شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#عربستان#شفافیت#جدید#حقوق بشر

واکنش سازمان‌های حقوق بشری به موج تازه بازداشت‌ها در عربستان


واکنش سازمان‌های حقوق بشری به موج تازه بازداشت‌ها در عربستان

یک سازمان حقوق بشری با اشاره به بازداشت‌های جدید در عربستان اعلام کرد که عدم شفافیت و نبود دستگاه قضایی عادلانه وضعیت حقوق بشر در این کشور را تضعیف کرده است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از رای الاخر، سازمان حقوق بشری « سند» اعلام کرد که عدم شفافیت در کمپین‌های بازداشت در عربستان حقوق بشر را تضعیف می‌کند.

این سازمان در ادامه تاکید کرد که ترس از سرنوشت بازداشت شدگان جدید قوه قضاییه و سوگیری نسبت به روحیه تصمیم گیرندگان در عربستان سعودی افزایش می‌یابد.

سازمان سند عدم شفافیت در قوه قضائیه، جلسات محاکمه، پرونده‌های قضایی و حتی کمپین‌های جدید بازداشت در عربستان را برجسته کرد و گفت پرونده مبارزه با فساد نیز منبع نگرانی است که مسئله حقوق بشر در عربستان را تهدید می‌کند.

این سازمان حقوق بشری اعلام کرد آنچه تحت عنوان اداره کنترل و مبارزه با فساد در عربستان شناخته می‌شود، چند روز پیش از بازداشت 207 مسئول، از جمله کارکنان وزارتخانه‌ها به بهانه رشوه و سوء استفاده از نفوذ و سایر اتهامات خبر داد.

در همین زمینه، قوه قضائیه 8 حکم مختلف زندان و جریمه برای بازداشت شدگان این 207 شهروند صادر کرد که مهمترین آنها این است که یک قاضی به جرم فساد به 10 سال زندان و 300 هزار ریال سعودی جریمه نقدی محکوم شد. همچنین فرماندار یکی از استانها با اتهام به فساد مالی به 3 سال زندان و جریمه نقدی 25 هزار ریال سعودی مجازات شد.

سازمان حقوق بشری سند در ادامه افزود: به نظر می‌رسد با توجه به عدم شفافیت و گسترش فساد در قوه قضائیه احکام قضایی صادره از سوی دادگاه‌ها با تردیدهای زیادی در مورد عادلانه بودن آنها همراه است.

گزارشهای حقوق بشر همچنان قوه قضاییه در عربستان را محکوم می‌کند که عدم وجود شفافیت و جانبداری صریح به نفع مقامات سعودی در پرونده بازداشت شدگان به نگرانی در خصوص سرنوشت پرونده‌های محکومین تبدیل می‌شود.

سازمان سند گفت که بازداشت‌ها در ارتباط با مبارزه با فساد اداری همچنان در عربستان سعودی بدون ارائه جزئیات اعلام می‌شود.

ناظران و فعالان سعودی تأکید کردند که «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی عامدانه کمپین‌های ضد فساد را برای سرپوش گذاشتن بر رویه‌های خود و فساد گسترده در دوران سلطنت خود ترویج می‌کند.

بر اساس گزارش فعالان و ناظران، محمد بن سلمان مقامات سعودی و نیروهای نظامی را به اتهام فساد بازداشت می‌کند ، در حالی که در واقع او خود بزرگترین فاسد در تاریخ عربستان است.

اخیرا هیئت نظارت و مبارزه با فساد سعودی از بازداشت شماری از کارمندان وزارتخانه‌های مختلف به اتهام فساد خبر داد که منتقدان رژیم سعودی و نهادهای حقوق بشری این اقدام را در راستای ادامه پاکسازی مخالفان از جانب پادشاه و ولیعهد سعودی ارزیابی می‌کنند.

این بازداشت شدگان از وزارتخانه‌های دفاع، کشور، گارد ملی، بهداشت، دادگستری، امور شهری و روستایی و مسکن، محیط زیست و آب و کشاورزی، آموزش، تجارت، منابع انسانی و توسعه اجتماعی و نیز رسانه بودند.

پیش از این نیز هیئت کنترل و مبارزه با فساد عربستان روز دوشنبه از بازداشت 207 نفر از جمله شماری از کارکنان وزارت‌ دفاع و دادگستری به دلیل انجام فعالیت‌هایی مرتبط با فساد از جمله رشوه، سوء استفاده از جایگاه شغلی و کلاهبرداری خبر داد.

از آغاز ولیعهدی محمد بن سلمان در سال 2017 تاکنون دهها نفر از شاهزاده‌ها، تجار، بازرگانان، شعرا، فعالان مدنی و سیاسی و سایر افراد به بهانه مبارزه با فساد دستگیر و شمار زیادی از آنان بعد از پرداخت میلیاردها دلار یا واگذاری بخشی از دارایی خود، از زندان رهایی یافته‌اند و دهها نفر دیگر همچنان در زندان به سر می‌برند.

انتهای پیام/