شهرخبر

بیماران کرونایی از خوددرمانی پرهیز کنید

برخی از مبتلایان به کرونا، بدون توجه به هشدارهای بهداشتی در زمینه مراجعه سریع به مراکز درمانی، از روشهای خانگی برای درمان خود استفاده می کنند و به عبارتی خوددرمانی می کنند.

بیماران کرونایی از خوددرمانی پرهیز کنید

یک متخصص مغز و اعصاب در بیمارستان دکتر علی شریعتی فسا  با هشدار نسبت به پیامدهای خوددرمانی گفت:متاسفانه در روزهای اخیر شاهد این هستیم که بسیاری از بیماران مبتلا به کووید – ۱۹ خیلی دیر و با حال بد، در مراحل پیشرفته بیماری به بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند که در این مرحله درمان‌ها خیلی مؤثر نیستند و همین بی‌توجهی، به صورت جدی موجب بالا رفتن آمار مرگ و میر می‌شود.

کاوه کاشانی اظهار داشت: آنچه پیش از هر چیز مردم باید به آن دقت کنند این است که در زمان اپیدمی، هرگونه علائمی را باید مشکوک به کرونا در نظر بگیرند و به‌پای سرماخوردگی و حساسیت فصلی نگذارد، حتی اگر همه پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند و یا از منزل بیرون نمی‌روند دلیلی بر مبتلا نشدن آن‌ها به بیماری کووید۱۹ نیست.

به گفته وی تب، سرفه، تنگی نفس، درد قفسه سینه، گلودرد، بدن‌درد، لرز، سردرد، آبریزش بینی، از دست دادن حس بویایی و چشایی، حالت تهوع، استفراغ، اسهال و احساس خستگی همه می‌تواند از علائم ابتلا به کووید۱۹ باشد.

دکتر کاشانی تاکید کرد: بیماران می بایست وقت طلایی درمان را از دست ندهد از این رو در روزهای ابتدایی مشاهده علائم بیماری حتماً به پزشک مراجعه و یا از مشاوره‌های آنلاین پزشکی استفاده کنند.

وی اضافه کرد: معمولا طی یک هفته تا ۱۰ روز اول بیماری کرونا  ، ویروس در بدن انسان شروع به تکثیر می کند و باید در روزهای اول جلوی تکثیر یا شدت تکثیر ویروس را گرفت.

این پزشک نورولوژیست گفت:  برای درمان کووید - ۱۹ ممکن است داروی هر فردی با دیگری متفاوت باشد بنابراین شهروندان باید از خوددرمانی و  درمان‌های خانگی به شکل جدی خودداری و حتما به پزشک مراجعه کنند.

دکتر کاشانی ادامه داد: بیماری که به پزشک یا مرکز درمانی مراجعه می‌کند درصورتی‌که علامت خفیفی داشته باشد مثل تب کمتر از ۳۸ درجه، گلودرد مختصر، سرفه‌های خفیف، از دست دادن حس بویایی و چشایی و ... در صورت مثبت شدن نتیجه تست پی سی آر توصیه به قرنطینه خانگی می‌شود.

به گفته این پزشک متخصص، حتی در صورت خفیف بودن علائم، بهتر است تست پی سی آر از بیمار گرفته شود، در این صورت اگر نتیجه تست منفی شد و فرد با بیمار مبتلا به کووید در تماس نبوده، می‌توان گفت به این بیماری مبتلا نشده است. اما اگر علائم بیمار شدید باشد، حتی باوجود نتیجه منفی تست پی سی آر باید به‌عنوان کووید در نظر گرفته و قرنطینه شود.

وی گفت: با توجه به شرایط اپیدمی و موج بیماری ، در همان روزهای اول باید درمان ضدویروسی برای بیمار شروع شود، حتی اگر بیمار علائم شدید ندارد، تا از ورود بیمار به مرحله‌های بعدی بیماری جلوگیری شود.

متخصص مغز واعصاب در بیمارستان دکتر علی شریعتی فسا  اظهار داشت: درمان ضدویروسی که هم‌اکنون برای بیماران کووید۱۹ تجویز می‌شود داروی فاویپراویر است که حتماً باید با تجویز پزشک مصرف شود و به‌هیچ‌عنوان بیمار  نباید اقدام به خرید و مصرف خودسرانه این دارو کند.

به گفته دکتر کاشانی، برخی بیماران نیاز به بستری در بیمارستان دارند، بیماری که سطح اکسیژن خون پایینی دارد، بیش از ۵۰ درصد ریه او در سی‌تی‌اسکن درگیر شده، بیماری زمینه‌ای کنترل نشده دارد، آزمایش‌ها التهاب بالا را نشان می‌دهد و تعداد تنفس ۳۰ به بالا است نیاز به بستری در بیمارستان دارد.

وی اضافه کرد: در ایران مطابق با پروتکل‌های دنیا پیش می‌رویم. براساس این پروتکل‌ها، رمدیسیویر تنها دارویی است که تأییدیه جهانی برای درمان کووید۱۹ داشته و اثربخشی خوبی بر روی بیماران دارد، به‌طوری‌که مرگ‌ومیر بیماران با مصرف این دارو کاهش داشته است.

این پزشک متخصص تاکید کرد:  داروهای کووید در صورتی بهترین تأثیر را دارند که بیمار اکسیژن دریافت کند؛ یعنی اگر اکسیژن بیمار زیر ۹۴ بود و بیمار تصمیم داشت در منزل بستری شود باید حتماً اکسیژن کافی نیز دریافت کند، اما اسپری‌های اکسیژن موجود در داروخانه‌ها تأثیر چندانی ندارد و بهتر است حتماً دستگاه اکسیژن ساز برای بیمار تهیه شود تا در کنار درمان‌هایی که با نظر پزشک دریافت می‌کند اکسیژن را نیز دریافت کند.

شهرستان فسا در فاصله ۱۳۰ کیلومتری جنوب شرقی شیراز واقع شده است.

 

منبع: ایرنا