به گزارش روی خط رسانه های خبرگزاری برنا به نقل از تارنمای این نشریه آمریکایی، گسترش سریع سویه دلتا ویروس کرونا باعث افزایش نگرانی میان دانشمندان شده است که بیم آن دارند ویروس کرونا بتواند با جهش های بیشتر و جدیدتر به سویه های قابل انتقال تر و یا کشنده تری تبدیل شود.

نگرانی های جدید در حالی است که میزان واکسیناسیون در آمریکا و کشورهای اروپایی قابل توجه بوده اما در بسیاری از نقاط جهان هنوز به ۱۰ درصد هم نرسیده است و لذا به گفته کارشناسان بهداشت همین امر می تواند شانس بیشتری به ویروس برای گسترش، تکثیر و ایجاد جهش های بالقوه بدهد.

 

کارشناسان می گویند اگرچه بروز جهش خطرناک قطعی نیست، اما تا زمانی که واکسن بیشتری در سرتاسر دنیا تزریق نشود، خطر ظهور سویه های کشنده تر همچنان بالا است. آنها همچنین هشدار می دهند که سویه بسیار قابل انتقال دلتا که ناشی از جهش است، در مقایسه با سویه های احتمالی آینده هیچ است.

«راشل والنسکی» مدیر مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) در دستور العمل جدید این هفته خود، نگرانی هایی در مورد جهش های احتمالی ویروس کرونا که بتواند کارآیی واکسن را خنثی سازد، مطرح کرد. هرچند والنسکی در ادامه تاکید کرد: «در حال حاضر خوشبختانه ما در این شرایط قرار نداریم و این واکسن ها در محافظت از ما در برابر بیماری های شدید و مرگ بسیار خوب عمل می کنند».

با این وجود وی همچنان نگرانی های بسیاری را در مورد مقاومت سویه جدید قریب الوقوع در برابر واکسن های موجود مطرح کرد.

هیل در ادامه نوشت: هنگامی که کووید-۱۹ گسترش می یابد، ویروس مواد ژنتیکی خود را به منظور آلوده کردن تعداد بیشتری از سلول های میزبان، تکثیر می کند و در این فرآیند، گاهی اوقات این مواد ژنتیکی شروع به جهش می کنند.

«اندرو پیکاز» استاد میکروبیولوژی مولکولی و ایمونولوژی دانشکده بهداشت عمومی جان هاپکینز در این خصوص به خبرگزاری بلومبرگ گفت که ویروس به طور تصادفی اما با سرعت ثابت جهش می کند.

وی افزود: «اکثر تغییرات در ژنتیک ویروس دگرگونی چندانی در توان آن ایجاد نمی کند، اما در موارد بسیار نادر تغییر یا همان جهش می تواند منجر به توانایی فزاینده آن شود».

پیکاز ادامه داد: «پیش بینی زمان وقوع این جهش ها فوق العاده دشوار است، اما فرصت جهش در مناطقی که ویروس به راحتی گسترش می یابد، بیشتر است».

سازمان جهانی بهداشت تاکنون چهار سویه ویروس کرونا را به عنوان انواع نگران کننده طبقه بندی کرده است از جمله: انواع آلفا، بتا ، گاما و دلتا.

همزمان با مطرح شدن نگرانی در خصوص خطر بالقوه ظهور سویه های جدید، مقامات و کارشناسان، واکسیناسیون فوری در کشورهای غنی و فقیر را بهترین راه برای کاهش خطر ابتلا به سویه های خطرناک می دانند.

«ویلیام شافنر» استاد بیماریهای عفونی در مرکز پزشکی دانشگاه وندربیلت گفت: «ظهور سویه ای که بتواند در برابر واکسن های موجود مقاوم باشد، یک مشکل "بسیار جدی" ایجاد خواهد کرد».

او افزود: «ما باید واکسن جدیدی ایجاد کنیم تا با سویه های جدید مطابقت داشته باشد. این کار خیلی سختی نیست زیرا فناوری آن وجود دارد. این کار ظرف یک یا دو ماه انجام می شود. اما پس از آن باید واکسن جدید را به همه بدهیم. ما باید همه چیز را از نو شروع کنیم».

وی در عین حال خاطرنشان کرد: «سویه های جهش یافته کنونی نشان می دهد که تکامل ویروس در حال انتخاب تغییراتی نیست که کاملا در برابر واکسن های موجود مقاوم باشد و من امیدوارم ما روزی را نخواهیم دید که کووید-۱۹ در برابر تمامی واکسن ها مقاوم باشد».