شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#انتخابات#ازبکستان#دموکرات

نگاهی به نامزدهای نهایی انتخابات ریاست‌ جمهوری ازبکستان


نگاهی به نامزدهای نهایی انتخابات ریاست‌ جمهوری ازبکستان

هر ۵ حزب رسمی ازبکستان از جمله لیبرال دموکرات، حزب دموکراتیک ملی تیکلانیش، حزب سوسیال دموکرات عدالت، حزب محیط زیستی (اکولوژی) و حزب خلق دموکرات نامزدهای خود را برای انتخابات ۲۴ اکتبر در این کشور معرفی کرده‌اند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، انتخابات ریاست جمهوری ازبکستان در تاریخ 24 اکتبر (2 آبان) با حضور نامزدهای 5 حزب اصلی این کشور برگزار خواهد شد.

روز گذشته زین‌الدین نظام خواجه‌اف، رئیس کمیسیون مرکزی انتخابات این کشور مجوز فعالیت احزاب این کشور برای شرکت در انتخابات را صادر کرد.

در همین حال ساختار و قواعد و رویه‌های برگزاری انتخابات ریاست جمهوری نیز در جلسه کمیسیون انتخابات نهایی شد. بر این اساس، در هر منطقه یک کمیسیون انتخابات متشکل از 21 نفر تشکیل می‌شود. این افراد در کنار ناظران محلی و بین‌المللی فرایند اجرای انتخابات را پیش برده و نظارت خواهند کرد.

پیش از این نیز نمایندگان احزاب پنج گانه ازبکستان از جمله حزب لیبرال دموکرات، حزب دموکراتیک ملی تیکلانیش، حزب سوسیال دموکرات عدالت، حزب محیط زیستی (اکولوژی) و حزب خلق دموکرات این کشور در دیدار با رئیس کمیسیون مرکزی انتخابات، کمک‌هزینه‌هایی معادل 3 میلیون صوم برای هزینه‌های انتخاباتی هر نامزد از هر حزب دریافت کردند.

این مبلغ در حالی است که بودجه برگزاری انتخابات 300 میلیارد صوم برآورد شده است.

در همین حال نامزدهای منتخب از سوی تمام احزاب نیز به طور رسمی اعلام شده و اکنون فرایند رقابت انتخاباتی در این جمهوری رسما آغاز شده است. در این گزارش نگاهی به نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ازبکستان خواهیم داشت.

کشور " ازبکستان" ,

شوکت میرضیایف، نامزد حزب لیبرال دموکراتیک ازبکستان

حزب لیبرال دموکراتیک ازبکستان در جلسه روز 7 آگوست شوکت میرضیایف، رئیس‌جمهور فعلی این کشور را به عنوان نامزد منتخب خود معرفی کرد.

میرضیایف متولد سال 1957 (64 سال) در منطقه جیزاخ بوده و فارغ‌التحصیل دانشکده مهندسی آبیاری و کشاورزی تاشکند است. میرضیایف در بازه سال‌های 1996 تا 2001 رئیس منطقه جیزاخ بود.

او پس از آن در سال‌های 2001 تا 2003 به ریاست استان سمرقند منصوب شده و در همین حال از سال 1995 تا 2003 عضوی از مجلس علیای ازبکستان هم بود.

میرضیایف پس از آن از 2003 تا 2016 و هنگام فوت اسلام کریم‌اف، برای حدود 13 سال عهده‌دار مقام نخست‌وزیری در این جمهوری بود.

پس از فوت کریم‌اف، او توانست در انتخابات ریاست جمهوری پیروز شده و به عنوان دومین رئیس‌جمهور ازبکستان باشد. طی این دوره میرضیایف اصلاحات گسترده‌ای را انجام داده و روند رو به رشدی در ازبکستان آغاز شده است. به عقیده بسیاری از تحلیل‌گران او شانس اول پیروزی در انتخابات پیش‌رو است.

کشور " ازبکستان" ,

مقصوده وارثوا، نامزد حزب دموکراتیک خلق

حزب دموکراتیک خلق نیز در آخرین جلسه انتخاباتی خود، خانم مقصوده وارثوا را به عنوان نامزد منتخب خود برای انتخابات ریاست‌جمهوری 24 اکتبر معرفی کرد.

وارثوا متولد سال 1961 (60 سال) شهر تاشکند است. او فارغ‌التحصیل دانشکده پزشکی شهر تاشکند بوده و مدت‌ها در نظام درمانی ازبکستان فعالیت کرده است.

خانم وارثوا پیش از این تجربیاتی نظیر معاونت نخست‌وزیری (ریاست کمیته امور زنان)، معاون اول وزارت حمایت از خانواده و محلات، عضویت در مجلس سنا و عضویت در مجلس قانون‌گذاری ازبکستان را تجربه کرده است. او نخستین برنامه‌های خود را در صورت پیروزی در حوزه آموزش و بهداشت و درمان عنوان کرده است.

کشور " ازبکستان" ,

علیشیر قادر اف، نامزد حزب دموکراتیک ملی تیکلانیش

قادر اف سومین نامزدی است که حضور خود در رقابت‌ انتخابات ریاست‌جمهوری را اعلام کرد. قادر اف متولد سال 1975 (46 ساله) بوده و جوان‌ترین نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری محسوب می‌شود.

وی فارغ‌التحصیل دانشگاه آعهگان در ترکیه است. او همچنین در سال 2009 از دانشکده مالیه تاشکند و در سال 2011 نیز از آکادمی مدیریت عمومی نهاد ریاست جمهوری ازبکستان فارغ التحصیل شده است.

او در سال 2019 به عنوان رهبر حزب دموکراتیک ملی تیکلانیش انتخاب شد. پیش از این او رئیس مرکز ملی معنویت و آموزش در ازبکستان بوده است.

علیشیر قادر اف همچنین معاون رئیس مجلس قانون‌گذاری ازبکستان نیز هست. او در برنامه‌های انتخاباتی‌اش تاکید کرده حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.

کشور " ازبکستان" ,

بهرام عبدالحلیم‌اف، نامزد حزب سوسیال دموکراتیک عدالت

حزب سوسیال دموکراتیک عدالت در جلسه 5 آگوست کنگره فوق‌العاده خود رئیس شورای سیاسی خود بهرام عبدالحلیم‌اف را به عنوان نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری معرفی کرد.

عبدالحلیم‌اف متولد سال 1959 (62 سال) در تاشکند است. او فارغ‌التحصیل رشته شرق‌شناسی از دانشکده شرق‌شناسی تاشکند بوده و بعدها مدرک دکتری خود را نیز در رشته تاریخ کسب کرد.

عبدالحلیم‌اف امروز به عنوان یک چهره‌ علمی و دانشمند در ازبکستان شناخته می‌شود. او در دوره اتحاد جماهیر شوروی سابقه فعالیت به عنوان مترجم در سفارت شوروی در لیبی را دارد و پس از فروپاشی شوروی تمرکز خود را بر حوزه مطالعاتی گذارد.

عبدالحلیم‌اف در سال 1996 به عضویت مرکز مطالعات اسلامی دانشگاه آکسفورد در آمد و دوره‌های مختلفی را در کشورهایی همچون مصر، روسیه، اوکراین، آمریکا و آلمان گذرانده است.

وی در بازه سال‌های 2011 تا 2016 همچنین به عنوان نایب رئیس آکادمی علوم ازبکستان مشغول به کار بوده است. او به طور هم‌زمان تاکنون مدیریت افتخاری انستیتوی شرق‌شناسی تاشکند را نیز برعهده دارد.

کشور " ازبکستان" ,

نارزولا آبلومورادوف، نامزد حزب محیط زیست

حزب محیط زیست ازبکستان که برای نخستین بار در انتخابات ریاست‌جمهوری شرکت می‌کند، نارزولا آبلومورادوف را به عنوان نامزد نهایی خود معرفی کرد.

آبلومورادوف رئیس کمیته اجرایی در کمیته مرکزی این حزب است. او متولد سال 1975 (46 سال) در سمرقند است. آبلومورادوف پس از فارغ التحصیلی از آکادمی مطالعات اقتصاد جهانی و دیپلماسی در بیشکک برای ادامه تحصیل به دانشگاه بیرمنگام در انگلستان رفته و در سال 2000 از این دانشگاه فارغ‌التحصیل می‌شود.

او طی سال‌های پس از آن ضمن فعالیت علمی در آکادمی مالیه تاشکند، به عنوان بخشی از فرایندهای نظارتی در حوزه مدیریتی رئیس‌جمهوری ازبکستان نیز مشغول به کار بوده است.

او در آوریل 2020 به عنوان معاون اول کمیته دولتی محیط زیست ازبکستان منصوب شد و پس از آن نیز به ریاست کمیته اجرایی حزب محیط زیست (معادل رهبری حزب) این کشور رسید.

آبلومورادوف در جلسه حزبی اصلی‌ترین برنامه‌های خود را اجرای سیاست دولتی امنیت زیست‌محیطی، حفظ محیط زیست از طریق استفاده منطقی از منابع، اصلاح در نظام دولتی و قضائی، توسعه نظام‌های آموزش، درمان، علوم و فرهنگی ازبکستان و نیز توسعه سیاست خارجی و همکاری‌های بین‌المللی این کشور عنوان کرده است.

 

انتهای پیام/