شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#یارانه#بانک مرکزی#دولت

لبنان|درخواست دیاب برای تشکیل جلسه اضطراری درباره حذف یارانه سوخت/ باسیل: ریاض سلامه یک جنگ اقتصادی علیه کشور به راه انداخته است


لبنان|درخواست دیاب برای تشکیل جلسه اضطراری درباره حذف یارانه سوخت/ باسیل: ریاض سلامه یک جنگ اقتصادی علیه کشور به راه انداخته است

نخست‌وزیر دولت پیشبرد امور لبنان تصمیم رئیس بانک مرکزی این کشور برای حذف یارانه‌های سوخت را غیرقانونی دانسته و خواستار تشکیل یک جلسه اضطراری برای رسیدگی به این موضوع شد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از شبکه المنار، «حسان دیاب» نخست وزیر دولت پیشبرد امور لبنان در واکنش به تصمیم «ریاض سلامه» رئیس بانک مرکزی برای حذف یارانه سوخت با ارسال نامه‌ای به «غازی وزنی» وزیر دارایی دولت پیشبرد امور از وی خواست تا به ریاض سلامه ابلاغ کند که تصمیم برای حذف یارانه‌های سوخت مخالف قانون پارلمان و سیاست دولت برای منطقی سازی یارانه‌هاست.

حسان دیاب در این نامه خود تاکید کرد، دولت بارها بر ضرورت منطقی سازی یارانه‌ها و نه حذف آنها تاکید کرده و همچنین اقدام برای توزیع کارت تامین مالی برای کمک به شهروندان نیز انجام شده است.

اخیراً پارلمان لبنان پروژه دولت در خصوص کارت تامین مالی برای شهروندان را تصویب کرده است و بر اساس قانون پارلمان هرگونه تصمیم برای لغو یارانه در حال حاضر نقض آشکار سیاست‌های دولت و مفاد قانون به شمار می رود.

حسان دیاب همچنین خواستار برگزاری یک نشست اضطراری با وزیران در بعد از ظهر امروز شد تا اقدام اخیر بانک مرکزی مورد بررسی قرار بگیرد.

نخست وزیر دولت پیشبرد امور لبنان تاکید کرد ، من مدتهاست که دربرابر تصمیم حذف یارانه‌ها مقاومت کرده‌ام و هنوز هم با این تصمیم مخالفم. من همچنین در این زمینه بسیاری از اتهامات نیروهای سیاسی که خواهان حذف یارانه هستند را تحمل کردم، زیرا آنها در برجهای خود زندگی می‌کنند و از درد و رنج مردم چیزی نمی دانند.

وی تصریح کرد که قبل از حذف یارانه باید غرامت آن به مردم پرداخت شود و بعد از توزیع کارت تامین مالی میان شهروندان می‌توان درباره تصمیم برای حذف یا عدم حذف یارانه‌ها بحث کرد.

«جبران باسیل» رئیس جریان آزاد ملی نیز در ادامه واکنش‌های خود به تصمیم بانک مرکزی برای حذف یارانه سوخت اعلام کرد که تصمیم ریاض سلامه قانون پارلمان درباره توزیع کارت تامین مالی و سیاست دولت برای منطقی سازی یارانه‌ها را نقض می‌کند.

وی در یک مصاحبه مطبوعاتی تاکید کرد، رئیس بانک مرکزی کشور را فلج کرده و با تصمیم دولت مخالفت می کند. تصمیم ریاض سلامه درباره حذف یارانه‌های سوخت چیزی کمتر از انفجار اوضاع کشور نیست.

جبران باسیل همچنین اشاره کرد که برخی در تلاش برای تضعیف فضای مثبت میان «میشل عون» رئیس جمهوری کشور و «نجیب میقاتی» نخست وزیر مکلف بر روند تشکیل دولت هستند.

رئیس جریان آزاد ملی لبنان گفت، یک جنگ اقتصادی علیه لبنان به راه افتاده و اجرا کننده آن ریاض سلامه است و باید جلوی این جنایت علیه ملت لبنان گرفته شود.

وی در ادامه تصریح کرد که قرار بود یارانه سوخت تا پایان تابستان ادامه داشته باشد و به شکل تدریجی و تا زمان توزیع کارت تامین مالی میان شهروندان حذف گردد.

اعتراضات مردمی به حذف یارانه سوخت در مناطق مختلف لبنان نیز همچنان ادامه دارد و شماری از مردم اقدام به بستن راه‌ها و اعتصاب در مقابل مراکز عمومی کرده‌اند.

رئیس بانک مرکزی لبنان روز گذشته اعلام کرد که از تاریخ پنجشنبه 12 آگوست یارانه سوخت این کشور حذف می‌شود و مردم باید سوخت را با نرخ آزاد دریافت کنند و قیمت‌گذاری فرآورده های سوختی نیز به عهده وزارت انرژی است.

اعلام حذف یارانه سوخت لبنان در شرایطی که مردم این کشور از کمبود شدید سوخت رنج می‌برند موجب بروز خشم و اعتراض مردم شده و شب گذشته تعدادی از افراد ناشناس به یک تانکر حمل سوخت در بیروت حمله کرده و آن را به آتش کشیدند.

رئیس جمهوری لبنان صبح امروز پس از تصمیم شب گذشته رئیس بانک مرکزی مبنی بر حذف یارانه‌های سوخت، وی را احضار کرد.

انتهای پیام/