تازه ترین اخبار و تحولات افغانستان از سقوط این کشور منهای سه شهر خبر می دهد. پس از هرات قندهار نیز سقوط کرد.

پس از غنی ترین شهر افغاستان از نظر زبان فارسی خط نستعلیق و تاریخ کهن این شهر، قندهار نیز به دست شورشیان طالبان افتاد. با این شرایط حالا اشرف غنی با دولت خود تنها اختیار سه شهر را در دست دارد.

مراکز ولایت‌های افغانستان یکی پس از دیگری به تصرف طالبان در می‌آید. در آخرین تحولات، اعلام شده است علاوه بر شهرهای بزرگ هرات و قندهار که شب گذشته سقوط کردند، طبق اعلام رسانه‌ها کنترل شهرهای لشکرگاه مرکز ولایت هلمند و فیروزکوه مرکز ولایت غور نیز به دست طالبان افتاد.

نیروهای طالبان در یک هفته اخیر به سرعت توانستند بیش از ۱۰ مرکز ولایت‌های افغانستان را به تصرف خود درآوردند. این اقدامات در حالی صورت گرفته که قرار است تا دو هفته دیگر نیروهای نظامی خارجی به طور کامل از افغانستان خارج شوند.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی گروه طالبان بامداد امروز جمعه با انتشار ویدئویی از مقر استانداری قندهار اعلام کرد که شب گذشته استانداری قندهار و فرماندهی پلیس را تصرف کرده اند و نیروهای دولتی عقب نشینی کرده اند.

علی یاور رضایی از ساکنان شهر لشکرگاه نیز امروز جمعه در تماس تلفنی با خبرنگار ایرنا گفت که طالبان شب گذشته مقر امنیت ملی آخرین پایگاه نیروهای دولتی را تصرف کردند و امروز صبح در استقبال از تسلط کامل بر شهر لشگرگاه شلیک هوایی می کردند.

با تصرف قندهار، هرات و لشکرگاه؛ طالبان بر شماری از شهرهای بزرگ و استراتژیک افغانستان مسلط شدند.

شهر غزنی نیز دیروز پنجشنبه از کنترل نیروهای دولتی خارج شده بود.گروه طالبان تاکنون استان‌های نیمروز، شبرغان، تخار، فراه، بدخشان، سرپل، قندوز، سمنگان، بغلان، غزنی، قندهار، هرات و لشکرگاه را تصرف کرده اند.

دراینباره یورونیوز گزارش داد: در حالی که کابل هنوز به طور مستقیم تهدید نشده است اما ترس از سقوط پایتخت بیش از پیش در بین شهروندان این شهر دیده می‌شود. با این حال طبق آخرین ارزیابی‌های اطلاعاتی ارتش آمریکا، کابل ممکن است در مدت ۳۰ روز آینده تحت فشار نیروهای طالبان قرار گیرد و اگر روندهای کنونی ادامه یابد این نیروها می‌توانند در چند ماه آینده کنترل کامل افغانستان را به دست گیردند.

طبق گزارش آسوشیتدپرس، تخمین زده می‌شود که طالبان اکنون بیش از دو سوم کشور را در اختیار داشته باشد.

هزاران نفر از ساکنان شهرهای تصرف شده افغانستان خانه‌های خود را ترک کرده و دست به فرار زده‌اند.

سقوط شهرهای بزرگ افغانستان از قندهار تا هرات و غزنی/فقط سه‌شهر به دست دولت اشرف غنی است/عکس

فقط سه شهر مهم افغانستان در کنترل دولت باقی مانده است

طالبان تاکنون مراکز ولایت‌های نیمروز(زرنج)، جوزجان(شبرغان)، تخار(تالقان)، فراه(فراه)، بدخشان(فیض‌آباد)، سرپل(سرپل)، قندوز(قندوز)، سمنگان(آیبک)، بغلان(پل‌خمری)، غزنی(غزنی)، قندهار(قندهار)، هرات(هرات)، هلمند( لشکرگاه) و غور(فیروزکوه یا چغچران) را تصرف کرده‌اند.

از میان شهرهای مهم افغانستان تنها سه شهر کابل و مزارشریف(مرکز ولایت بلخ) در شمال و جلال آباد(مرکز ولایت ننگرهار) در شرق در کنترل دولت باقی مانده است.

طالبان شب گذشته قندهار(واقع در جنوب)، دومین شهر بزرگ کشور و روز پنجشنبه هم هرات(واقع درغرب)، سومین شهر افغانستان را تصرف کردند و با تصرف غزنی تا ۱۵۰ کیلومتری کابل پیشروی کرده‌اند.

شبه‌نظامیان طالبان در هشت روز گذشته تقریبا نیمی از مراکز ۳۴ ولایت افغانستان را تصرف کرده‌اند. آنها بیشتر مناطق شمال، غرب و جنوب کشور را تحت کنترل خود دارند.

بلینکن و آستین به اشرف غنی: استعفا بدهد

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده با انتشار پیامی توییتری خبر داد که همراه با وزیر دفاع این کشور با محمداشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان گفتگو کرده است.
آقای بلینکن نوشت: «بحث در مورد شرایط امنیتی اخیر و برنامه آمریکا برای خروج شهروندانش از کابل بود.»

وزیر خارجه آمریکا در این گفتگو تاکید کرده که کشورش همچنان به حمایت از راه‌حل سیاسی برای پایان دادن به تنش در افغانستان و همکاری تنگاتنگ با مردم این کشور متعهد است.

در همین حال  روزنامه «ماندگار» افغانستان بامداد امروز جمعه نوشت که آنتونی بلینکن و لوید آستین پنجشنبه شب با محمداشرف غنی تماس تلفنی برقرار کرده و از وی خواسته اند که برای تشکیل دولت انتقالی استعفا کند.

در همین حال به گزارش رسانه های آمریکایی، یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت که ایالات متحده از اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان تقاضای استعفا نکرده و «شایعاتی که منتشر شده است، کاملاً نادرست است.»