شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#طالبان#کابل#احتمالاً#ظرف#ساعت#محاصره#آید

سی ان ان مدعی شد؛

کابل احتمالاً ظرف ۷۲ ساعت به محاصره طالبان در می آید

کابل احتمالاً ظرف ۷۲ ساعت به محاصره طالبان در می آید

یک شبکه آمریکایی با استناد به برخی ارزیابی های اطلاعاتی، از احتمال محاصره کابل به دست طالبان طی ۷۲ ساعت آینده خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، شبکه خبری «سی ان ان» به نقل از یک منبع دیپلماتیک آمریکایی مدعی شد که ارزیابی های اطلاعاتی نشان می دهد که طالبان ممکن است ظرف این هفته و چه بسا در ۷۲ ساعت آینده، کابل را به محاصره در بیاورد.

مطابق ادعای فوق و در پی آن، سفارت آمریکا در کابل دستور گرفته است تا اسناد و مدارک حساس را امحا کند.

اقدام سفارت آمریکا در نابودی اسناد و مدارک سری در حالی است که این سفارت اعلام کرده که آمادگی تخلیه تعداد قابل توجهی از دیپلمات هایش را دارد. پیشتر نیز این سفارت از شهروندان آمریکایی خواسته بود هر چه سریعتر خاک افغانستان را ترک کنند.

روز گذشته «جان کربی» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده بود که بخش عمده‌ای از سه هزار نیروی نظامی آمریکا برای حراست از عملیات خروج کارکنان سفارت آمریکا در کابل ظرف دو روز آینده وارد پایتخت افغانستان خواهند شد.

کربی همچنین گفت که ایالات متحده قصد دارد تا در هر روز هزاران غیر نظامی را از خاک افغانستان خارج کند.

پیشتر و در جریان پیشروی‌های گسترده طالبان در افغانستان و تسخیر ولایات و شهرهای بیشتر، شهر پل علم، مرکز ولایت لوگر نیز به دست نیروهای طالبان افتاد.

گفتنی است تاکنون مراکز ولایت‌های هرات، فراه، بادغیس، غور، هلمند، قندهار، سرپل، سمنگان، تخار، بدخشان، قندوز، بغلان، غزنی، لوگر، زابل، جوزجان، ارزگان و نیمروز به دست طالبان افتاده است.

خروج غیر مسئولانه نظامیان آمریکایی از افغانستان باعث شده تا درگیری های بین طالبان و نیروهای دولتی افغانستان برای به دست گرفتن قدرت، افراد بسیاری از هر دو طرف کشته شوند.

همچنین دبیرکل سازمان ملل متحد هم نسبت به آنچه که هفته‌های گذشته در افغانستان و ولایت‌های آن در حال رخ دادن است، اظهار نگرانی کرده و از تمامی طرف‌های درگیر در پرونده افغانستان خواسته است تا مذاکره و گفتگو را به جای تقابل نظامی انتخاب کنند.