شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#اروپا

فیلمی جالب از لحظه‌ گذر کاوشگر "سولار اوربیتر" از کنار سیاره زهره

فیلمی جالب از لحظه‌ گذر کاوشگر "سولار اوربیتر" از کنار سیاره زهره

کاوشگر "سولار اوربیتر" (Solar Orbiter) آژانس فضایی اروپا فیلمی از سیاره‌ی زهره منتشر کرده است. این کاوشگر در روز نهم اوت (۱۸ مرداد) با فاصله‌ی کمتر از ۵۰۰۰ مایل (۸۰۰۰کیلومتر) از کنار این سیاره عبور کرد.

به گزارش ایسنا و به نقل از دیلی‌میل، هردو کاوشگر آژانس فضایی اروپا که "سولار اوربیتر" و  "بپی‌کلمبو"(BepiColombo)  نام دارند هفته‌ی گذشته از کنار سیاره‌ی زهره عبور کردند تا با استفاده از گرانش این سیاره سرعت لازم برای حرکت به سمت مقصد نهایی خود را به دست بیاورند.

"سولار اوربیتر" که در مسیر خود به سمت خورشید حرکت می‌کند هنگام گذر از کنار سیاره‌ی زهره از تلسکوپ "SoloHI" خود برای ثبت تصاویر استفاده کرد.

در تصاویر و فیلم ثبت شده می‌توان نزدیک شدن این کاوشگر به زهره را مشاهده کرد. بخشی از زهره که نور خورشید به آن نمی‌تابد، تاریک و از دید پنهان است.

تصاویر هردو کاوشگر سیاه و سفید هستند و جزئیات کمی دارند زیرا دوربین‌های آن‌ها برای تصویربرداری از زهره طراحی نشده‌اند.

گذر این دو کاوشگر فرصتی برای اخترشناسان فراهم می‌کند تا سیاره‌ی زهره را از دو جهت متفاوت مورد مطالعه قرار دهند و مناطقی که تا کنون به ندرت توسط کاوشگرها رصد شده بود را مشاهده کنند.

در زمینه‌ی این فیلم می‌توان دو ستاره را نیز مشاهده کرد که پس از لحظاتی زهره آن‌ها را می‌پوشاند.

ستاره‌ای که در سمت راست دیده می‌شود، "Omicron Tauri" نام دارد و ستاره‌ای که در سمت چپ قرار دارد، "Xi Tauri" است. این دو ستاره از یک منظومه‌ی چهارستاره‌ای می‌آیند و در صورت فلکی ثور قرار دارند.

این دومین باری است که کاوشگر "سولار اوربیتر" از کنار سیاره‌ی زهره گذر می‌کند. این کاوشگر در ماه نوامبر از کنار زمین عبور خواهد کرد و از سال ۲۰۲۲ تا ۲۰۳۰ نیز شش بار دیگر به سمت زهره خواهد رفت.

"سولار اوربیتر" از گرانش زهره برای نزدیک شدن به خورشید و تغییر مدار استفاده می‌کند.

در نهایت این کاوشگر اولین تصاویر از قطب‌های شمال و جنوب خورشید را ثبت خواهد کرد.

کاوشگر "سولار اوربیتر" در فوریه سال ۲۰۲۰ به فضا پرتاب شد و از آن زمان تا کنون در حال ارسال اطلاعات به زمین است.

کاوشگر آکاتسوکی (Akatsuki) نیز در حال حاضر در مدار زهره قرار دارد و داده‌هایی از این سیاره جمع‌آوری می‌کند.

داده‌های این کاوشگرها اطلاعات مفیدی برای ماموریت "انویژن" (EnVision) آژانس فضایی اروپا فراهم می‌کنند. طی این ماموریت که قرار است در دهه ۲۰۳۰ انجام شود، کاوشگر دیگری به سمت سیاره‌ی زهره پرتاب خواهد شد.

"سولار اوربیتر" و "بپی کلمبو" باز هم در سال جاری به سمت زهره خواهند رفت.

"بپی کلمبو" در روز یکم اکتبر برای اولین بار از سیاره‌ی عطارد دیدن می‌کند و هردو کاوشگر در اواخر سال ۲۰۲۵ به عطارد می‌روند تا تمامی ویژگی‌های این سیاره را مورد مطالعه قرار دهند.

آن‌ها سطح تا هسته‌ی عطارد، میدان مغناطیسی و اتمسفر خارجی آن را برای درک بهتر نحوه‌ی تکامل و منشا آن بررسی خواهند کرد.

در روز ۲۷ نوامبر "سولار اوربیتر" در فاصله‌ی ۳۰۰ مایلی (۴۸۳ کیلومتر) از سطح زمین قرار می‌گیرد و سپس برای انجام ماموریت خود به سمت زهره حرکت می‌کند.

انتهای پیام