به گزارش برنا؛ روند زبان آموزی برای دانش آموزان چندان جذابیت ندارد. اغلب دانش آموزان ایرانی در زبان انگلیسی و زبان عربی ضعیف هستند و برای جبران نارسایی‌های موجود باید به موسسات زبان آموزی مراجعه کنند. طی روزهای اخیر حسن ملکی، رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی از تالیف کتاب‌های زبان آلمانی و فرانسه و اجرای محدود و آزمایشی آن در پایه هفتم خبر داد و گفت: این دو، جزو دروس انتخابی هستند. باید دانش‌آموزان را به تدریج از وابستگی‌ به زبان انگلیسی رها کنیم. این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که در زمان ریاست محمد بطحایی، وزیر اسبق وزارت آموزش و پرورش هم  آموزش زبان روسی عنوان شده بود اما این مقوله کاری از پیش نبرد و اجرایی نشد.

نبود بستر لازم برای آموزش زبان‌های آلمانی و فرانسوی در مدارس کشور 

محمد رضا احمدی سنگری، سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس درباره روند آموزش زبان آلمانی و فرانسه در مدارس کشور به خبرنگار برنا گفت: هنوز بستر آموزش‌ این زبان‌ها در مدارس کشور وجود ندارد. 

سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس  افزود: توسعه این آموزش‌ها نیازمند اقدامات اساسی و ایجاد بسترهای لازم است، در غیر این صورت نمی‌توان  اقدامات را انجام داد.

به گفته احمدی سنگری هر گونه اقدامات در این باره نیازمند بررسی‌های همه جانبه است.

هنوز بستر لازم برای آموزش زبان خارجه در مدارس وجود ندارد/ آموزش در ایران ناکارآمد است

محمدرضا نیک‌نژاد، کارشناس آموزش و پرورش درباره روند تدریس زبان‌های خارجه در آموزش و پرورش به خبرنگار برنا گفت: هنوز بستر لازم برای آموزش زبان خارجه در مدارس کشور وجود ندارد. به طور کلی آموزش در ایران ناکارآمد است. در میان دروس ناکارآمد آموزش دروس زبان انگلیسی و عربی از دیگر دروس ناکارآمدتر است.

او افزود: در سیستم آموزشی کشور تجربه آموزش زبان‌های انگلیسی و عربی وجود دارد. زبان عربی در قالب دروس متفاوت پیش از دبستان به نوآموزان آموزش داده می‌شود. هرچقدر که می‌گذرد  دانش آموزان بیش از پیش از این دروس فراری هستند.

این کارشناس آموزش و پرورش ادامه داد: بازخورد آموزش‌ها این است که دانش آموزان زبان عربی و انگلیسی نمی‌آموزند و علاقه‌ای هم به این دروس ندارند. البته گریز دانش آموزان از این دروس در بین برخی به تنفر تبدیل شده است.

نیک‌نژاد  گفت: دانش آموزان در آموزش و پرورش کشور بعد از پایان دوره متوسطه  به شکل کاربردی نکات خاصی را نمی‌آموزند.

این کارشناس آموزش تاکید کرد: ساختارهای آموزش در روند زبان آموزی مورد توجه قرار نگرفته است. آموزش زبان فقط در قالب موسسات آموزشی  موفق‌تر است. البته پیشنهادهایی هم شده تا زبان آموزی را از ساختار مدرسه برداشته و در چارچوب آموزش‌های رسمی از آموزش‌های عملی و موسسه‌ای استفاده شود.

او افزود: سیستم آموزش کشور در آموزش زبان‌های انگلیسی و عربی ناکارآمد است. در این شرایط چگونه می‌توان آموزش زبان‌های آلمانی و فرانسه را به دیگر زبان‌ها گنجانده شود.

                  روی آموزش زبان انگلیسی تمرکز شود

 به گفته این کارشناس آموزش و پرورش باید بر روی آموزش زبان انگلیسی به عنوان زبان روز دنیا تمرکز کرد. در صنعت جهانی و نهادهای جهانی همچون یونسکو و سازمان ملل این آموزش‌ها جزو سواد دانش آموزان محسوب می‌شود. بر اساس گزارشات یونسکو فرد باسواد به غیر از خواندن، نوشتن و محاسبه فرد با کسب مهارت در زمینه زبان انگلیسی و کامپیوتر با سواد محسوب می‌شود.

نیک نژاد تاکید کرد: اگر معیار سواد در کشور به این شکل مورد بررسی قرار بگیرد باید به این امر اذعان داشت که آموزش زبان در کشور ما چندان کارآمد نیست. درصورت ورود زبان های آلمانی و فرانسه درکشور  روند آموزش بغرنج‌تر می‌شود.

او گفت: به جای ورود زبان‌های دیگر در سیستم آموزش کشور باید برروی کیفیت آموزش زبان‌های انگلیسی و عربی تلاش شود تا کارایی آموزش افزایش یابد و منابع آموزشی و مالی کشور مورد بی‌توجهی قرار نگیرد.

سیستم  آموزش کشور نیازمند تصمیم گیری‌های مناسب

بر اساس بررسی‌های انجام شده در شورای عالی آموزش و پروش به منظور توسعه آموزش زبان‌های خارجی آلمانی، فرانسوی، ایتالیایی، اسپانیولی و روسی  شورای عالی آموزش و پرورش مقرر شده است  سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، برای زبان‌های خارجی، سواد درسی  لازم را فراهم کند.  بر این اساس وزارت آموزش و پرورش می‌تواند در مناطقی که امکان تشکیل کلاس برای زبان‌های مذکور باشد نسبت به  تشکیل کلاس و برگزاری امتحانات اقدام کند. امتحانات دروس مذکور  برابر ضوابط و مقررات توسطه وزارت آموزش و پرورش انجام می‌شود. همچنین واگذاری اخذ امتحان دروس مذکور به موسسات واجد شرایط بلامانع است.  برخی از دانش آموزان علاقه‌مند به یادگیری این زبان‌ها هستند و اگر در مناطقی از کشور امکانات لازم فراهم شود تدریس این زبان‌ها با رعایت دستورالعمل‌های وزارت آموزش و پرورش مانعی ندارد. حال در این شرایط انتظار می رود تا روند بسترسازی لازم برای این نوع آموزش ها در مدارس کشور مورد باز بینی قرار بگیرد.

//انتهای پیام: 3