شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#روسیه#همزمان

همزمان با بحران‌های افغانستان، روسیه آمادگی خود را اعلام کرد!

اولگ سیرومولوتف معاون وزیر امور خارجه روسیه، اعلام کرد حدود ۲ هزار از اعضای گروه تروریستی داعش در افغانستان به سر می برند که در صورت نفوذ به تاجیکستان از پایگاه ۲۰۱ برای مقابله به آنها استفاده خواهد شد.

همزمان با بحران‌های افغانستان، روسیه آمادگی خود را اعلام کرد!

به گزارش منیبان؛ از پایگاه اطلاع رسانی وزارت امور خارجه روسیه، سیرومولوتف گفت: گروه تروریستی داعش همچنان از فعالترین گروه های تروریستی در افغانستان است که شمار اعضای این گروه بین یک هزار و ۵۰۰ تا دو هزار نفر برآورد می شود.

وی گفت: رهبری این گروه، خاک افغانستان را به عنوان پایگاهی برای گسترش نفوذ خود به کشورهای منطقه آسیای مرکزی در چارچوب طرح «خلافت جهانی» در نظر می گیرد.

معاون وزیر خارجه روسیه خاطرنشان کرد که حفظ نفوذ داعش در مناطق شمال و شمال شرق افغانستان و تهدید ایجاد خطر تروریستی در منطقه آسیای مرکزی از این کشور و اعزام تروریست ها برای بی ثبات کردن اوضاع آن کشورها و ضربه زدن به روند سازش عمومی در کشورهای منطقه موجب نگرانی جدی شده است.    

وی با استناد بر اطلاعات سازمان ملل گفت که تروریست های داعشی در مناطق تحت کنترل خود در شمال افغانستان سعی دارند تا خسارات مالی وارد آمده به این گروه را جبران کرده و تجدید سازماندهی کنند و اولویت را به اجیر کردن و آموزش افراد جدید از عراق و سوریه می دهند.  

معاون وزیر خارجه روسیه خاطرنشان کرد که عامل دیگر بی ثبات کننده منطقه، عدم وجود رویکرد واحد در داخل گروه طالبان در باره توافقنامه دوجه باشد که در ماه سپتامبر سال گذشته بدست آمد.   

مقام روس افزود: این احتمال هم وجود دارد که جناح تندروتر گروه طالبان که جنگ را بالاتر از روند صلح می داند، به طرفداری از گروه های تروریستی بپردازد و به آنها بپیوندد.

وی گفت که مبارزه موثر با گروه های تروریستی در افغانستان نیازمند تلاش های جمعی و تشریک مساعی همه گروه های سیاسی این کشور است. در شرایطی که توجه همه آنها به مبارزه با یکدیگر تمرکز یافته است نمی توان از دورنمای ریشه کنی تروریسم سخن گفت.

سیرومولوتف گفت: به نوبه خود سعی می کنیم موضع پیگیری را در مساله پیشبرد روند صلح افغانستان اتخاذ کنیم. برای بنای حکومت بیطرف در این کشور فارغ از تهدیدهای تروریستی و قاچاق مواد مخدر کمک می کنیم.  

وی سپس به روابط نزدیک سازمان های دفاعی و امنیتی روسیه و تاجیکستان اشاره و تصریح کرد: برای کمک به تاجیکستان درصورت نیاز آماده ایم و پایگاه ۲۰۱ روسیه در صورت نیاز وارد عمل خواهد شد.

به گفته وزیر خارجه روسیه، این کشور دائما به تقویت پایگاه نظامی خود در تاجیکستان می پردازد به این صورت که در پایان ماه جولای چند فروند شکاری سوخو-۲۵ از پایگاه کانت در قرقیزستان به پایگاه ۲۰۱ منتقل شد.

وی افزود: دو روز پیش نیز ۱۷ دستگاه نفربرزرهی جدید از نوع ب. ام. پ-۲ام که در رزمایش اخیر سه جانبه در حارب میدان بکار گرفته شده بود به پایگاه ۲۰۱ در دوشنبه تحویل شد.

 سیرومولوتف گفت: علاوه بر آن بطور شبانه روزی به رصد مرز تاجیکستان با افغانستان با هواپیماها و سیستم های رادیوالکترونیکی می پردازیم.

وی همچنین از کمک ۱.۱ میلیون دلاری روسیه به تاجیکستان برای احداث پاسگاه مرزی در منطقه مرزی ختلان در مرز با افغانستان خبر داد که توافقنامه آن قرار است در اینده نزدیک بین دو طرف امضا شود.