شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#دولت#آمریکا#یمن

اقدامات صنعا برای خنثی کردن توطئه دولت دست نشانده سعودی در ریاض


اقدامات صنعا برای خنثی کردن توطئه دولت دست نشانده سعودی در ریاض

جنگ اقتصادی ائتلاف سعودی و آمریکا با حمایت انگلیس و آمریکا علیه ملت یمن در حالی ادامه دارد که صنعا هم برای خنثی کردن این توطئه‌ها به اقداماتی روی آورده است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، الاخبار در مطلبی با عنوان: اقدامات برای فعال کردن بندر الحدیده با هدف مقابله با محاصره، آورده است: پس از اینکه ائتلاف سعودی و اماراتی، مانع از ورود سوخت به بازارهای محلی واقع تحت کنترل نیروهای دولت نجات ملی طی دو سال گذشته شدند، اینک دولت دست نشانده سعودی یعنی دولت عبد ربه منصور هادی محدودیت های مالی جدیدی وضع کرده است که به موجب آن بخش خصوصی را از وارد کردن مواد غذایی و دارویی و کالاهای اساسی به بازارهای تحت کنترل صنعا منع می‌کند.

منابع تجاری اعلام کردند که این تصمیم بخش خصوصی را هر گونه تعاملات با بانکهایی که تحت کنترل انصارالله یمن است، منع می کند و واردات را فقط به شهر عدن محدود کرده است.

الاخبار در ادامه با اشاره به هشدار اتاق صنایع و بازرگانی صنعا به این اقدام اعلام کرد که اتاق صنایع و بازرگانی صنعا این اقدام را به مثابه توقف فعالیت تجارت خارجی به طور کلی دانسته است و اینکه ملت یمن نمی‌تواند مواد غذایی و دارویی خود را تامین کند، آنهم در کشوری که برای برآورده کردن نود درصد نیازهایش به بخش خصوصی وابسته است.

این منابع بیان کردند: این اقدام غیرمسئولانه است و روند مواد غذایی و مصرفی ملت یمن را با مشکل و اختلال روبرو می‌کند و منجر به فاجعه انسانی می‌شود. اتاق صنایع و بازرگانی صنعا، دولت «هادی» و ائتلاف را مسئول کامل بغرنج شدن اوضاع انسانی به علت توقف فعالیت‌های تجاری دانست.

از سوی دیگر بانک مرکزی صنعا این اقدام را به مثابه هدف قرار دادن مستقیم و برنامه ریزی شده ثبات در بازارهای داخلی یمن و هدف قرار دادن فعالیت بانکی و نیز به مثابه ضربه زدن به روابط بانک‌های عامل در صنعا با طرف‌های داخلی و بانک‌ها و موسسات مالی و بانکی خارجی و دیگر سازمان‌های بین المللی دانست.

در مقابل این اقدامات و تشدید حلقه محاصره بر مناطق تحت سیطره انصارالله یمن، دولت صنعا از حدود دو هفته قبل، شروع به اقداماتی برای شکستن محاصره تحمیل شده بر بندر الحدیده کرده است تا کشتی هایی که از سال 2017 از جیبوتی به سوی بندر عدن می‌روند را به سمت بندر الحدیده سوق دهد.

منابع دولتی در صنعا اعلام کردند که «محمد علی الحوثی» عضو شورای سیاسی یمن، سلسله نشست هایی با تجار و مقامات وزارت صنایع و بازرگانی برگزار کرده است و برخی نهادها مربوط هم با وارد کنندگان نشست هایی داشته‌اند که در این نشست ها از وارد کنندگان خواسته شده است که مسیر خود را به سمت بندر الحدیده تغییر دهند.

درباره نگرانی از ممانعت از کشتی ها به بندر الحدیده هم این منابع اعلام کردند که واکنش به این اقدام هدف قرار دادن اهداف اقتصادی حساس و مهم سعودی خواهد بود.

الاخبار گزارش  داد: بخش خصوصی یمنی  از اقدام صنعا در خصوص کاهش تعرفه گمرکی به تاجرانی که کالاهای خود را از طریق بندر الحدیده وارد کنند، استقبال کرده‌اند. هماهنگی میان تجار ودولت نجات ملی یمن برای تغییر مسیر کشتی ها به بندر الحدیده وجود دارد و این موضوع به اطلاع سازمان ملل هم رسیده است.

این منابع به الاخبار گفتند که مانعی در این زمینه وجود ندارد به ویژه که این کشتی ها تحت بازرسی بین المللی در جیبوتی قرار دارند.

از سوی دیگر مسئولان اداره بنادر دریای سرخ وابسته به صنعا از آماده بودن بندر الحدیده برای ارائه هر گونه تسهیلاتی به تجار و پذیرش کشتی ها خبر دادند و مسئولان وزارت صنایع و بازرگانی دولت نجات ملی یمن هم واردات به بندر الحدیده را عامل مهمی در کاهش رنج مردم یمن و ثبات اقتصاد ملی و ارز یمن دانستند.

این مسئولان از بازرگانان خواستند که از کاهش تعرفه گمرکی به میزان 49 درصد استفاده کنند به ویژه که تعرفه گمرکی در بندر عدن از اوایل ماه جاری به صد درصد رسیده است.

الاخبار در ادامه آورده است: «عبدالملک الحوثی» رهبر انصارالله یمن اخیرا طی سخنرانی آمریکا، انگلیس و ائتلاف سعودی و امارات را در ورای جنگ اقتصادی دانست. گفت: محاصره جزئی از تجاوز و جنگ علیه کشور ماست و بر پایه هیچ قانونی یا هیچ شرعی نیست. جنگ اقتصادی علیه یمن شامل جوانب بسیاری نظیر غارت ثروت نفت و گاز است.

عبدالملک الحوثی تبین کرد: آمریکا و انگلیس محاصره و توطئه‌های اقتصادی استراتژیک را اصلی در هدف‌گیری ملت‌های ما قرار می‌دهند.

وی خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها در رقابت برای هدف‌گیری ارز کشور با انتقال بانک مرکزی و چاپ اسکناس هستند و هدف‌گیری فراگیر واقعیت مقاصد آمریکایی‌ها را برملا می‌کند. در واقع جنگ آنها علیه کل ملت یمن است.

رهبر انصارالله تصریح کرد: کسانی که خواهان صلح هستند ناظران ادامه تجاوز هستند که صلحی به شیوه اسرائیلی را پیشنهاد می‌کنند و ما به فرستاده سابق سازمان ملل و میانجی‌گران عمان گفتیم اگر عربستان توقف جنگ و شکستن محاصره را اعلام کند ما از آن استقبال خواهیم کرد.

رهبر انصارالله تاکید کرد: توقف جنگ،‌ محاصره و حل پرونده‌های جنگ و اسیران، پرداخت غرامت از بابت زیان‌ها و دست برداشتن از مداخله از وظایف عربستان است و نمی‌توان عنوان صلح را با ادامه حملات و تجاوزات و محاصره پذیرفت.

وی اعلام کرد: نیات خود را در پرونده انسانی ثابت کنید سپس دست از حملات بردارید و اشغالگری را پایان دهید ما آماده صلح واقعی هستیم. ما طرح‌هایی را مطرح کردیم و زمانی که عمانی‌ها به صنعا آمدند طرح‌های مهم ارائه کردیم اما از جامعه جهانی چیزی نمی‌شنویم مگر زمانی که پیروزهایی از سوی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن رخ می‌دهند.

انتهای پیام/