شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#نوبخت

کسری بودجه کنونی حاصل پازل ناکارامدی نوبخت و دژپسند است

یک کارشناس اقتصادی گفت: اگر اقدامات اصلاحی در حوزه قیمت‌گذاری صورت نگیرد از نیمه دوم سال با کمبود توامان برق و گاز و گندم و آب و ... روبرو خواهیم شد .

کسری بودجه کنونی حاصل پازل ناکارامدی نوبخت و دژپسند است

صادق الحسینی،با موضوع موافقان و مخالفان کابینه رییسی چه می‌گویند؟ تاکید کرد: باید توجه کرد که از سه فرمان سیاستگذاری در ایران تنها یک فرمان در دست دولت است و از این رو تمرکز دولت باید در این حوزه بسیار بالا باشد .

 وی در توضیح این مطلب افزود: در حقیقت فرمان سیاست خارجی در دست شورای امنیت ملی، فرمان سیاست فرهنگی در دست شورای عالی انقلاب فرهنگی و تنها فرمان سیاست اقتصادی در دست دولت است و از این رو باید با اهمیت بیشتری مساله تیم اقتصادی را مورد واکاوی قرار داد .

 وی با اشاره به اینکه عمکلرد برخی افراد حاضر در کابینه بسیار روشن است، گفت: به عنوان مثال یکی از مهمترین اقدامات آقای میرکاظمی لغو سواپ نفت از ترکمنستان بود که زیانش برای کشور کاملا روشن است.

 این کارشناس اقتصادی با اشاره به انتخاب احسان خاندوزی برای وزارت امور اقتصادی و دارایی نیز تاکید کرد: نام خاندوزی از روزهای ابتدایی در گمانه‌زنی‌ها چندان مطرح نبود و شاید اگر ایشان از ابتدا مطرح می‌شدند با انتقاد گسترده‌تری روبرو می‌شدند اما در قیاس با سایر گزینه‌های مطروحه به نظر وضعیت بهتری داشتند .

 وی با تاکید بر اینکه کسری بودجه کنونی حاصل پازل ناکارامدی نوبخت و دژپسند است، گفت: با توجه به روشن شدن اعضای مورد نظر آقای رییسی برای تصدی سازمان برنامه و بودجه و وزارت امور اقتصادی و دارایی، گزینه ایشان برای بانک مرکزی بسیار اهمیت دارد .  

وی با تاکید بر اینکه اهمیت اینکه سکان وزارت صمت و نفت و ... را چه کسانی در دست می‌گیرند در درجه دوم است چرا که وزرای حاضر در این وزارتخانه‌ها باید نیروی اجرایی باشند تا سیاستگذاری .

 وی با اشاره به اینکه حضور فردی اقتصادخوانده در بانک مرکزی می‌تواند معدل میانگین تیم سیاستگذار اقتصادی را در دولت رییسی بالاتر از دولت روحانی ببرد، تاکید کرد: البته باید در نظر داشت که عکس این وضعیت یعنی پایین آمدن این معدل در صورت انتخاب نه چندان دقیق نیز محتمل است .

 الحسینی بحران‌های اقتصاد ایران را بسیار فراگیر خواند و گفت: من معتقدم دولت ناگزیر به اقدام در حوزه قیمت‌گذاری است و ضرورت دارد با رها کردن تدریجی قیمت‌گذاری و پرداخت یارانه نقدی به مردم از مهر و آبان ، وارد فاز اصلاح شود چرا که با وضعیت کنونی و در اثر خشکسالی‌های گسترده ادامه این روند می‌تواند منجر به بروز بحران‌های ملموس شود .

 این کارشناس اقتصادی در توضیح این مطلب ادامه داد: اینکه ما در نیمه دوم سال با کمبود و قطعی همزمان برق و گاز روبرو شویم، دور از ذهن نیست و اگر با ابزار قیمت مصرف کنونی کنترل نشود، بروز نارآرامی‌های اقتصادی محتمل خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه کشور در حال غرق شدن در اقیانوس قیمت‌گذاری است ، گفت: من معتقدم دولت اقای رییسی هر چه زودتر باید به این نتیجه برسد که انجام اصلاح ضروری است و اولین نشانه این اصلاح نیز بی‌تردید تغییر رییس سازمان برنامه و بودجه خواهد بود . 

 

 

منبع: خبر آنلاین