شهر خبر

نخستین پهپادی که با مادون قرمز ردیابی می‌کند

نخستین پهپادی که با مادون قرمز ردیابی می‌کند

پهپاد یا هواپیمای بدون سرنشین "اونجر"(Avenger) برای اولین بار اهداف را از طریق امواج فرو سرخ ردیابی می‌کند.

به گزارش ایسنا و به نقل از نیو اطلس، شرکت "GA-ASI" اعلام کرده است که یک هواپیمای بدون سرنشین موسوم به "اونجر"(Avenger) موفق شده است برای اولین بار اهداف را به طور خودکار با استفاده از یک حسگر مادون قرمز ردیابی و دنبال کند.

این پیشرفت به عنوان گامی دیگر در راستای سیستم‌های خودکار توصیف شد که می‌توانند عملیات‌های سرنشین‌دار یا بدون سرنشین را در همه حوزه‌ها پشتیبانی کنند.

ردیابی هوا به هوا و دنبال کردن اهداف توسط یک هواپیما یا پهپاد، روشی کاملاً استاندارد است، اما معمولاً برای ردیابی و قفل شدن روی هدف به رادار متکی است. این روش بسیار موثر است، اما رادار همیشه در دسترس نیست. چرا که ممکن است برای رادارگریزی، پرواز بدون رادار لازم باشد و نیروهای دشمن ممکن است از سیستم‌های مختل کننده رادار استفاده کنند یا ممکن است تداخل رادیویی و اختلال در عملکرد صحیح رادار به وجود بیاید.

شرکت "لاکهید مارتین" برای غلبه بر این مشکل، حسگر "Legion Pod" را توسعه داده است که قادر به ردیابی اهداف مورد نظر با مادون قرمز است و تاکنون نیز روی هواپیماهای جنگنده F-۱۶ و F-۱۵C آزمایش شده است.

این غلاف با طول ۲.۵ متر و عرض ۴۱ سانتیمتر، با یک حسگر کنش پذیر "IRST۲۱" که دارای پردازش داده‌های پیشرفته داخلی برای ردیابی و دنبال کردن اهداف با تشخیص اشعه مادون قرمز است، جایگزین رادار فعال می‌شود.

از آنجا که "Legion Pod" برای استفاده با رابط‌های کاربری معمولی طراحی شده است و نیازی به تغییر گسترده هوانورد ندارد، امکان نصب این غلاف و نرم افزار آن در سیستم‌های فعلی ظرف مدت کمتر از سه ماه وجود داشت.

این دستگاه با استفاده از استانداردهای پیام‌رسانی موسوم به "OMS" قادر به برقراری ارتباط با موتور خودران "اونجر" بود که نصب آن را سریع‌تر و ارزان‌تر می‌کرد.

طی آزمایش‌های اخیر پهپاد "اونجر" از این حسگر برای تشخیص چندین هواپیمای سریع استفاده کرد و داده‌های ردیابی را به سیستم واکنش ارسال کرد تا بتواند مانورهای لازم را برای درگیر شدن با اهداف انجام دهد.

"دیو بلوین" معاون توسعه حسگرها در "لاکهید مارتین" می‌گوید: این پرواز یک حسگر حساس و مهم را به نمایش گذاشت که به هواپیماهای بدون سرنشین جنگی مانند "اونجر" امکان می‌دهد به طور خودکار در عملیات‌های مشترک در همه حوزه‌ها فعالیت کنند. ما "Legion Pod" را برای تشخیص و ردیابی غیرفعال اهداف جنگنده تاکتیکی در محیط‌هایی که امکان استفاده از رادار را ندارند، طراحی کردیم. این قابلیت اطلاعات لازم را فراهم می‌کند تا وسایل نقلیه بدون سرنشین بتوانند اهداف هوایی دشمن را بدون دخالت انسان ردیابی کنند و با آنها درگیر شوند.

انتهای پیام