شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا#بغداد#همزمان#مقامات#کردستان

توافق بغداد و اربیل برای تشکیل نیروی امنیتی مشترک

توافق بغداد و اربیل برای تشکیل نیروهای امنیتی مشترک در خطوط تماس

همزمان با تلاش اربیل برای کسب ضمانت امنیتی پیش از خروج نیروهای رزمی آمریکا از خاک عراق، مقامات کردستان اعلام کردند که بغداد و اربیل بر سر تشکیل نیروهای امنیتی مشترک در خطوط تماس به توافق رسیده‌اند.

به گزارش مشرق، کمیته عالی نظامی هماهنگی میان دولت مرکزی عراق و دولت منطقه کردستان از توافق بغداد و اربیل بر سر تشکیل گروه‌های امنیتی مشترک در مناطق تماس خبر داد.

«جبار یاور» دبیرکل وزارت پیشمرگه در گفت‌وگو با خبرگزاری رسمی عراق (واع) اظهار داشت که یک هیأت به ریاست «عبدالامیر الشمری» معاون فرمانده عملیات مشترک ارتش عراق برای مشارکت در نشست دوره‌ای کمیته عالی هماهنگی وارد اربیل شد.

یاور اعلام کرد که در نشست مذکور مسائل مربوط به مراکز هماهنگی مشترک میان نیروهای پیشمرگه و ارتش عراق در استان‌های دیالی، کرکوک، مخمور و نینوی و فعال‌سازی این مراکز مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

وی اضافه کرد که مراکز هماهنگی که میان دو طرف شکل گرفت، شش مورد هستند که افسران ارتش عراق و نیروهای پیشمرگه را در بر می‌گیرند.

طبق گفته این مقام دولت اربیل، دو مورد از مراکز یادشده اصلی هستند که یکی از آن‌ها در بغداد مستقر خواهد بود و دیگری در اربیل و چهار مورد دیگر نیز در شهرهای دیالی-خانقین، کرکوک، مخمور و نینوی-الکسک.

بر اساس این گزارش،   در این نشست همچنین بر سر تشکیل ساختار تیپ‌هایی که از پیش درباره آن‌ها هماهنگی صورت گرفته بود، توافق شد و محل کار آن‌ها در مناطق حد فاصل میان محل استقرار نیروهای پیشمرگه و نیروهای دولت مرکزی تعیین گردید.

از سوی دیگر، وبگاه خبری «شفق نیوز» گزارش داد که مقاماتی از ائتلاف آمریکایی نیز در این نشست حضور پیدا کرده‌اند.

طبق این گزارش، «جمال امینکی» رئیس ستاد نیروهای پیشمرگه در کنفرانس مطبوعاتی که امروز در این خصوص برگزار شد، اعلام کرد که هیأت بغداد و اربیل مسئله ایجاد مراکز هماهنگی مشترک در غرب نینوی، کرکوک، مخمور و خانقین و همچنین تشکیل دو تیپ مشترک در مناطق تماس میان پیشمرگه و ارتش عراق را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

امنیکی همچنین گفت که در این نشست، به مسئله تبادل اطلاعات، افزایش هماهنگی‌ها و همکاری‌های مشترک پرداخته شد.

وی درباره تشکیل دو تیپ مشترک اظهار داشت که هیأت اربیل و هیأت بغداد هر یک نظرات خاص خود را در این خصوص داشتند؛ اما این مسئله تا این لحظه کاملا قطعی نشده و بحث‌ها برای دست‌یابی به یک نگرش یکپارچه همچنان ادامه دارد.

امینکی در بخش دیگری از اظهاراتش گفت که اگر «مصطفی الکاظمی» فرمانده کل نیروهای مسلح عراق با تخصیص بودجه به دو تیپ یادشده موافقت کند، اربیل با تشکیل آن‌ها مشکلی نخواهد داشت.

این اظهارات در حالی بیان شده است که روزنامه «العربی الجدید»، امروز، به نقل از دو مقام عراقی گزارش داد که اربیل پیش از خروج نیروهای رزمی آمریکا از خاک عراق به دنبال کسب ضمانت امنیتی است.

یک ژنرال فرماندهی عملیات مشترک ارتش عراق در این خصوص به العربی الجدید گفته بود: «طرف کُردی پیش از اجرای توافق خروج نیروهای رزمی، خواهان ضمانت امنیتی است».

این مقام عراق خبر داده بود که برخی از مقامات کردستان فشار می‌آورند تا مسئله دور کردن گروه‌های مسلح از مرزهای منطقه [کردستان] را سرعت ببخشند و نیروهای ارتش وظیفه استقرار در آن مناطق و به طور مشخص در محورهای «مخمور»، «زمار»، «سنجار»، «خانقین» را به دست بگیرند.

وی با اشاره به حملات پهپادی و راکتی به پایگاه‌های نظامیان آمریکا در فرودگاه اربیل، این اقدامات را علت این خواسته کردستان عراق عنوان کرد.

مقام مذکور همچنین خبر داده بود که اربیل سعی دارد «حمایت نظامی بیشری از ائتلاف بین‌المللی برای نیروهای پیشمرگه دریافت کند که این حمایت شامل [کمک] تسلیحاتی و [اعطای] تجهیزات دفاعی برای تقویت امنیت استان‌های منطقه [کردستان] و به طور مشخص مناطق هم‌مرز با کرکوک، نینوی و دیالی است».

منبع: فارس