به گزارش برنا، محمدرضا احمدی نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با برنا اظهار داشت: جنگ نوین امروز و آینده، جنگ استارتاپی و جنگ اقتصاد دیجیتال است. نباید این جبهه را با بی‌تدبیری در داخل کشور به دست خودمان نابود کنیم.

وی افزود: کشورهای غربی با توسعه زیرساخت‌ها و رفع موانع درصدد هستند که میزان رشد خود را در زمینه اقتصاد دیجیتال استارتاپی به ویژه فروشگاه‌های آنلاین به بیشترین مقدار ممکن برسانند.

احمدی ادامه داد: در منطقه نیز تحرک‌های قابل توجهی در زمینه تسلط فروشگاه‌های آنلاین و پلتفرم‌های فروشگاهی کالاهای نو و دست دوم غربی در حال رخ دادن است.

وی در همین راستا بیان کرد: بزرگترین پلتفرم‌های فروشگاهی آنلاین و دیجیتال آمریکایی در ترکیه، امارات و عربستان با سرمایه‌گذاری مستقیم یا خرید استارتاپ‌های مشهور منطقه‌ای، می‌خواهند اقتصاد جذاب و داده‌های مردم منطقه را کاملا در اختیار بگیرند. البته در این رقابت چین نیز نمی‌خواهد از مسابقه جدید عقب بماند و علاوه بر توسعه فروشگاه‌های آنلاین بومی خود در برابر رقبای آمریکایی، نیم‌نگاهی به منطقه دارد و در تصاحب فرصت‌های خاورمیانه عقب نیفتاده است.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی همچنین یادآور شد: متاسفانه دولت گذشته از ظرفیت پلتفرم‌های فروشگاهی آنلاین داخلی در این زمینه و تسخیر بازارهای منطقه‌ای غافل ماند و حتی بعضا موانعی نیز برای کسب و کارهای بومی در مراکز مختلف دولتی نیز ایجاد کرد.

وی در ادامه سخنانش خاطرنشان کرد: اکنون بیش از ۱۵۰ هزار فروشنده ایرانی در پلتفرم فروشگاهی دیجی‌کالا، کالاهای خود را به راحتی به دست مشتریان خود می‌رسانند و بیشتر آنها تولیدات ملی و بومی دارند. چرا نباید این فروشگاه در کشورهایی مثل عراق، افغانستان یا آذربایجان فعالیت کند؟ این بهترین ظرفیت برای صادرات کالاهای ایرانی است.

احمدی عنوان کرد: در گزارشی که به دست بنده از فعالیت‌های سال ۹۹ یک فروشگاه آنلاین ملی رسیده است، واقعیت‌های قابل افتخاری برای نظام و کشور وجود دارد که باید نمونه آن در بقیه کسب‌و‌کارهای ملی آنلاین نیز اجرا شود.

وی اضافه کرد: اشتغال برای ۸۲۰۰ نفر و راه‌اندازی یک مرکز پردازش کالای آنلاین به عنوان بزرگترین زیرساخت دانش‌بنیان منطقه برای کشور قابل افتخار است.