شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#یارانه#بانک مرکزی#سوخت

لبنان| ریاض سلامه:نمی‌توانم از تصمیم حذف یارانه سوخت عقب‌نشینی کنم!


لبنان| ریاض سلامه:نمی‌توانم از تصمیم حذف یارانه سوخت عقب‌نشینی کنم!

رئیس بانک مرکزی لبنان در میان اعتراضات گسترده شهروندان این کشور به اعلام حذف یارانه سوخت اعلام کرد که من نمی‌توانم از این تصمیم عقب‌نشینی کنم.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از وب سایت النشره، «ریاض سلامه» رئیس بانک مرکزی لبنان به دنبال واکنش تند مسئولان و شهروندان لبنانی به تصمیم حذف یارانه سوخت اعلام کرد که گروهی در کشور وجود دارد که همواره برای شکست سیستم بانکی و از بین بردن آن جهت ایجاد ناامیدی در لبنان تلاش می‌کند. ما اکنون به بحرانی رسیده‌ایم که از سال 2015 انتظار آن را داشتیم و اگر ما به عنوان بانک مرکزی اشتباه کردیم به این دلیل بود که باور داشتیم اصلاحات اجرا خواهد شد.

ریاض سلامه گفت، در حال حاضر دلار کافی در کشور وجود ندارد و ما گمان می‌کردیم  820 میلیون دلار بودجه تامین شده برای سوخت برای 3 ماه کافی خواهد بود؛ اما تاجران مسئول توزیع به شکل غیر منطقی هستند.

رئیس بانک مرکزی لبنان در پاسخ به اظهارات «جبران باسیل» رئیس جریان آزاد ملی که در اعتراض به تصمیم حذف یارانه سوخت گفته بود، ریاض سلامه حاکم کشور نیست که به تنهایی درباره چنین موضوعی تصمیم بگیرد اظهار داشت: من رئیس بانک مرکزی هستم و او حاکم کشور است و من نمی‌خواهم جای او را بگیرم.

ریاض سلامه ادامه داد، ما یک سال پیش به دولت نامه نوشتیم و دائما پیگیر بودیم اما هر بار به ما هشدار داده شد که به سطح معینی از کاهش دارایی‌های خارجی خود رسیده‌ایم. این به معنای آن است که مسئولان باید جلوی بحران را می‌گرفتند تا اکنون به اینجایی که هستیم نمیرسیدیم؛ ضمن اینکه همه از تصمیم حذف یارانه سوخت آگاه بودند.

وی تصریح کرد، اینکه برخی تصور می‌کنند تصمیم من برای حذف یارانه سوخت یک طرفه بود درست نیست. این شورای مرکزی است که سیاست‌ها را تعیین می‌کند و ما ملزم به اجرای تصمیمات این شورا هستیم. من نمی توانم تصمیم خود برای حذف یارانه سوخت را پس بگیرم، این تصمیمات از سوی شورای مرکزی صادر می‌شود و باید به آن احترام گذاشت و بانک مرکزی لبنان نیز در کنار مردم ایستاده و با وجود همه شک و تردیدهایی که درباره سیاست‌های بانک مرکزی وجود دارد ما از ابتدای بحران کنار شهروندان بوده‌ایم.

رئیس بانک مرکزی لبنان افزود، این غیرقابل قبول است که ما 820 میلیون دلار برای واردات سوخت هزینه کنیم اما نتایج آن را نبینیم، این یک تحقیر علنی علیه لبنانی‌هاست. ما تصور می‌کردیم که این میزان بودجه برای تامین سوخت 3 ماه کافی است اما بازرگانان شروع به توزیع غیرمنطقی کالاها کرده و آن را در یک ماه تمام کردند و این غیر قابل قبول است.

وی با تاکید بر اینکه نباید امور به سمت مسیرهای نادرست برود خطاب به سیاستمداران لبنانی گفت، شما می‌خواهید که ما از ذخیره ضروری کشور استفاده کنیم. حذف یارانه سوخت با هدف ایجاد کودتای سیاسی و جلوگیری از تشکیل دولت نبوده و اظهارات در این زمینه نادرست است. ما آرزو داریم که دولت هرچه سریعتر تشکیل شود و پروژه اصلاحات آغاز گردد. همچنین تا زمانی که موضوع توزیع کارت تامین مالی به شهروندان در چارچوب قانون باشد بانک مرکزی مشکلی با آن ندارد.

ریاض سلامه در پایان اظهار داشت، بعد از استعفای «سعد حریری» نخست وزیر سابق کشور از خاک عربستان خروج اموال لبنان از کشور آغاز شد و با وجود این که در کنفرانس «سیدر» (کنفرانسی که تحت عنوان حمایت مالی از لبنان در آوریل 2018 در پاریس برگزار شد) و برخی کشورها ابراز تمایل برای کمک به لبنان کردند اما یک گروه همواره در تلاش برای شکست نظام بانکی است. ما جایگاه خود را می‌دانیم و در امور سیاسی دخالت نمی‌کنیم.

این اظهارات ریاض سلامه در حالی مطرح می‌شود که او مرد اول آمریکا در لبنان محسوب می‌شود و بسیاری از کارشناسان معتقدند تصمیم وی برای حذف یارانه سوخت یک سیلی معشیتی بزرگ به مردم در شرایط دشوار کنونی بوده و برنامه‌های غرب و واشنگتن را دنبال می‌کند.

رئیس بانک مرکزی لبنان چهارشنبه شب اعلام کرد که یارانه سوخت این کشور حذف می‌شود و مردم باید سوخت را با نرخ آزاد دریافت کنند و قیمت‌گذاری فرآورده های سوختی نیز به عهده وزارت انرژی است.

اعلام حذف یارانه سوخت لبنان در شرایطی که مردم این کشور از کمبود شدید سوخت رنج می‌برند موجب بروز خشم و اعتراض مردم شده است.

این تصمیم با مخالفت بسیاری از مسئولان و گروه‌های لبنانی از جمله «جبران باسیل» رئیس جریان آزاد ملی و حزب‌الله مواجه شده و آن را فشار بیشتر بر شهروندان در این شرایط دشوار دانستند و خواستار حذف تدریجی یارانه‌ها طبق اصول و برنامه منظم به طوری که زندگی شهروندان تحت تاثیر قرار نگیرد، شدند.

انتهای پیام/