان ملل گفتند که شورای امنیت "در اسرع وقت" در مورد وضعیت افغانستان جلسه اضطراری برگزار می‌کند.

این منابع به خبرگزاری آناتولی گفتند که "این جلسه به درخواست نروژ و استونی در اسرع وقت برگزار می‌شود."

دیپلمات‌های مذکو ر تاریخ مشخصی برای این نشست مشخص نکردند.

بعدا سازمان ملل در بیانیه‌ای زمان این نشست را امروز دوشنبه اعلام کرد.

از ماه مه گذشته و همزمان با آغاز مرحله نهایی خروج نیروهای آمریکایی که قرار است تا پایان ماه اوت به پایان برسد،طالبان شروع به گسترش نفوذ خود در افغانستان کردند.

از سوی دیگر، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل روز یکشنبه ساعاتی پس از ورود طالبان به کابل، از این گروه و همه طرف‌های افغان دیگر خواست تا "حداکثر خویشتنداری" را داشته باشند.

این سازمان در بیانیه‌ای اعلام کرد: "دبیرکل به ویژه نگران آینده زنان و دخترانی است که باید از حقوق به دست آمده آنها محافظت شود."

این سازمان همچنین گفت که شورای امنیت امروز میزبان نشستی دربار افغانستان است.

این شبکه در ادامه گفت: تصاویر منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی از هرج و مرج در فرودگاه کابل و حضور صدها نفر در محوطه و کنار باند فرودگاه حکایت دارد.یک شاهد عینی به خبرگزاری فرانسه گفته است که به دنبال تیراندازی هوایی نظامیان آمریکا شاهد مرگ یک دختر جوان به دلیل ازدحام جمعیت بوده است.

پاکستان: وقتش بشود طالبان را به رسمیت می‌شناسیم

محمد شاه قریشی، وزیر خارجه پاکستان هم در واکنش به وضعیت افغانستان گفت:اسلام‌آباد «وقتی که زمانش فرا برسد» گروه طالبان را به رسمیت خواهد شناخت.

وی گفت: «پاکستان در افغانستان بی طرف است و فقط خواستار روابط خوب با همسایه‌اش است.»
محمد شاه قریشی افزود: «وقتی که زمانش فرا برسد در راستای اجماع بین‌المللی، واقعیت‌های میدان و منافع ملی پاکستان، دولت طالبان را به‌رسمیت خواهیم شناخت.»

وزیر خارجه پاکستان تاکید کرد که از نظر اسلام‌آباد بحران در افغانستان راه حل نظامی ندارد و باید از طریق گفتگو حل و فصل شود.