شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ترکیه#واکسن کرونا

چرایی پرهیز برخی شهروندان ترکیه از واکسیناسیون کرونا


چرایی پرهیز برخی شهروندان ترکیه از واکسیناسیون کرونا

عدم اعتماد به تاثیر مثبت واکسن کرونا و ترس از عوارض جانبی آن در ترکیه، مهمترین دلایل افرادی است که با وجود تامین امکانات لازم از سوی دولت، هنوز هم برای دریافت واکسن ثبت نام نکرده اند.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، عملیات گسترده واکسیناسیون برای مقابله با کرونا در ترکیه به سطح خوب و رضایت بخشی رسیده است.

بر اساس تازه ترین آمارهای اعلام شده از سوی وزارت بهداشت ترکیه، آمار مبتلایان 24 ساعت گذشته به 22 هزار و 261 نفر رسیده و 138 بیمار نیز جان خود را از دست داده اند.

فخرالدین کوجا وزیر بهداشت ترکیه اعلام کرده که مجموعاً با تزریق 81 میلیون و 500 هزار دوز واکسن، 70 درصد از شهروندان بالای 18 سال ترکیه واکسینه شده اند. اما مساله اینجاست که میانگین 70 درصد، مربوط به کل افراد است و هنوز به رقم 70 درصد هر دو دوز نرسیده که باید باز هم تلاش شود و در عین حال، فکری برای کسانی کرد که از زدن واکسن، امتناع می کنند.

بررسی ها نشان می دهد که عدم اعتماد به تاثیر مثبت واکسن کرونا و ترس از عوارض جانبی، مهم ترین دلایل افرادی است که با وجود تامین امکانات لازم از سوی دولت، هنوز هم برای دریافت واکسن ثبت نام نکرده اند.

خطر واکسن نزده ها برای واکسن زده ها

 اگر چه آمار مبتلایان، زیر 30 هزار نفر است اما با این حال، میزان ابتلا و مرگ و میر، هنوز هم در سطحی نگران کننده است. چرا که دانشمندان معتقدند واکسن نزده ها همه زحمت نظام بهداشت و درمان و تلاش واکسینه شده ها و افرادی که پروتکل های بهداشتی را مراعات می کنند، به خطر انداخته است.

اغلب متخصصین، مسئولان و مقامات بهداشتی و بیمارستانی ترکیه اعلام کرده اند که مرگ و میرهای یک ماه اخیر، غالباً و در حد 90 تا 95 درصد، مربوط به بیمارانی است که واکسن نزده اند. چرا؟ آیا به این دلیل که واکسن تامین نشده و زیرساخت های لازم فراهم نشده است؟ خیر. شاید باور نکردنی به نظر آید، اما واقعیت این است که میلیون ها نفر از شهروندان ترکیه، به هیچ قیمتی حاضر نیستند برای تزریق واکسن اقدام کنند.

وزارت بهداشت ترکیه برای راضی کردن شهروندان به تزریق واکسن، انواع و اقسام راه ها را آزموده و از تبلیغ با کمک سلبریتی ها گرفته تا تبلیغات گسترده تلویزیونی و اینترنتی، هر کاری کرده تا همه را به محل درمانگاه ها و ایستگاه های تزریق واکسن کرونا بکشاند. اما هنوز هم میزان مقاومت، در سطح قابل توجهی است.

به همین خاطر موسسه معتبر نظرسنجی متروپول با انجام یک نظرسنجی میدانی گسترده به بررسی این موضوع پرداخته که استدلال این دسته از شهروندان چیست و چرا زیر بار تزریق واکسن نمی روند.

کشور ترکیه , کرونا ,

 

بر اساس نظرسنجی موسسه متروپول، 36 درصد از افرادی که تاکنون برای تزریق واکسن کرونا امتناع و مقاومت کرده اند، ترس از عوارض جانبی را بهانه کرده اند.

23 درصد از واکسن نزده ها اعلام کرده اند که به واکسن کرونا باور ندارند.

22 درصد هم اعلام کرده اند که فعلاً نوبت آنها فرا نرسیده است.

گرفتن نوبت و تزریق واکسن، مجموعاً با احتساب آمد و رفت و معطلی مختصر، کمتر از 4 ساعت وقت می گیرد اما نزدیک به 6 درصد اعلام کرده اند که وقت ندارند بروند واکسن بزنند.

1.3 درصد هم اجتهاد پزشکی دارند و معتقدند چون قبلاً مبتلا شده اند حالا مصونیت دارند و نیازی به واکسن نیست! جالب است که نزدیک به 1 درصد از واکسن نزده ها اعلام کرده اند که به خارجی ها اعتماد ندارند و ترجیح می دهند واکسن ملی به بازار بیاید و آن را تزریق کنند.

واکسن نزدن و گرایش حزبی

یکی از ابعاد جالب نظرسنجی متروپول، این است که نوع و ماهیت پاسخ افرادی را که در این نظرسنجی شرکت کرده اند، بر اساس گرایش حزبی آنان دسته بندی کرده است.

دسته بندی آمار و درصد واکسن نزده ها از میان احزاب مختلف ترکیه به شرح زیر است:

حزب عدالت و توسعه 14 درصد.

حزب جمهوری خلق 16.7 درصد.

حزب خوب 16.9 درصد.

حزب دموکراتیک خلق ها 38.5 درصد.

حزب حرکت ملی 9.5 درصد.

(در مورد واکسن و گرایش حزبی) تصمیمی نگرفته ام 21.3 درصد.

کشور ترکیه , کرونا ,

جالب است که می توان در تحلیل این موضوع، تمایل یا عدم تمایل به تزریق واکسن را به نوعی به نقش سازماندهی حزبی و فرمان پذیری سیاسی – اجتماعی شهروندان ربط داد.

امتناع 36 درصد از هواداران حزب دموکراتیک خلق ها (از نهادهای اقماری پ.ک.ک) نشانه این است که حزب و رهبر حزب در ابعاد زندگی فردی، خانوادگی و اجتماعی این گروه جایگاه خاصی ندارد.

نگاهی به نقشه پراکندگی درصد واکسیناسیون 81 استان ترکیه نشان دهنده این است که به استثنای گوموشخانه، کلیه استان های قرمز دیگر، کردنشین هستند و در شرایطی که هر دو حزب اردوغان و اوجالان در این مناطق حرف اول را می زنند، اما مردم، برای تزریق واکسن به درخواست رهبران سیاسی خود عمل نکرده اند و نوع قابل توجه و شایان تاملی از تفاوت و شکاف در این مناطق وجود دارد.

کشور ترکیه , کرونا ,

لازم است به این نکته هم اشاره شود که مقایسه نقشه کنونی واکسیناسیون در ترکیه با آمارها و نقشه های 4 هفته اخیر نشان دهنده این است که روز به روز از تعداد استان های قرمز و نارنجی کاسته شده اند.

اما فخرالدین کوجا و همکاران او در وزارت بهداشت ترکیه برای آبی کردن کل نقشه ترکیه، مسیری در پیش رو دارند که اگر تا اواسط شهریور ماه به فرجام نرسد، موضوع بازگشایی کلاس های حضوری مدارس دور از ذهن خواهد بود.

نظرسنجی موسسه متروپول ترکیه این واقعیت را نشان داد که نقش مسائل فرهنگی و فکری در رویکرد و نگرش بهداشتی و حتی تصمیمات کلان مرتبط با حیات و ممات افراد، انکارناپذیر است و نظام های بهداشتی کشورهای مختلف جهان، برای مقابله با انواع پاندمی و بیماری های واگیردار، علاوه بر اعتبارات مالی، زیرساخت، تجهیزات، دارو و منابع انسانی، نیاز مبرمی به این دارند که با استفاده از ابزارهای مختلف، مردم را اقناع و آنان را با خود همراه کنند.

 

انتهای پیام/