شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#امارات

امارات و اسرائیل به اختلاف خوردند!/قراردادهای نفتی عامل اصلی است!

اعتراض فعالان محیط زیستی در سرزمین های اشغالی برای اجرای یک پروژه نفتی بین رژیم صهیونیستی و امارات موجب عقب نشینی این رژیم برای عملیاتی کردن آن شده است و از سوی دیگر مقامات ابوظبی می‌گویند که نادیده گرفتن این پروژه به عادی‌سازی روابط تازه شکل گرفته بین آنها ضربه می‌زند.

امارات و اسرائیل به اختلاف خوردند!/قراردادهای نفتی عامل اصلی است!

به گزارش منیبان، پایگاه اطلاع رسانی رادیو «بیت لحم» امروز (یکشنبه) در گزارشی با اشاره به اینکه ابوظبی و تل آویو پس از عادی‌سازی روابط یک قرارداد محرمانه برای انتقال نفت از امارات به بازارهای کشورهای غربی از طریق بندر ایلات در سرزمین‌های اشغالی امضا کرده‌اند، افزود: اکنون با اعتراض گسترده فعالان محیط زیست در سرزمین‌های اشغالی عملیاتی شدن این قرارداد در ابهام قرار گرفته است.  

این رادیو با استناد به گزارش روز گذشته خبرگزاری آمریکایی «آسوشیتدپرس» اضافه کرد: نگرانی‌های زیست محیطی تهدیدی برای لغو قرارداد نفتی محرمانه بین امارات و [ رژیم ] اسرائیل است که از زمان عادی‌سازی روابط از ماه آگوست گذشته تاکنون چندین موافقتنامه تجاری بین آن‌ها منعقد شده است. 

رادیو بیت لحم اضافه کرد: بر اساس گزارش خبرگزاری اسوشیتدپرس، ابوظبی و تل آویو یک قرارداد محرمانه برای انتقال نفت امارات به بازارهای غربی از طریق بندر ایلات منعقد کرده‌اند و این توافق، سال گذشته به عنوان بخشی از توافق عادی‌سازی بین [ رژیم ] اسرائیل و امارات که تحت حمایت «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا منعقد شد، امضا شده است. 

طرفین این قرارداد عبارتند از شرکت خط لوله اروپا - آسیا (اوراسیا) وابسته به کابینه [ رژیم ] اسرائیل و پروژه «MED-RED Land Bridge» اسرائیلی و اماراتی. 

رادیو بیت لحم با اشاره به اینکه این پروژه محرمانه بوده است افزود: این پروژه زمانی علنی شد که کابینه جدید رژیم صهیونیستی زیر فشار سازمان‌های محیط زیستی در سرزمین‌های اشغالی بازبینی و بررسی‌های زیست محیطی این طرح را آغاز کرد.  

بر اساس این گزارش، این اقدام کابینه جدید رژیم صهیونیستی، خشم سرمایه گذاران این طرح را برانگیخته و باعث بروز اختلاف دیپلماتیک بین رژیم اسرائیل و متحدان جدیدش در منطقه خلیج فارس شده است. 

گروه‌های دوستار محیط زیست در سرزمین‌های اشغالی از از دیوان عالی رژیم اسرائیل خواسته‌اند تا ارسال محموله‌های نفت [ امارات ] را متوقف کند و  وزیر محیط زیست رژیم صهیونیستی نیز متعهد شده است تا پروژه خط لوله نفت [ از امارات به بندر ایلات ] را به طور کامل لغو کند. 

در همین حال مقامات امارات گفته‌اند که لغو این توافق نقض توافق‌های دیپلماتیک است و می‌تواند به روابط بین ابوظبی و تل آویو آسیب بزند. 

رادیو بیت لحم افزود: این تحولات ناامیدکننده در شرایطی رخ می‌دهد که دو طرف به دنبال توسعه روابط اقتصادی هستند.