مجید مجیدی کارگردان مطرح سینمای ایران در گفت‌وگو با خبرنگار برنا، اظهار داشت: مسئله فیلم احمدرضا درویش بحثی است که شاید فقط علما می‌توانند به آن ورود کنند و از نظر من علمای ما باید توجه ویژه‌تری به این موضوع داشته باشند و به صورت جدی‌تر به این عرصه وارد شوند و ریسک برخی مسائل را بپذیرند.

مجیدی تصریح کرد: علمای ما که دغدغه فرهنگ‌ و فرهنگ‌سازی دارند باید به این عرصه ورود کرده و هزینه کنند. اگر فقط از دور نگاهی به مسئله فرهنگ‌سازی داشته باشند و به این اکتفا کنند که بگویند فلان فیلم با موضوعی خاص نمایش داده شود یا فیلمی دیگر اجازه نمایش نداشته باشد راهی باز نخواهد شد. قطعاً اگر ما نتوانیم آثاری برای فرهنگسازی در راستای ارزش‌های دینی‌مان تولید کنیم قطعاً دیگران با نوع نگاه و فرهنگ غلط خود فیلم می‌سازند و در این مسیر از ما سبقت خواهند گرفت.

او افزود: نوع نگاه و قرائت غلطی از اسلام در بسیاری فرهنگ‌ها وجود دارد. ما طی سال‌های اخیر شاهد بودیم این نگاه مخرب توسط گروه‌هایی تندرو اشاعه شده است و با کم‌کاری ما در این عرصه این نوع نگاه با رویکرد اسلام هراسی از سوی دنیای غرب هر روز بیشتر اشاعه پیدا می‌کند. توقع من از علمای دینی این است که تا حدی سختگیری را کنار گذاشته، به کمک فیلمسازان بیایند و تلاش کنند عرصه برای تولید آثار هنری باز شود وگرنه بستن فضا و عرصه‌های فرهنگی هنری هیچ فضیلتی به حساب نمی‌آید.

کارگردان فیلم سینمایی «خورشید» در ادامه تأکید کرد: بهتر است علمای دینی ما راهگشا باشند و برای حل موانع و معضلات اقدام کنند. به عنوان مثال فیلم «رستاخیز» احمدرضا درویش اگر حاوی نکاتی است که علما نمایش آن را جایز نمی‌دانند با برخی اصلاحات می‌تواند به نمایش در بیاید و بهتر است علمای دینی ما برای نمایش این فیلم اقداماتی کارساز و مفید داشته باشند و اقدامی داشته باشند تا برای این اتفاق راهی باز کنند.

مجیدی خاطرنشان کرد: همه ما می‌دانیم که مشکلات ایجاد شده برای نمایش فیلم «رستاخیز» به قواعد و قوانین اصلی دین ما مرتبط نیست و موضوعاتی مثل به تصویر کشیدن چهره ائمه و دیگر شخصیت‌های مذهبی ما مثل یاران امام حسین (ع) به عقاید و تعاریف اعتقادی ما مربوط می‌شود که بهتر است علمای ما مسیری ترسیم کنند تا راهی برای پرداختن به زندگی ائمه و روایت قصه‌های دینی‌مان مهیا شود. در بسیاری از مسائل مذهبی و دینی، ما بارها دیده‌ایم با اقتضاعات اسلامی در برخی موارد به محدودیت‌هایی رسیده‌ایم، اما فقیهی شجاع به آن مسئله ورود کرده، فتوایی داده و مسیر را باز کرده است. به یاد دارم اوایل انقلاب حضرت امام خمینی (ره) بازی شطرنج را که شبهاتی درباره آن وجود داشت، آزاد اعلام کردند در حالیکه اگر حضرت امام (ره) این جسارت را به خرج نداده بودند و این فرمان را اعلام نکرده بودند ممکن بود تا امروز بازی شطرنج در کشور ما ممنوع باشد. علمای ما با نگاه روز به مسائل جامعه توجه کنند تا با تمهیداتی که دارند راه در عرصه‌های مختلف باز شود وگرنه بستن راه‌ها هیچ اتفاق مثبتی برای فرهنگ و هنر ما به همراه نخواهد داشت.

او افزود: حاصل بستن راه‌ها و ایجاد فضایی محدود اتفاقاتی اعم از توقیف فیلم «رستاخیز» را به همراه داشته که خود ضربه‌ای بزرگ به فرهنگ و هنر ما به حساب می‌آید. احمدرضا درویش سال‌ها برای ساخت این فیلم زحمت کشید و عدم نمایش آن، این فیلمساز مهم کشورمان را به مرحله‌ای رساند که متأسفانه به انزوا رفت و دیگر فیلمی نساخت و ما سال‌هاست که از هنر او محروم مانده‌ایم و بسیاری از فیلمسازان علاقه‌مند و با دغدغه در این عرصه دیگر جسارت ساخت چنین فیلم‌هایی را نداشتند و این خود ضربه بزرگی به فرهنگ و هنر ما به حساب می‌آید.

مجیدی تصریح کرد: قطعاً ممکن است ما فیلمسازان هم خطاهایی داشته باشیم که لازم است علما و مسئولان با رویکرد یاری رساندن به ما به این عرصه ورود کنند . ما از علمایمان انتظار داریم راه را باز کنند و پویایی ایجاد کنند. رکود و بستن راه، فرصت دادن به بیگانگانی است که قرائت و برداشتی دیگر از اسلام دارند و مطمئن باشید در این صورت شاهد این خواهیم بود که قرائتی از اسلام، شیعه و واقعه کربلا در دنیا رواج پیدا خواهد کرد که آثار مخربش به هیچ‌وجه جبران‌پذیر نخواهد بود.