شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#عربستان#منابع

رسانه صهیونیستی: احکام عربستان علیه بازداشت‌شدگان فلسطینی و اردنی با هماهنگی اسرائیل بود


رسانه صهیونیستی: احکام عربستان علیه بازداشت‌شدگان فلسطینی و اردنی با هماهنگی اسرائیل بود

منابع صهیونیستی فاش کردند که عربستان با اسرائیل در خصوص صدور حکم علیه بازداشت شدگان فلسطینی هماهنگ شده بودند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از سعودی لیکس، منابع اسرائیلی تأکید کردند که نشانه‌هایی مبنی بر هماهنگی مقامات سعودی با اسرائیل در صدور حکم‌هایی علیه بازداشت شدگان فلسطینی به منظور مبارزه با گروه‌های مقاومت فلسطین وجود دارد.

کانال عبری آی 24 نیوز گزارش داد که بازداشت اعضای جنبش مقاومت اسلامی حماس در عربستان سعودی و صدور احکام زندان علیه آنها عملی محرمانه بین اسرائیل و ریاض بود.

از سوی دیگر موسسه موسوم به «مرکز امور عمومی قدس » وابسته به رژیم صهیونیستی اعلام کرد که حماس از تصمیمات دادگاه سعودی برای بازداشت ده‌ها فلسطینی و اردنی به اتهام «قاچاق پول» به غزه بسیار شوکه شده است.

این موسسه در ادامه افزود که دادگاه ویژه پرونده‌های تروریستی در عربستان یکشنبه احکام سنگینی برای بازداشتی‌های اردنی و فلسطینی صادر کرد. احکام حبس در حق 69 اردنی و فلسطینی از جمله 10 سعودی صادر شد که برخی حکم‌های حبس در خصوص مساله مرتبط با حماس به 22 سال رسید.

بر اساس گزارش موسسه موسوم به مرکز امور عمومی قدس «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا و اسرائیل پشت فعالیت سعودی‌ها علیه حماس بوده‌اند و تلاش‌های آنها باعث جدایی کامل بین آنها شده است.

حماس از «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی به عنوان ابزار سیاسی آمریکا و اسرائیل علیه این جنبش یاد می‌کند.

بر اساس گزارش این موسسه: «بازداشت و محکومیت فعالان حماس نشان دهنده پایان «عصر طلایی» در روابط بین خانواده سلطنتی سعودی و رهبری حماس است».

پس از آنکه دونالد ترامپ رئیس جمهور وقت آمریکا، جنبش حماس را یک سازمان «تروریستی» اعلام کرد و پس از آنکه بن سلمان به عنوان ولیعهد منصوب شد ، رفتار خشن عربستان با حماس تسریع شد.

سعودی‌ها در سال 2017 موضع ترامپ را اتخاذ کردند و وزیر خارجه عربستان در فوریه 2018 ، حماس را یک سازمان تروریستی اعلام کرد.

در فوریه 2019، سعودی‌ها، بیش از 60 اردنی و فلسطینی مقیم عربستان از جمله «محمد الخضری» نماینده جنبش مقاومت اسلامی «حماس» را به اتهام حمایت مالی از مقاومت فلسطین بازداشت کردند. موج بازداشت‌ها که در آوریل 2019 آغاز شد نشان دهنده تغییر عمده در نگرش آل سعود نسبت به حماس بود.

بسیاری از منابع، ایالات متحده و اسرائیل را متهم می‌کنند که به عربستان سعودی برای بازداشت فعالان حماس در عربستان فشار وارد کرده و فعالیت‌های جمع آوری کمک‌های مالی برای این جنبش را متوقف کرده است.

موسسه مذکور بی اعتنایی کامل عربستان به درخواست‌های حماس برای آزادی اعضای خود را به دلیل همکاری مخفیانه عربستان با ایالات متحده و اسرائیل دانست.

جنبش حماس صدور این احکام را سیاسی خواند و تأکید کرد: این احکام چیزی جز تن دادن به خواسته‌های صهیونیست‌ها نیست. احکام صادر شده از سوی دادگاه عربستان سعودی سیاسی است، چون فعالیت‌های الخضری قانونی بوده و مرتکب هیچ جرم یا جنایتی نشده است.

جنبش حماس تاکید کرد: احکام عربستان پاسخی به خواسته‌های صهیونیستی است. احکام با تغییر سیاست در عربستان تغییر کردند و رسانه‌های خاص برای جلب رضایت اسرائیل به کار گرفته شدند. آیا اعطای کمک‌های سعودی به کسانی که در فلسطین مستحقش هستند، جرم علیه عربستان است؟

سازمان‌های حقوقی بین‌المللی بازداشت این افراد را محکوم و اعلام کردند که محاکمه این افراد ناعادلانه و بدون هیچگونه اتهام و دلیل قانونی بوده است. این بازداشت‌شدگان در طول چند ماه گذشته در شرایط نامناسب زندانی بوده و در معرض اهانت و شکنجه و بدرفتاری قرار گرفته‌اند.

انتهای پیام/