شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#بورس#نرخ تورم#دلار#محدوده

افزایش نرخ تورم و دلار چه تاثیری بر بورس می گذارد؟

افزایش نرخ تورم و دلار چه تاثیری بر بورس می گذارد؟

اگر شاخص کل بورس بتواند محدوده یک میلیون و ۵۵۰ هزار واحد را پشت سر بگذارد، می‌تواند تا تراز یک میلیون و ۸۰۰ هزار واحد نیز بالا برود.

به گزارش مشرق، گویا برعکس وضعیت سال گذشته در این روزها بوی خوشی از وضعیت بورس به مشام می‌رسد، می‌توانیم بگوییم بازار سرمایه رشد نسبتا خوبی را تجربه کرده است و در وضعیت نرمالی  به سر می‌برد،   البته  بازار سرمایه به علت اینکه هنوز تیم اقتصادی دولت جدید مشخص نشده، در ابهام به سر می برد ولی به نظر می آید بورس در هفته‌های آینده راه همواری را در پیش داشته باشد.

مهدی مومن زاده کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این سوال که در هفته آتی وضعیت بازار سرمایه را چگونه پیش بینی می‌کنید؟ پاسخ داد: در شرایط فعلی عواملی از جمله نرخ‌های جهانی، افزایش نرخ دلار، گزارش خوب شرکت ها و ارزندگی سهم از جمله مواردی هستند که در هفته آتی بر روی قیمت سهم اثر می‌گذارد.

او افزود: نکته‌ای که باید به آن توجه کنیم این است که تغییرات در متغیرهای پولی و اقتصادی کشور زیاد است، یک بخشی از رشد فعلی بازار به دنبال تغییرات متغیرهای پولی است. نرخ تورم ماهانه تیرماه به ۵/۳ درصد رسیده است، این رقم از آبان ۹۹ تا به الان بالاترین نرخ است و برای سومین ماه در سال ۱۴۰۰ تورم بالاتر از الگوهای میانگین‌ بلند مدت خودش قرار گرفته است.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: شاخص قیمت‌ها در چهار ماه اخیر بیش از ۸/۹ درصد رشد کرده، که رشد چشمگیری است و به نظر می‌رسد مسائلی از قبیل کسری بودجه، استفاده از تنخواه گردان دولت از طریق افزایش پایه پولی بر افزایش نرخ تورم اثر گذاشته است.

افزایش نرخ تورم و دلار چه تاثیری بر بورس می گذارد؟

تکرار اتفاق بهار سال ۹۹ در زمان فعلی بازار سرمایه

او افزود: همه این عواملی که در بالا گفته شده باعث شده اثر متغیرهای پایه پولی بر بازارها نیز وارد شود، در یک مقیاس خیلی کوچک‌تر شاید شبیه به اتفاقی باشد که در بهار سال ۹۹ رخ داده است، به علت اینکه در بهار ۹۹ نرخ ذخیره قانونی و نرخ بهره بین بانکی کاهش پیدا کرد، که این عوامل سبب افزایش نقدینگی شد و نقدینگی وارد بازارها از جمله بازار بورس شد. بنابراین ما شاهد یک رشد قابل ملاحظه‌ای در شاخص بازار سرمایه بوده‌ایم، امسال هم یک اتفاق در مقیاس کوچک تری خواهد افتاد، به این عبارت که بخش قابل توجهی از رشدی که در بازار داریم در اثر تغییر متغیرهای پولی و اقتصادی است.

او افزود: صنایع فلزات اساسی و سایر صنایع نیز که با نرخ جهانی یا دلار تغییر می‌کنند وضعیت خوبی دارند. اما اگر به همین منوال همه چیز پیش برود بازار روند صعودی ملایمی خواهد داشت، به این دلیل که اگر شرایط تورمی شود، دوباره به سراغ ارزش‌های جایگزینی خواهیم رفت و زمانی که به سراغ ارزش جایگزینی می‌رویم تمامی شرکت‌ها سهامشان رشدی را تجربه خواهد کرد، در شرایط فعلی مردم نقدینگی خود را تا حدودی وارد بازار می‌کنند، که ابتدا سهام‌های بزرگ و بعد سهام‌های کوچک  به حرکت در می‌آیند.

سجاد دولت دوست کارشناس بازار سرمایه در رابطه با پیش بینی بورس در هفته آتی گفت: با توجه با افزایش نرخ ارز، بازار به سمت گروه‌های دلاری، فلزات، پتروشیمی و صنایع معدنی، می رود که عمدتا سهام‌های شاخص ساز هستند و این امر باعث رشد شاخص می‌شود، به نظر می‌رسد با تداوم رشد نرخ دلار این حرکت ادامه داشته باشد.

او افزود: بحث شاخص از نظر تکنیکالی در پله یک میلیون و ۵۳۰ هزار واحد تا یک میلیون ۵۵۰ هزار واحد مقاومت دارد، به علت اینکه رشد سرعت شاخص زیاد است، تا هفته دیگر به این محدوده خواهیم رسید، اگر در آن محدوده سهم‌ها وارد اصلاح بشوند، به نظر می‌رسد، شاخص دوباره محدوده یک میلیون و ۳۵۰ هزار واحد را ببیند، به همین علت باید بازار را دنبال کنیم تا مشاهده کنیم نحوه برخورد با شاخص یک میلیون و ۵۳۰ هزار واحد چگونه است.

شاخص کل یک میلیون و ۸۰۰ هزار واحدی در انتظار بورس

او افزود: اگر شاخص بتواند محدوده یک میلیون و ۵۵۰ هزار واحد را پشت سر بگذارد، می‌تواند تا شاخص یک میلیون و ۸۰۰ هزار واحد نیز بالا برود.

این کارشناس بازار سرمایه به این پرسش که آیا بحث کابینه پیشنهادی و جو سیاسی می‌تواند بر بازار سرمایه اثر گذار باشد؟ این گونه پاسخ داد:کمی باید زمان بگذرد و این احتمال را می‌دهیم که وزیر پیشنهادی اقتصادی رویکرد بهتری نسبت به بازار سرمایه داشته باشد.

دولت دوست تشریح کرد: انتخاب رئیس سازمان در فرآیند بازار سرمایه اثر می گذارد، اما کلیت بازار اگر قانون‌ها به صورت یک جا عوض نشوند به تغییرات سیاسی واکنش نشان نمی‌دهد.

حال در انتها با دقت در نظر کارشناسان باید عنوان کنیم که بازار سرمایه تا حدودی متاثر از متغیرهای پایه پولی و رشد قیمت دلار است. همچنین سال قبل همین روزها بورس زخم بزرگی را به دارایی مردم زده است که برای درمان زخم باید به مردم زمان دهیم، تا بتوانند به بازار سرمایه اعتماد کامل کنند و سرمایه هایشان را به بورس بیاورند، اگر همین منوال ادامه پیدا کند، شاید بورس شاخص یک میلیون و ۸۰۰ هزار واحد را در آینده نزدیک ببیند.

منبع: باشگاه خبرنگاران