شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#افغانستان#مزار#مزار شریف

مزار شریف در افغانستان سقوط کرد

بر اساس گزارش‌های منتشر شده گروه طالبان روز شنبه توانسته است شهر مزار شریف در شمال افغانستان که به شدت از آن محافظت می‌شد را به کنترل خود درآورد.

مزار شریف در افغانستان سقوط کرد

به گزارش منیبان، ذبیح الله مجاهد سخنگوی گروه طالبان در توئیتی اعلام کرد که افراد این گروه شهر مزارشریف مرکز استان بلخ را با مقر فرماندهی پلیس، استانداری، لشکر ۲۰۹ شاهین قلعه جنگی را بگونه کامل تصرف کردند.

سقوط مزارشریف، چهارمین شهر بزرگ افغانستان، که نیروهای امنیتی افغان متعهد به دفاع از آن شده بودند، کنترل گروه بر تمام شمال افغانستان را تضمین می‌کند و مناطق تحت کنترل دولت افغانستان را به مرکز و شرق محدود می‌کند.

عباس ابراهیم زاده، یک مقام در ولایت بلخ که این شهر در آن واقع شده است، گفت: ارتش ملی افغانستان ابتدا تسلیم شد و این امر باعث شد شبه نظامیان حامی دولت و دیگر نیروها روحیه خود را از دست بدهند و در برابر حمله طالبان که از شنبه آغاز شده بود، تسلیم شوند.

ابراهیم زاده گفت عبدالرشید دوستم و عطامحمد نور، فرماندهان سابق جنگ که رهبری هزاران جنگجو را بر عهده دارند، از این ولایت فرار کرده‌اند و محل کنونی آن‌ها مشخص نیست.

طالبان در روزهای اخیر پیشرفت‌های بزرگی داشته است و توانسته هرات و قندهار، دومین و سومین شهرهای بزرگ افغانستان را تصرف کند. این گروه در حال حاضر حدود ۲۰ استان از ۳۴ استان افغانستان را تحت کنترل خود درآورده‌اند و دولت تحت حمایت غرب چند استان در مرکز و شرق و همچنین کابل را در اختیار دارد.

هدی احمدی، یک قانونگذار در ولایت لوگار گفت: طالبان روز شنبه تمام ولایت لوگار، در جنوب کابل را تصرف کردند و مقامات محلی را بازداشت کردند. وی گفت که طالبان به ولسوالی چار آسیاب، در ۱۱ کیلومتری جنوب پایتخت رسیده‌اند.

اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان روز چهارشنبه برای هدایت دفاع به مزار شریف رفته بود و با چندین فرمانده شبه نظامی از جمله دوستم و نور دیدار کرد.

غنی روز شنبه یک سخنرانی تلویزیونی انجام داد که اولین حضور عمومی وی پس از پیروزیهای اخیر طالبان محسوب می‌شود. وی وعده داد از دستاوردهای ۲۰ سال گذشته پس از سرنگونی طالبان توسط آمریکا در طی حملات پس از وقایع ۱۱ سپتامبر محافظت خواهد کرد.

آمریکا این هفته مذاکرات صلح بین دولت و طالبان را در قطر ادامه داد و چندین کشور اخطار داده‌اند از حکومتی که با زور ایجاد شده است حمایت نخواهد کرد. اما به نظر می‌رسد که گروه طالبان علاقه چندانی به امتیازگیری ندارند زیرا تاکنون در میدان جنگ پیروز بوده‌اند.