شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#سوخت

ماهواره ارتباطی مالزی به زودی در جو زمین خواهد سوخت

ماهواره ارتباطی مالزی به زودی در جو زمین خواهد سوخت

سرویس دهی یک ماهواره‌ مالزیایی که دچار اختلالی نامعلوم شده برای همیشه متوقف شد و این ماهواره به زودی در جو زمین خواهد سوخت.

به گزارش ایسنا وبه نقل از اسپیس، ماهواره‌ی ارتباطی "Measat-۳"  که به مدت ۱۵ سال در فضا فعالیت کرده است در روز ۲۱ ژوئن دچار اختلالی نامعلوم شد و سرویس‌دهی آن متوقف شد. در روز ۲۴ ژوئن این ماهواره تحت کنترل زمینی قرار گرفت اما از آن زمان تاکنون فعالیتی نداشته است.

شرکت "Measat" در روز ششم اوت اعلام کرد که تصمیم به خارج کردن این ماهواره از مدار گرفته‌ است. آزمایش‌ها و تلاش برای بازیابی آن نشان داد که این ماهواره دیگر قادر به سرویس‌دهی نیست بنابراین طی چند هفته‌ی آینده از مدار خارج شده و در جو زمین خواهد سوخت. هنوز زمان دقیق ورود آن به جو زمین مشخص نشده است.

ماهواره "Measat-۳" در روز ۱۱ دسامبر سال ۲۰۰۶ از پایگاه فضایی بایکونور (Baikonur) در قزاقستان به فضا پرتاب شد. این ماهواره به بیش از صد کشور در آسیا، اروپای شرقی، خاورمیانه و آفریقا خدمت‌رسانی‌ می‌کرد. سرویس ماهواره‌ای آسترو(Astro) نیز در میان مشترکین این ماهواره بود.

تعداد زیادی از مشترکین "Measat-۳" پس از بروز این اختلال به ماهواره‌ی پشتیبان متصل شده‌اند.

به گفته‌ی وبسایت "ExoAnalytic"  ، هیچ زباله‌ی فضایی در اطراف Measat-۳ دیده نشد و به همین دلیل نمی‌توان گفت اختلال ایجاد شده ناشی از برخورد زباله‌های فضایی بوده است. "SpaceNews" نیز در روز ۱۱ اوت اعلام کرد که ممکن است بروز این اختلال ناشی از اتمام سوخت ماهواره بوده باشد.

شرکت "Measat" در روز ششم اوت خبر از آماده‌سازی ماهواره‌ی جدیدی به نام "Measat-۳D" داد. این ماهواره توسط شرکت ایرباس دیفنس اند اسپیس (Airbus Defence and Space) ساخته شده است و اوایل سال ۲۰۲۲ به فضا خواهد رفت.

انتهای پیام