شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#بورس

این دو وزیر بورس را نجات می دهند؟

یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه جو بازار امروز با وجود اخبار تعطیلی عوض شد، مطرح کرد: وزیر اقتصاد پیشنهادی و روی کار آمدن او می‌تواند بیشترین تأثیر را روی بازار سرمایه بگذارد.

اقتصاد این دو وزیر بورس را نجات می دهند؟

با وجود اعلام خبر تعطیلی بورس به مدت ۵ روز، این بازار امروز روی خوش به سهامداران خود نشان داد و سبز بسته شد. اکثر تقاضایی هم که در بازار وجود داشت، در گروه خودرو دیده می‌شد و در عوض، سرمایه‌گذاری‌ها با عرضه بیشتری مواجه شدند. کارشناسان بازار سرمایه هم بر این عقیده‌اند که در حال حاضر با محوریت فشار نقدینگی ناشی از تاثیرپذیری از بالا رفتن نرخ ارز و نبود معاملات در بازارهای دیگر، عرضه در عمده بازارها کاهش پیدا کرده است.

شاخص کل بازار سهام با شیبی تند تا پایان معاملات ۱۹ هزار و ۱۹۵ واحد رشد کرد و به یک میلیون و ۴۹۹ هزار و ۹۹۹ واحد رسید تا به مقاومت بعدی خود یعنی ۱.۵۳ میلیون واحدی نزدیک‌تر شود. شاخص کل هم‌وزن نیز ۵ هزار و ۶۲۵ واحد بالاتر آمد و امروز در ۴۲۸ هزار و ۳۱۴ واحد بسته شد. شاخص فلزات اساسی هم رشد چشمگیر ۸ هزار و ۷۷۳ واحدی داشت و رقم یک میلیون و ۱۸۰ هزار و ۹۹ واحدی را نشان داد.

در معاملات روز جاری، نمادهای «شستا»، «فارس»، «شپنا»، «کچاد»، «ومعادن»، «فولاد» و «شتران» بیشترین تأثیر را در روند حرکتی شاخص کل داشتند و نمادهای «سپید»، «برکت»، «شستا»، «خودرو»، «خساپا»، «شپنا» و «فولاد» بیشترین تراکنش را داشتند. سه گروه خودرو، فلزات اساسی و فرآورده نفتی هم بیشترین ارزش معاملات را داشتند.

امروز، تمامی نمادهای فولادی رنگ سبز را به روی خود دیدند و در این میان، نمادهای «فپنتا»، «فسازان» و «فخاس» بیشترین رشد قیمت را تجربه کردند. دو نماد «کچاد» و «کگل» هم سبز پوش بدند و نماد «ذوب» در فرابورس رشد یک درصدی داشت.

محمدمبین شفیعی ناطق، کارشناس بازار سرمایه در رابطه با روند معاملات شکل گرفته در بورس اظهار کرد: عرضه در معاملات مسکن، سکه و دیگر بازارها شکل نگرفته است و افراد در حال حاضر دارایی‌های خود را نمی‌فروشند. به همین جهت، نرخ ارز هم روندی افزایشی را پیدا کرده است و به عبارت دیگر به دلیل کاهش عرضه در عمده بازارها شاهد افزایش قیمت هستیم.

وی در ادامه تصریح کرد: در بازار سهام از شدت عرضه‌ها کم شده است و با توجه به تعطیلی پیش‌رو تمایل به نگهداری از سهم‌ها بیشتر شده است بنابراین، بازار امروز مثبت به پایان رسید و این هم به این دلیل است که انگیزه‌ها در بازار سهام تغییر کرده‌اند و حالا کسانی که حتی نیاز به نقدینگی دارند تمایلی به فروش سهام خود پیدا نمی‌کنند. همین موضوع باعث کاهش عرضه و بالا رفتن قیمت‌ها در همه بازارها شده است و تا روی کار آمدن وزرای اقتصادی دولت جدید این روند ادامه‌دار خواهد بود.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه روز گذشته جو بازار در حال تغییر بود، گفت: شاخص کل و هم‌وزن در جهت مخالف هم حرکت کردند. به دلیل آنکه جو بازار در حال تغییر بود شاخص کل منفی شد، اما امروز با توجه به تعطیلی‌های پیش رو، روند بازار به مثبت تغییر پیدا کرد.

شفیعی ناطق در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به برنامه‌های احسان خاندوزی درباره بازار سرمایه و وزیر پیشنهادی صمت، ثبات بیشتری را در بازارها شاهد خواهیم بود. به عنوان مثال، احسان خاندوزی در برنامه‌های پیشنهادی خود جلوگیری از تلاطم بیش از اندازه در بازار سرمایه را محوریت کار خود قرار داده و همچنین مخالفت خود را نسبت به تامین مالی سنگین از بازار سهام اعلام کرده است.