شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#بیت کوین

بیت کوین تا چه زمانی قابل استخراج است؟

علیرضا صادقی-کارشناس اقتصاد

هر کاری پاداشی دارد؛ شما به‌عنوان یک ماینر با فعالیت در شبکه بیت‌ کوین، تراکنش‌های شبکه را تأیید و امنیت آن را تأمین کرده و در قبال این کار پاداش دریافت می‌کنید.

برای اینکه امنیت بیت‌کوین به خوبی حفظ شود و نتوان به شبکه حمله کرد و تمام بیت‌کوین‌ها را در یک لحظه استخراج کرد، ماینینگ طوری طراحی شده است که ماینرها برای کسب پاداش باید یک سری مسائل ریاضی را با استفاده از قدرت پردازش کامپیوترهای خود حل کنند. در این صورت اگر کسی بخواهد امنیت شبکه را به خطر بیندازد باید قدرت پردازشی به اندازهٔ بیش از نصف ماینرهای شبکه داشته باشد.

صادقی

برای اینکه همه واحدهای بیت‌کوین سریع استخراج نشوند و ماینینگ رقابتی بماند، چیزی به نام سختی استخراج در شبکه بیت‌کوین تعریف شده و هر چقدر قدرت ماینرها بیشتر شود،‌ سختی هم افزایش پیدا می‌کند. به این ترتیب، بیت‌کوین کمیاب‌تر و کمیاب‌تر می‌شود (همانند اوایل کشف طلا، افراد با وسایل اولیه مثل ماهی‌تابه در رودخانه‌های کالیفرنیا می‌توانستند طلا کشف کنند و در سال‌های بعد کشف و استخراج طلا سخت و سخت‌تر شد، به‌طوری‌که در ۵ سال اول تب طلا تقریباً ۳۷۰ تن طلا از کالیفرنیا استخراج شد، اما از آن زمان تا کنون، حدود ۱۵۰ سال، فقط حدود ۳۷۰۰ تن طلا از کالیفرنیا به‌دست آمد).

تعداد واحدهای بیت‌کوین محدود به ۲۱ میلیون واحد است، پاداش استخراج بیت‌کوین در حال حاضر، ۱۲/۵ واحد بیت‌کوین (BTC) است. این پاداش در ابتدای راه‌اندازی بیت‌کوین ۵۰ واحد بود. پس از هر ۲۱۰¡۰۰۰ بلاک (تقریبا هر چهار سال یک بار)، پاداش استخراج شبکه نصف می‌شود (Halving). امسال (حدود ۴۳ روز دیگر) پاداش استخراج بیت‌کوین نصف خواهد شد و به ۶/۲۵ واحد کاهش می‌یابد. از نظر تئوری، کم‌شدن پاداش استخراج بیت‌کوین کمیابی آن را افزایش می‌دهد و باعث افزایش قیمت آن می‌گردد. اما این موضوع قطعی نیست و به سایر عوامل بنیادی و رفتار بازیگران بزرگ این بازار ارتباط مستقیم دارد.

تخمین زده می‌شود که استخراج همه واحدهای بیت‌کوین تا سال ۲۱۴۰ طول بکشد. ماینرها علاوه‌بر پاداش استخراج، از کارمزد تراکنش‌ها هم سود می‌برند. بنابراین، وقتی در سال ۲۱۴۰ (بر اساس برآوردها) همه بیت‌کوین‌ها استخراج شوند، ماینرها فقط از کارمزدها سود خواهند برد.

نویسنده: علیرضا صادقی