شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#نخست وزیر

کابینه نخست وزیر مالزی استعفا کرد


کابینه نخست وزیر مالزی استعفا کرد

کابینه مالزی به ریاست نخست وزیر استعفای خود را تقدیم پادشاه این کشور کرده است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز، خیری جمال الدین وزیر بهداشت مالزی روز دوشنبه از استعفای کابینه محیی الدین یاسین نخست وزیر این کشور خبر داد و گفت: کابینه مالزی استعفای خود را به پادشاه تقدیم کرده است.

 

بر اساس این گزارش، استعفای کابینه مالزی پس از ماه ها کشمکش و بحران سیاسی صورت گرفت که منجر به از دست رفتن اکثریت کرسی های حزب حاکم در پارلمان شده بود.

روز دوشنبه نخست وزیر مالزی وارد کاخ پادشاهی شده است، این در حالی است که پیش از این گزارش هایی مبنی بر احتمال استعفای کابینه مالزی در رسانه های خبری منتشر شده بود.

منازعات در بین اعضای دولت ائتلافی مالزی موجب تضعیف جایگاه محیی الدین شده است. اگر پادشاه مالزی با این استعفا موافقت کند، 17 ماه نخست وزیری پرتنش محیی الدین پایان خواهد یافت. این استعفا می تواند تلاش های مالزی برای احیای رشد و رونق اقتصادی در بحبوحه شیوع ویروس کرونا را با چالش های جدی روبرو کند.

پس از اعلام این خبر ارزش رینگیت پول ملی مالزی به پایین ترین سطح خود در یک سال اخیر رسید و شاخص سهام نیز سقوط کرد.

هنوز به درستی مشخص نیست که چه کسی مسئول تشکیل دولت بعدی مالزی خواهد بود. هیچ از گزینه های موجود برای تشکیل دولت بعدی مالزی، دارای اکثریت کرسی های پارلمانی نیست و معلوم نیست آیا انتخابات سراسری این کشور در بحبوحه شیوع ویروس کرونا برگزار می شود یا نه.

نرخ ابتلا و فوت بر اثر ابتلا به ویروس کرونا در مالزی یکی از بالاترین آمارها در جنوب شرق آسیا است.

محیی الدین که هفته ها در برابر فشارها برای کناره گیری از قدرت مقاومت کرده است، به اعضای حزبش اطلاع داده بود که روز دوشنبه استعفایش را به پادشاه تقدیم خواهد کرد.

انتهای پیام/