شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#هیوندای#مقایسه#تارا#اتوماتیک#اکسنت#عکس

مقایسه تارا اتوماتیک با هیوندای اکسنت + عکس

در چند سال گذشته با ورود خودروهای چینی متنوع به بازار ایران، دو غول خودروسازی داخلی یعنی ایران خودرو و سایپا تکانی به خود دادند و سعی نمودند تا با عرضه محصولاتی همچون دنا پلاس توربو اتومات، سایپا ساهین و در آخر ایکو تارا، تا حدی بازار خودروهای رده بالاتر از پراید و سمند و… را که کاملا به دست چینی‌ها افتاده بود، به نفع خود بازگردانند.

مقایسه تارا اتوماتیک با هیوندای اکسنت + عکس

به گزارش منیبان به نقل از خودرونویس، در این مقاله قصد داریم تا ببینیم جدیدترین و پر آپشن ترین محصول ایران خودرو آیا توانایی رقابت با یک محصول کاملا متوسط و اقتصادی مانند هیوندای اکسنت نسل جدید را دارد یا خیر.

 

طراحی ظاهری تارا اتوماتیک و هیوندای اکسنت

طراحان تارا به ظاهر سعی داشته اند تا با تغییرات ایجاد شده در پژو ۳۰۱‌، به محصولی به روز تر دست یابند و به گفته خودشان برای این امر از اشکال هندسی و معماری ایرانی بهره جسته ‌اند.

تارا اتوماتیک

نمای جلو و عقب تارا به خودی خود زیباست اما ساید این خودرو ساده تر از حد معمول جلوه می‌کند و نیاز به خط شخصیتی تند و تیز تر کاملا مشهود است. آینه‌های جانبی خودرو زیبا هستند و خوشبختانه در نمونه اتوماتیک تارا دیگر خبری از راهنمای روی گلگیر نیست و این بخش با یک قطعه پلاستیکی پوشانیده شده است که ای کاش در نمونه اتوماتیک قالب گلگیرها تغییر می کرد تا حتی این قطعه پلاستیکی نیز استفاده نشود.

نمای عقب تارا اتوماتیک

رینگ های پژویی خودرو نیز طراحی زیبایی دارند اما بهتر بود تا از نمونه های دو رنگ (خاکستری متال و نقره ای) برای رینگ ها استفاده می ‌شد تا چهره خودرو به روز تر جلوه کند. به عنوان نکته آخر باید گفت چیدمان داخلی چراغ های عقب نیز در نمونه اتومات برای زیباتر شدن و همچنین پیروی از ترند های روز بهتر بود به نمونه نئون تایپ تغییر شکل یابد.

در مقابل اکسنت جدید را داریم. نسلی که بخاطر تحریم ها هیچگاه پایش به ایران باز نشد.

هیوندای اکسنت

طراحی نمای جلوی اکسنت جدید با جلوپنجره چند ضلعی موسوم به آبشاری کاملا یادآور سایر محصولات هیوندای است و این یعنی امضای یک کمپانی و ایجاد هویت برای محصولاتش؛ موردی که در محصولات ایرانی مانند دنا پلاس، تارا و… هیچگاه به چشم نمی ‌آید.

با نگاه به نمای جانبی یکی از اقتصادی ترین محصولات هیوندای یعنی اکسنت به وضوح هنر طراحان این شرکت در مقابل محصولی چون تارا را در‌می ‌یابید؛ نمای کناری اکسنت به شدت پویا بوده و در نگاهِ بیننده حالتی سیال گونه را تداعی می‌کند. رینگ های دو رنگ و پر کار خودرو نیز از دیگر نکات حائز اهمیت آن است.

نمای عقب هیوندای اکسنت

اما اوج زیبایی اکسنت جدید را باید طرح فیزیکی و چیدمان داخلی چراغ های عقب آن دانست که بسیار زیبا و خاص جلوه می‌کنند؛ ضمن اینکه طراحی سپر عقب نیز کاملا اسپرت و دلنشین است.

 

مقایسه طراحی کابین

در تارا تا حدود زیادی با همان طرح آشنای پژو ۳۰۱ طرف هستیم. با این تفاوت که در نمونه های اتوماتیک تارا از قالب های تو دری فاز ۳ پژو ۳۰۱ بهره گرفته شده است. طرح غربیلک فرمان زیبا بوده اما بی شک زیباترین بخش کابین طراحی اهرم دنده تارا اتوماتیک است که واقعا شکیل و زیبا جلوه می کند. فضای داخلی نیز مهندسی شده است و نسبت به ابعاد بدنه با کابینی جادار و راحت طرف هستیم و به جرات با فضایی به مراتب راحت تر از دنا پلاس سر و کار داریم.

کابین تارا اتوماتیک

اما در اکسنت هم به رسم خودروهای اقتصادی با داشبوردی نسبتا ساده ولی شکیل مواجه می‌شویم. اکثر متریال کابین از پلاستیک با کیفیت است. نکته جالب توجه شباهت نسبی فرمان و دسته دنده تارا با همین اکسنت است که البته باید اذعان داشت غربیلک اکسنت زیباتر است. در ارتباط با ارگونومی کابین اکسنت باید گفت که جانمایی مانیتور در این خودرو به مراتب از تارا بهتر است و دسترسی به آن برای راننده (بدون پرت شدن حواس از جاده) و سرنشین جلو به سهولت امکان پذیر است.

کابین هیوندای اکسنت

مقایسه تجهیزات ایمنی و رفاهی تارا و اکسنت

در بحث امکانات خودروی تارا اتوماتیک می‌توان به مواردی همچون سانروف، چهار عدد کیسه هوا، کروز کنترل، فرمان برقی، مانیتور، میرور لینک، بلوتوث، کلیدهای کنترلی روی فرمان، دی لایت، دوربین و سنسور عقب، سیستم پایش فشار باد تایرها، سامانه کنترل پایداری و هرزگردی،سامانه کمکی شروع حرکت در سربالایی، آینه‌های تاشو برقی، فرمان چرمی، تریم داخل چرم و پارچه، صندلی های جلو برقی، سنسور نور و باران اشاره نمود که این خودرو را به کامل ترین خودروی تولیدی با برند ملی بدل کرده است.

حال به لیست بالا سیستم ترمز اضطراری و نیز کیسه هوای پرده‌ ای را نیز اضافه کنید تا لیست تجهیزات اکسنت (نمونه فول) کامل شود.

در زمینه آپشن‌های ایمنی و رفاهی همانطور که قابل مشاهده است تارای اتوماتیک نیز اصلا خودروی دست و پا بسته ‌ای نبوده و از این حیث در سطح مناسبی قرار دارد.

 

مشخصات فنی تارا اتوماتیک و هیوندای اکسنت

تارا از یک پیشرانه ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی با حداکثر قدرت ۱۱۴ اسب بخار و گشتاور ۱۴۴ نیوتن متر بهره می گیرد. وظیفه انتقال قدرت در این خودرو بر عهده یک جعبه ‌دنده ۶ سرعته اتوماتیک است. مصرف سوخت ترکیبی تارا با این پیشرانه کوچک عدد مناسب ۷.۰۶ را نشان می‌دهد.

اکسنت نیز مانند تارا از یک پیشرانه ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی با حداکثر قدرت ۱۲۰ اسب بخار و گشتاور ۱۵۳ نیوتن متر بهره می‌گیرد اما تفاوت ۱۰ اسب بخاری و همچنین ۱۰ نیوتن متری اکسنت نسبت به تارا و نیز مجهز بودن پیشرانه این خودرو به سیستم ریکاوری گازهای خروجی اگزوز، نشان از برتری تکنولوژی اکسنت ۲۰۲۰ نسبت به تارا دارد. گیربکس اکسنت در مدل ۲۰۲۰ دیگر از نوع ۶ سرعته اتوماتیک نبوده و به جای آن از نمونه متغیر هوشمند اسمارت استریم موسوم به IVT استفاده می کند که البته این مورد گرچه سبب کاهش مصرف سوخت این خودرو به خصوص در شهر شده است اما به لحاظ عملکرد خودرو در شتاب گیری ها و سبقت های ناگهانی، انتقاداتی نیز در پی داشته است.

 

سخن پایانی

در پایان این مقایسه باید عنوان کرد که اگر قیمت تارای اتوماتیک را در بازار حدودا برابر با دنا پلاس توربو اتوماتیک در نظر بگیریم و این قیمت را با توجه به نرخ ارز تبدیل به دلار کنیم، در خصوص تارای اتوماتیک با خودرویی حدودا ۱۹ هزار دلاری طرف هستیم و این در حالیست که قیمت اکسنت جدید با سطح تکنولوژی بالاتر نسبت به تارا و طراحی خارجی و داخلی به روزتر، در نمونه های فول آپشن به زحمت به ۲۱ هزار دلار می‌رسد.

اگرچه تارا از نظر طراحی ظاهری، قوای فنی و امکانات، خودروی نسبتا کاملی است، اما باید پذیرفت که این خودرو که پرچمدار محصولات شرکت ایران خودرو لقب می‌گیرد، حتی از محصولات اقتصادی برندهایی چون هیوندای، کیا و حتی برخی برندهای چینی نیز در یک پله پایین تر می ‌ایستد و قطعا باید شاهد قیمت معقولی برای این خودرو در بازار کشورمان باشیم تا تعداد بیشتری از مردم خوب و نجیبمان بتوانند پس از سالها از خودرویی نسبتا ایمن، به روز و تا حدودی در کلاس جهانی استفاده کنند.