سئو تکنیکال

چقدر با سئو تکنیکال آشنا هستید؟ اگر فروشگاهاینترنتی راه‌اندازی کرده باشید یا در تیم بهینه سازی سایتی فعالیت می‌کنید، حتماًعبارت سئو تکنیکال به گوشتان خورده است؛ اما دقیقاً منظور از بهینه سازی فنی سایتچیست؟ چه اقداماتی دارد و چگونه باید انجام شود؟

سئو تکنیکال چیست؟

سئو تکنیکال اشاره به تمامی عملیاتی در سمتوبسایت و سرور دارد که به خزنده موتور جستجو برای پیدا کردن لینک سایت و ایندکسآن کمک زیادی می‌کند. به عبارتی دیگر هدف بهینه ‌تر کردن رتبه سایت در گوگل بااستفاده از اقدامات فنی و خاص است.

البته با اینکه اقدامات سئو تکنیکال مانند سئو داخلی و خارجی است؛ اما در این نوع بیشتر دید به سمت به فنی است. در شرکت‌هایبزرگ، تیمی برای بررسی این حوزه وجود دارد.

چرا سئو تکنیکال اهمیت دارد؟

سایت شما باید از نظر فنی سئو بهینه شود، به ایندلایل که سئو تکنیکال:

باید گفت هرچه شما از نظر زمانی، انرژی و پولیروی سئو سایت خود سرمایه‌گذاری کنید، نه تنها ضرر نکرده، بلکه سود بیشتری خیلیخواهد برد. فقط باید کمی در این حوزه صبور باشید.

سئو تکنیکال با تکنیک‌هایبهینه سازی درون صفحه و برون صفحه سایت چه تفاوتی دارد؟

در واقعیت باید گفت که هدف هر سه یکسان است:افزایش رتبه سایت در گوگل و در نتیجه بازدید و فروش؛ اما در جزئیات با هم تفاوت‌هاییدارند. به ویژه بین نوع تکنیکال و درون صفحه که هر دو از لحاظ فنی و داخلی بیشترسایت را مورد بررسی قرار می‌دهند.

اگر بخواهیم که هر کدام را تعریف کنیم، می‌توانبه صورت زیر یک جمله کوتاه نوشت:

تکنیکال روی بهینه سازی وبسایت و سرور مانندسرعت بارگذاری صفحه، لینک داخلی و نقشه سایت تمرکز می‌کند.

درون صفحه روی تکنیک‌های قابل نمایش صفحه مانندمحتوا و متاتگ ها تمرکز می‌کند.

برون صفحه روی فعالیت‌های خارج از سایت مانند شبکه‌هایاجتماعی، لینک بیلدینگ و پست مهمان و رپرتاژ تمرکز می‌کند.

ویژگی‌های یک وبسایت بررسیشده از نظر فنی چیست؟

قبل از اینکه بخواهیم اقدامات مورد نیاز در سئوتکنیکال را بنویسیم، لازم است که بدانیم وقتی شما این موارد را رعایت کنید، چه نتیجه‌ایدریافت خواهید کرد. به عبارتی دیگر، تفاوت یک سایت منطبق بر اصول سئو فنی با یکسایت بدون هیچ ساختار و اصولی چه خواهد بود.

سایت سریع‌تر خواهد بود

فقط سه ثانیه فرصت دارید تا صفحه‌تان بارگذاریشود. بر اساس تحقیقاتی که در سال 2016 انجام و نتیجه آن در سایت Youst منتشر شده است،53% کاربران، بارگذاری صفحاتی که در گوشی موبایلشان بیش از سه ثانیه طول می‌کشید،آن را ترک کرده‌اند. خود گوگل هم به صفحاتی که سرعت بارگذاری طولانی‌تری دارند،اهمیت کمتری می‌دهد و از این رو شانس دیده شدن و نرخ کلیکشان بسیار پایین خواهدبود. حالا آن تحقیق که در سال 2016 بود؛ الان که در سال 2021 هستیم و بیشتر کارهادر فضای اینترنت انجام می‌شود، توجه به سرعت بارگذاری صفحه اهمیت بیشتری پیداخواهد کرد.

موتورهای جستجو با سایتارتباط بهتری برقرار خواهند کرد

وقتی ساختار سایتی درست باشد، موتورهای جستجوبه راحتی می‌توانند در آن خزش کرده و صفحات را ایندکس کنند. وقتی ارتباط داخلیدرستی بین صفحات وجود داشته باشد، سرعت خزش و ایندکس بیشتر شده و از این رو رتبهسایت هم افزایش پیدا خواهد کرد. همچنین می‌توان به ربات‌ها گفت که بیشتر به بررسیکدام صفحات بپردازند.

صفحه مرده‌ای وجود نخواهدداشت

هیچی بدتر از این نیست که کاربر وارد صفحه‌ایشود که اصلاً وجود نداشته باشد. همان خطای 404 که به هیچ وجه نباید وجود داشتهباشد و در صورتی که لینک صفحه‌ای حذف شد، باید آن را به یک لینک دیگر ریدایرکتکرد. به هر حال در سئو تکنیکال این موارد بررسی می‌شوند تا در همان ابتدا زمانممکن حذف شوند.

جریمه‌ای در خصوص محتوایتکراری وجود نخواهد داشت

یکی از موارد مورد بررسی در سئو تکنیکال، وجودمحتوای و حتی خط تکراری است. البته مسئله مهم‌تر اینکه در سئو تکنیکال شما می‌توانیدیونیک بودن محتوای خود را سریع‌تر به گوگل نشان دهید. به این صورت اگر وبسایتیمحتوای شما را کپی کرد و رتبه‌اش در گوگل بالاتر بود، گوگل سایت شما را جریمهنخواهد کرد.

ایمن خواهد بود

همه موارد ایمنی در سایت رعایت خواهد شد. وجود وتائید HTTPSنشان می‌دهد که کسی نمی‌تواند به داده‌های ارسال شده بین مرورگر و سایت دسترسیداشته باشد.

تمامی اصول مربوط به سئورعایت شده است

وقتی تمامی اقدامات مربوط به سئو تکنیکال انجامشود، در حقیقت خیالتان راحت خواهد بود که هرچه برای بهینه سازی اولیه سایت لازماست، انجام داده‌اید.

چه اقداماتی باید انجامشود؟

استفاده از SSL

SSL کهمخفف عبارت Secure Sockets Layer است، در حقیقت تکنولوژی امنیتیاست که یک پیوند کدگذاری شده بین وب سرور و مرورگر ایجاد می‌کند. سایت‌هایی که ازاین کد امنیتی پشتیبانی می‌کنند، در ابتدای دامنه خود https:// دارند. همچنیندر سال 2014 بود که گوگل اعلام کرد https:// باید در دامنه تمامی سایت‌ها قراربگیرد و هر سایتی که از این پیوند کدگذاری شده استفاده نکند، غیرایمن خواهد بود.در حال حاضر، به طور پیشفرض این قابلیت در دامنه تمامی سایت‌ها وجود دارد؛ البتهباید قبل از نمایش وبسایت، حتماً مدیر سایت به دنبال گرفتن گواهی آن باشد.

نمایش درست سایت در گوشیموبایل

الان هر تمامی سایت‌ها باید واکنش گرا باشند.پشتیبانی نکردن از قابلیت رسپانسیو باعث می‌شود تا گوگل چنین سایت‌هایی را جریمهکند و از این رو تأثیر منفی روی رتبه سایت خواهد گذاشت. بعد از معرفی قابلیترسپانسیو، بیشتر طراحان در ابتدا سایت را در قالب نمایشگر موبایل و تبلت طراحیکرده و بعد به سراغ نسخه دسکتاپ آن می‌روند.

افزایش سرعت سایت

هیچی بدتر از این نیست که سایت را به طور کاملطراحی و پیاده سازی کنید؛ اما به دلیل پایین بودن سرعت، کاربر در همان اول، سایترا ترک کند. فقط 3 ثانیه فرصت دارید تا کاربر را جذب کند. این سه ثانیه مربوط بهجذابیت بصری نیست؛ بلکه سرعت سایت را مطرح می‌کند. البته ممکن است که برای بعضی سایت‌هایخارجی، سرعت بالا آمدن پایین‌تر باشد؛ اما سایت‌های ایرانی نباید چنین اشتباهی راداشته باشند. استفاده از هاستینگ قوی و پرسرعت، استفاده از سرویس DNS، کمتر کردندرخواست HTTP،استفاده از یک فایل CSS، کمکردن حجم فایل‌های عکس، فشرده‌تر کردن صفحات و استفاده کمتر از کدها از اقداماتیاست که باعث افزایش سرعت سایت می‌شوند.

از بین بردن محتوای تکراری

حتماً از مجازات سخت استفاده از محتوای تکراریتوسط گوگل خبر دارید؟ گوگل رحم نمی‌کند. در همان اول سایت را جریمه می‌کند. مسئله ‌اینجاستکه فقط به خاطر یک صفحه، رتبه بقیه صفحات هم آسیب خواهید دید. حتی از دید کاربرانهم مسئله‌ای ناپسند است. وقتی یک کاربری همانند محتوای شما را قبلاً در جایی دیگرخوانده باشد، دیگر هیچ اعتمادی به مطالبتان نخواهد کرد و به دنبال منبع اطلاعاتیدیگری خواهد رفت.

استفاده از نقشه سایت XML

نقشه سایت فایلی است که به موتورهای جستجو کمکمی‌کند تا درک بهتری از ساختار وبسایت داشته باشند. در حقیقت همانند نقشه راه جستجواست که برای مسیریابی صحیح و دقیق استفاده می‌شود. البته در نقشه سایت اطلاعات مهمدیگری از جمله زمان تغییر آخرین صفحه، اولویت‌بندی صفحات و تعداد به‌روزرسانینمایش داده می‌شود. ایجاد نقشه سایت نه سخت و نه راحت است؛ اما حتماً باید درطراحی و ساخت آن نکات اصلی و کلیدی را در نظر گرفت.

فعال کردن AMP

AMP یکپروژه پشتیبانی شده گوگل است که با هدف نمایش محتوا در سریع‌ترین زمان ممکن درموبایل و از طریق کدهای مخصوص با نام AMP XML است. نسخه AMP صفحات وبسایتبه سرعت در دستگاه‌های تلفن بارگذاری می‌شوند. استفاده از این کدها باعث می‌شود تامطالب به صورت خالص‌تر بدون هیچ المان اضافه‌ای نمایش داده شوند. البته اسکریپت‌ها،نظرات و فرم‌ها از کار خواهند افتاد. از آنجا که سرعت خواندن این صفحات بالا است،از این رو باعث افزایش سرعت سایت شده که بهینه سازی سئو را خواهد داشت.

استفاده از نشانه‌گذاری داده‌هایساختاریافته

نشانه‌گذاری داده‌های ساختاریافته در حقیقت کدیاست که به وبسایت اضافه می‌شود تا به موتورهای جستجو در درک بهتر مطالب کمک کند.این داده‌ها می‌توانند به سایت شما کمک کنند تا موتورهای جستجو بهتر فهرست بندیساختاری را انجام دهند. به کار بردن چنین داده‌هایی باعث می‌شود تا لینک سایت شمارا حالت ویژه‌تری در صفحه اول گوگل نمایش داده شوند. سایتی هم که لینکش در صفحهاول قرار داشته باشد، نرخ کلیک بیشتری دریافت خواهد کرد.

ثبت در ابزارهای گوگل

گوگل که از روی هوا نمی‌تواند سایت شما را پیداکند و به آن رتبه بدهد. اول از همه باید نمایی از سایتتان در گوگل نشان دهید تااین موتور جستجوی بزرگ آن را بشناسد. اولین و مهم‌ترین کار بعد از بالا آمدنسایت، ثبت آن و نقشه در ابزارهای سرچ کنسول و گوگل آنالیتیکس است. این ثبت به گوگلکمک می‌کند تا بهتر و سریع‌تر سایت شما را بشناسد و تحلیل‌های دقیق‌تری از روندرشد یا کاهش رتبه سایت شما داشته باشد.

استفاده از Robot.txt

Robot.txt یکفایل متنی است که در بخش فهرست اصلی قرار می‌گیرد و به موتورهای جستجو اعلام می‌کندکه کدام صفحات را بررسی و به اصطلاح خزش کنند. با اینکه فرمت فایل ربات خیلی است؛اما اهمیت زیادی دارد. برای اینکه به موتورهای جستجو چگونگی پیمایش در سایت رانشان می‌دهد.

آدرس صفحه را بهینه کنید

ساختار آدرس صفحه یا همان URL مورد بعدی استکه باید اصلاح شوند. ساختار URL استاندارد دارای ویژگی‌های زیر است:

استفاده از حروف کوچک

استفاده از «-» برای جدا کردن کلمات

استفاده از کلمات کلیدی

کوتاه بودن آدرس

استفاده نکردن از حروف و نشانه‌ها

ساده‌تر کردن پیمایش

یکی از مشکلات اصلی وبسایت ها، نداشتن ساختاردرست برای پیمایش است. کاربر در سه مرحله باید بتواند کالا یا مطلب مورد نیاز خودرا پیدا کند. استفاده از منوهای پیچیده و رعایت نکردن اصول درختی در سایت باعث می‌شودتا کاربر به درستی نتواند به درستی از سایت استفاده کرده و آن را ترک خواهد کرد.مطمئن باشید که خود گوگل هم نمی‌تواند ساختار چنین سایتی را به درستی بفهمد و نهتنها هیچ ایندکسی انجام نمی‌دهد (خیلی دیر انجام می‌دهد)، بلکه احتمال جریمه هموجود خواهد داشت.

از بین بردن صفحات خطای 404

صفحه 404 در حقیقت صفحه‌ای است که نشاندهندهموجود نبودن صفحه در وبسایت است. وقتی شما صفحه‌ای را از وبسایت خود غیرفعال می‌کنید،آدرس آن صفحه هنوز در گوگل موجود است. از این رو با نوشتن آن، خطای 404 نمایش دادهخواهد شد. دو راه برای بهینه‌تر کردن این صفحه وجود دارد:

به بازدیدکنندگان با یک پیام دوستانه اعلام کنیدکه این صفحه از دسترس خارج شده است؛

ریدایرکت به یک آدرس دیگر کنید.

تعدادی از مهم‌ترین چک لیستسئو تکنیکال

بررسی Robot.txt

بررسی ساختار آدرس صفحه

بررسی ساده بودن پیمایش صفحه

بررسی ساختار بودن داده‌ها

برطرف کردن خطاهای 404

بررسی نقشه سایت

فعال کردن HTTPS

بهینه سازی سرعت سایت

داشتن قابلیت نمایش رسپانسیو

ثبت در گوگل

نتیجه‌گیری

سئو تکنیکال چیزی خارج از تمامی موارد مرتبط باسئو نیست؛ اما دید آن کمی تخصصی و فنی ‌تر است. در واقع کسی که مسئول بهینه سازیفنی سایت است، هدفش بیشتر به سمت ساختار درست می‌رود.