شهر خبر

زاخارووا: جهان با وحشت نظاره‌گر نتیجه اقدامات آمریکا در افغانستان است

زاخارووا

سخنگوی وزارت خارجه روسیه در واکنش به تحولات اخیر افغانستان تأکید کرد که جهان با وحشت نظاره‌گر نتیجه اقدامات آمریکا در افغانستان است.

به گزارش مشرق، «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه امروز (یکشنبه) در واکنش به تحولات اخیر افغانستان گفت که جهان با وحشت نظاره‌گر پیامد یکی دیگر از تجارب تاریخی واشنگتن است.

وی در کانال تلگرامی خود در این خصوص نوشت: «حیرت آور است اما حقیقت دارد. درگیری بین دو نیرو در افغانستان وجود دارد که نتیجه روند فکری ایالات متحده است. جهان با ترس و وحشت نتیجه یک تجربه تاریخی واشنگتن را دنبال می‌کند».

تحولات اخیر در افغانستان و پیش‌روی طالبان در اکثر شهرهای مهم این کشور از جمله «کابل» پایتخت افغانستان موجی از واکنش‌ها را در جامعه بین‌الملل به همراه داشته است.

شبکه سی ان ان امروز (یکشنبه) به نقل از یکی از مقام‌های روس گزارش کرد که مسکو با دیگر کشورها برای برگزاری نشست فوری شورای امنیت ملل درباره وضعیت افغانستان همکاری می‌کند.

«ضمیر کابلوف» رئیس اداره دوم آسیا در وزارت خارجه روسیه در این خصوص گفت: «ما در خصوص این موضوع در حال همکاری هستیم. همکاران ما از نزدیک روی این موضوع کار می‌کنند».

وی با این حال تصریح کرد، نشست شورای امنیت سازمان ملل در حال حاضر و در این مرحله تغییری در اوضاع افغانستان ایجاد نمی‌کند و زودتر از این‌ها می‌بایست خواستار مهار بحران فعلی افغانستان می‌شد.

پیش از این نیز، «ولادیمیر جباروف» معاون اول کمیته شورای فدراسیون روسیه در امور بین‌الملل امروز (یکشنبه) طی مصاحبه‌ای با خبرگزاری روسی «تاس»، خواستار تصویب قطعنامه‌ای درباره افغانستان در شورای امنیت سازمان ملل به منظور آغاز گفت‌وگوها در این کشور شد.

این مقام پارلمانی روس تأکید کرد که شورای امنیت سازمان ملل باید به آن چه در حال حاضر در افغانستان در حال رخ دادن است، واکنش نشان دهد و با تصویب قطعنامه‌ای، طرفین درگیر در این کشور را ملزم کند تا به منظور جلوگیری از خونریزی گسترده در افغانستان، بر سر میز مذاکره بنشینند.

بسیاری از تحلیلگران، وضعیت فعلی افغانستان را ناشی از سیاست‌های شکست‌خورده آمریکا در افغانستان می‌دانند و در حالی که «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا نیروهای خود را از خاک افغانستان خارج کرده است، در پی فشارهای خارجی تهدید کرد که در صورتیکه وضعیت فعلی افغانستان ادامه داشته باشد، پنج هزار نظامی آمریکایی را وارد افغانستان می‌کند.

منبع: فارس