به گزارش برنا؛ برنامه «نغمه های جاویدان» با موضوع آشنایی با زندگی خوانندگان و شیوه خواندن آنها، پخش موسیقی و ترانه و تصنیفی از آنها و معرفی اثر همراه با نام شاعر و نوازندگان جمعه ها روی آنتن رادیو فرهنگ می رود.

در برنامه » نغمه های جاویدان» این هفته آوازی از تاج اصفهانی در نغمه بیات زند با شعری از حافظ شیرازی پخش می شود که استادان جلیل شهناز، احمد عبادی و حسن کسایی نوازندگان آن بوده اند .

استاد جلال تاج اصفهانی صاحب آثار همایون و به اصفهان رو‌، از اساتید مطرح موسیقی آوازی ایران و احیاگر مکتب آواز اصفهان است.

 تاج در سال‌های ۱۳۱۹ و ۱۳۲۰ خورشیدی از نخستین خوانندگانی بود که با دستگاه تازه تأسیس رادیو تهران همکاری داشت و برنامه‌های بسیاری همراه با ساز و ارکستر هنرمندان از جمله با حبیب سماعی استاد بزرگ سنتور اجرا کرد و از ۱۳۲۸ با رادیو اصفهان همکاری می‌کرد، تاج ضمن خوانندگی، سرپرست نوازندگان رادیو اصفهان شد و برنامه‌های زیادی از صدای او همراه با ساز هنرمندان اصفهانی اجرا شد. وی در رادیو اصفهان به اجرای برنامه‌هایی با تار اکبر خان نوروزی و برنامه آموزش گوشه‌های دستگاه‌های موسیقی ایرانی پرداخت. همچنین در چند کنسرت بزرگ انجمن موسیقی ملی به رهبری روح‌الله خالقی در سال‌های ۱۳۲۴ تا ۱۳۲۷ خورشیدی شرکت کرد. او در ۱۳۳۰ خورشیدی نیز مدت کوتاهی مشاور بخش موسیقی رادیو تهران بود.

از جمله شاگردان استاد جلال تاج اصفهانی آقایان احمد مراتب متخلص به درة التاج، ایرج، علی‌اصغر شاه‌زیدی، عسگری آقاجانیان میری، محمد تقی سعیدی والاشانی، فضل‌الله شاهزمانی، سید رضا طباطبایی کربکندی، علی‌رضا افتخاری، مرتضی شریف، ناصر یزدخواستی، رضا قرنیان اصفهانی و حمیدرضا نوربخش را می‌توان نام برد،از مشهورترین آثار جلال‌الدین تاج اصفهانی صفحه آواز همایون است که در حدود ۱۳۱۲ خورشیدی در تهران ضبط شد. این اثر، دهه‌های متوالی از شهرت و محبوبیت برخوردار بود و اکنون نیز از آثار معیار در بررسی مکتب آواز اصفهان است، احیاگر مکتب آواز اصفهان ۱۳ آذر ۱۳۶۰ درگذشت و در آرامگاه تخت فولاد اصفهان به خاک سپرده شد.

علاقه مندان می توانند جمعه ساعت ۶:۳۰، روی موج اف ام ردیف ۱۰۶ مگاهرتز از رادیو فرهنگ این قطعه  ماندگار و خاطره انگیز را بشنوند.

در این برنامه ۳۰ دقیقه ای یلدا احتشامی به عنوان تهیه کننده آوازها و تصنیف های ماندگار را انتخاب کرده  و برای شنوندگان پخش می کند.