در حالی که منابع خبری افغانستان از درخواست استعفای وزیران خارجه و دفاع آمریکا از محمداشرف غنی رئیس جمهوری این کشور خبر داده اند، یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا آن را شایعه خواند.

 روزنامه «ماندگار» افغانستان بامداد امروز جمعه نوشت که آنتونی بلینکن و لوید آستین پنجشنبه شب با محمداشرف غنی تماس تلفنی برقرار کرده و از وی خواسته اند که برای تشکیل دولت انتقالی استعفا کند.

در همین حال به گزارش رسانه های آمریکایی، یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت که ایالات متحده از اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان تقاضای استعفا نکرده و «شایعاتی که منتشر شده است، کاملاً نادرست است.»

 این سخنگو با تکذیب تقاضای استعفا از اشرف غنی تاکید کرد: «تصمیم در مورد اینکه چه کسی آن کشور (افغانستان) را رهبری کند، مربوط به افغان‌ها است.»

اما رسانه های افغان در این مورد نوشتند: تماس تلفنی وزیران خارجه و دفاع آمریکا با رئیس جمهوری افغانستان در حالی صورت می گیرد که شب گذشته استان هرات یکی از شهرهای بزرگ و استراتژیک این کشور بدست طالبان سقوط کرد و طالبان مقر استانداری، فرماندهی پلیس و زندان این شهر را تصرف کردند.

براساس گزارش محمداسماعیل خان فرمانده مردمی این استان با مقامات ارتش به یک پایگاه ارتش در این استان رفته اند و طالبان منزل شخصی اسماعیل خان را نیز در کنترل خود آوردند.

بشیراحمدقاسانی خبرنگار تلویزیون یک افغانستان نیز لحظاتی پیش در صفحه فیسبوک نوشت که استانهای هلمند و قندهار را نیز به طالبان سپردند اما تاکنون جزئیاتی از وضعیت هلمند و قندهار افغانستان در دست نیست. برخی منابع نوشته اند که حامد کرزی رئیس جمهوری سابق افغانستان دیروز کابل را به مقصد قندهار ترک کرده است اما دلیل و جزئیات سفر حامد کرزی به قندهار روشن نیست.