شهر خبر

به نقل از مقامات بلندپایه آمریکا مدعی شد؛

نیویورک تایمز: با سقوط بلخ، کابل هم ظرف ۳۰ روز سقوط می‌کند

نیویورک تایمز: با سقوط بلخ، کابل هم ظرف ۳۰ روز سقوط می‌کند

شماری از مقامات بلندپایه دولت ایالات متحده مدعی شدند که سیطره احتمالی طالبان بر ولایت بلخ، زمینه ساز سقوط سریع دولت افغانستان در کابل خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری مهر، روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز به نقل از برخی مقامات بلندپایه این کشور و با توجه به پیشرفت خیره کننده طالبان در فتح جبهه های مختلف در برابر ارتش افغانستان، یک گمانه زنی را درباره موعد سقوط دولت افغانستان در کابل منتشر کرد.

به گفته این مقامات، سیطره احتمالی طالبان بر ولایت بلخ زمینه ساز سقوط دولت افغانستان در کابل خواهد بود؛ سقوطی که پیش بینی می‌شود تنها ۳۰ روز به طول بینجامد.

گفتنی است که ساعاتی پیش هم ولایت هرات بدست گروه طالبان سقوط کرد.

شاهدان عینی و همچنین مقام‌های امنیتی افغانستان شامگاه پنج شنبه به وقت محلی گزارش دادند که با عقب‌نشینی نیروهای دولتی، هرات به تصرف طالبان درآمده است.

یک مقام ارشد امنیتی دولت افغانستان نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه تأیید کرده است که مقام‌ها و نیروهای دولتی به پادگانی نظامی در خارج از هرات عقب‌نشینی کرده‌اند.

ساعاتی پیش «ذبیح الله مجاهد» سخنگوی گروه طالبان (شامگاه پنج شنبه) با انتشار یک پیام توئیتری مدعی شد که نیروهای طالبان ستاد فرماندهی پلیس و ساختمان استانداری هرات را به طور کامل تصرف کرده‌اند و شماری از نیروهای دولتی هم تسلیم این گروه شده‌اند.

این در حالی است که مقام‌های رسمی هرات هنوز به این ادعا واکنشی نشان نداده‌اند.

از سوی دیگر، برخی از خبرنگاران در هرات شامگاه پنجشنبه گزارش دادند که زندان مرکزی هرات از کنترل نیروهای دولتی خارج شده و به تصرف نیروهای طالبان درآمده است.

گفته می‌شود که طالبان قلعه «اختیار الدین» هرات را نیز تحت کنترل خود درآورده‌اند.