شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#تهران#وزارت بهداشت#واردات#واکسن

افشاگری تازه اتاق بازرگانی تهران درباره کارشکنی وزارت بهداشت برای واردات واکسن

فارس نوشت: رئیس اتاق بازرگانی تهران، گفت: اتاق بازرگانی تهران طی بیانیه‌ای جزئیات کارشکنی وزارت بهداشت درباره واردات واکسن کرونا توسط بخش خصوصی را اعلام می‌کند.

افشاگری تازه اتاق بازرگانی تهران درباره کارشکنی وزارت بهداشت برای واردات واکسن

به گزارش منیبان،مسعود خوانساری در پاسخ به این سوال که شرکت‌های متقاضی واردات واکسن کرونا که به علت کارشکنی‌های وزارت بهداشت، موفق به واردات واکسن نشده‌اند کدام شرکت‌ها هستند، گفت: اتاق تهران فردا بیانیه مفصلی در این ارتباط با جزئیات کامل منتشر می‌کند. 

رئیس اتاق بازرگانی تهران، افزود: در این بیانیه بطور کامل و دقیق اعلام می‌کنیم که کدام شرکت های واردکننده و در چه تاریخی تقاضا و پروفرمای خود را برای واردات واکسن کرونا به وزارت بهداشت ارائه کرده‌اند و بطور کامل جزئیات مربوط به این تقاضا در بیانیه مذکور منتشر خواهد شد. 

وی بیان داشت: در این بیانیه تمام اقداماتی که بخش خصوصی برای واردات واکسن طی ماه‌های گذشته انجام داده و در نهایت به دلیل تاخیر در صدور مجوز واردات از سوی وزارت بهداشت؛ موفق به واردات واکسن کرونا نشدیم را اعلام می‌کنیم. 

خوانساری در پاسخ به این سوال که در صورت صدور مجوز وزارت بهداشت برای واردات واکسن کرونا بخش خصوصی آمادگی برای واردات را دارد؟ گفت: واکسن کالای در دسترسی مانند سیمان یا میلگرد نیست که هر زمان برای واردات آن اراده شود، در انبار موجود باشد و بتوان آن را تهیه، خریداری و وارد کرد با توجه به نوع کالا و شرایط جهانی و نیاز مبرم کشورها به این کالای درمانی دسترسی به آن سختی‌های خاص خود را دارد. 

رئیس اتاق بازرگانی تهران اظهار داشت: بخش خصوصی زمانی برای واردات واکسن کرونا اقدام کرد و وارد عمل شد که اروپا  واکسن مازاد داشت و همچنین برخی از کشورها نیز واکسن مازاد داشتند، بنابراین  ما نیز در آن مقطع زمانی می توانستیم واکسن را وارد کنیم، اما عمدا کارشکنی شد و ما در آن زمان نتوانستیم واردات واکسن کرونا را انجام دهیم. 

وی بیان داشت: الان هم خط یک اعتبار اسنادی، ال سی برای واردات ۳ میلیون دز واکسن کرونا در هند باز کرده‌ایم، اما با توجه به شرایط این کشور دادگاه هند جلوی آن را گرفته است. 

خوانساری افزود: بسیاری از کشورها  اکنون در اوج بیماری کرونا قرار دارند و اجازه صادرات واکسن کرونا را نمی‌دهند، لذا مهمترین راهکار برای واردات واکسن کرونا این است که این اقدام به موقع و بدون فوت وقت انجام شود. 

رئیس اتاق بازرگانی تهران اظهار داشت: الان هم واکسن جانسون اند جانسون را می‌توانیم وارد کنیم، اما به مجوز وزارت بهداشت نیاز داریم که تا امروز این مجوز را به ما نداده است. 

وی با اشاره به صحبت های وزیر بهداشت در مورد اینکه شرکت‌های ماست فروش و لاستیک فروش از وزارت بهداشت مجوز واردات واکسن کرونا را می‌خواهند ،گفت: شرکت های متقاضای واردات واکسن کرونا، همان شرکت هایی هستند که نمایندگی بزرگ داروسازی های بزرگ دنیا مانند استرازینکا و جانسون اند جانسون در ایران هستند و تمام واکسن هایی که تاکنون به ایران وارد شده است توسط همین شرکت ها وارد کشور شده است و پس از این نیز واکسن های مورد نیاز کشور را وارد می‌کنند. 

رئیس اتاق بزرگانی تهران بیان داشت: بنابراین شرکت‌های متقاضی واردات واکسن، شرکت‌های غریبه‌ای نیستند و شرکت‌های دارویی معتبر هستند. 

 مسعود خوانساری در روزهای اخیر طی سخنانی، به موضوع پر بحث این روزها در کشور و جامعه  یعنی واردات واکسن کرونا اشاره کرد و گزارش کوتاهی از طرح اتاق تهران و بخش‌خصوصی که با هدف تسریع در واکسیناسیون و قطع اپیدمی کرونا در کشور تهیه شده بود اما با کارشکنی از سوی وزارت بهداشت مواجه شد، ارائه کرد. 

به گفته رئیس اتاق بازرگانی تهران،  طی آذرماه سال گذشته و پس از آنکه دولت و وزارت بهداشت اعلام کرد که به دلیل تحریم‌ها، امکان واردات واکسن کرونا وجود ندارد، شرکت‌های عضو اتاق بازرگانی تهران آمادگی خود را برای واردات و تامین واکسن موردنیاز کشور و تحویل آن به وزارت بهداشت اعلام کردند اما از سوی دولت مجوزی برای واردات داده نشد.

وی افزود: اتاق تهران طی هفته نخست فروردین‌ماه امسال بار دیگر آمادگی شرکت‌های بخش‌خصوصی عضو این اتاق برای واردات ۶ میلیون دز واکسن کرونا که شامل ۳ میلیون دز واکسن آسترازنیکا و ۳ میلیون دز واکسن اسپوتنیک بود اعلام کرد که این بار نیز، درخواست‌های ارسال شده به وزارت بهداشت بدون پاسخ ماند و این فرصت نیز برای واکسیناسیون کارگران و کارکنان واحدهای صنعتی و تولیدی در کشور از دست رفت.

خوانساری در ادامه، یادآوری کرد که ۱۵ فروردین‌ماه امسال طی نامه‌ای از سوی اتاق تهران به رئیس‌جمهور، به‌رغم مخالفت‌های وزارت بهداشت، بار دیگر آمادگی بخش‌خصوصی برای واردات ۶ میلیون دز واکسن کرونا اعلام شد که سرانجام، رئیس‌جمهور به طور رسمی اعلام کرد که بخش‌خصوصی می‌تواند اقدام به واردات واکسن کرونا کند و این در حالی بود که وزیر بهداشت طی همان دوره، در نشست ستاد استانی کرونا در کرمانشاه، با به‌کارگیری الفاظی نابجا، بر مواضع خود پافشاری کرد و مجوز برای واردات واکسن توسط بخش‌خصوصی را رد کرد.

رئیس اتاق تهران سپس با اشاره به اینکه تاکیدهای رئیس‌جمهور در نهایت وزارت بهداشت را مجبور کرد تا از مواضع اشتباه خود دست بردارد، افزود: پس از آنکه مجوز واردات واکسن کرونا توسط بخش‌خصوصی صادر شد، شرکت‌های فعال عضو اتاق تهران ۳ پروفرما را برای تایید وزارت بهداشت، ارسال کردند که با معطلی از سوی این وزارتخانه مواجه شد و سرانجام پس از پیگیری‌ و نامه‌نگاری‌های متعدد، پس از نزدیک به ۴۵ روز از ارسال پروفرمای دوم به وزارت بهداشت، نامه تاییدیه به دست شرکت متقاضی رسید که البته بسیار دیر بود چرا که در آن هنگام، محموله ۶ میلیون دز واکسن که شرکت ایرانی برای خرید آن با طرف خارجی به توافق رسیده بود، به دلیل فرصت‌سوزی و معطلی طولانی تایید پروفرما از سوی وزارت بهداشت، به فروش رسید.